Gå til innhold

hvor ærlig er behandlingsteder ifht resultater?

Anbefalte innlegg

Gjest Sitronmelissa

La oss si at man leter etter et behandlingstilbud for anoreksi eller i forhold til traumer. Hvor ærlige er ulike steder i forhold til resultatene de oppnår? Jeg forstår at det handler om business og arbeidsplasser men er det også behandlingsteder som er åpne på at de ikke har fått så gode resultater som ønsket og derfor gjør endringer i driften?

Finnes det noen statistikk på hvilket behandlingsted som jevnt over har de beste resultatene i forhold til anoreksi?

Fortsetter under...

Her står det litt om ulike behandlingsformer for anoreksi. Behandling av anorexia nervosa - forskningsbasert

kunnskap - side 34

http://www.helsetilsynet.no/upload/Publikasjoner/utredningsserien/alvorlige_spiseforstyrrelser_ik-2714.pdf

Modum bad og Capio anoreksisenter er vel de mest kjente. De har ulik tilnærming. Det står informasjon på deres hjemmesider. Men noen forskningresultater ifht til ulike behandlingssteder har jeg ikke klart å finn.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Den største svakheten i denne kjeden er nok at de fleste behandlingssteder mangler systematisk og metodisk god forskning på sine egne behandlingsresultater. De aller fleste ønsker nok å være ærlige på resultater.

Gjest sitronmelissa

Noen ganger sier de ikke så frytelig høyt at opplegget har fungert dårlig før de har funnet noe bedre.

mvh

''Noen ganger sier de ikke så frytelig høyt at opplegget har fungert dårlig før de har funnet noe bedre''

Et interessant spørsmål er jo også hvor lang tid behandlingsstedene er villige til å behandle folk med en terapi som åpenbart ikke fungerer, før de må innse at de må gjøre endringer.

Gjest sitronmelissa

Den største svakheten i denne kjeden er nok at de fleste behandlingssteder mangler systematisk og metodisk god forskning på sine egne behandlingsresultater. De aller fleste ønsker nok å være ærlige på resultater.

vet du noe om samarbeid og kommunikasjon behandlingsteder i mellom? Hvis et behandlingsted oppnår gode resultater, mens et annet sted jevnt over opplever at pasientene faktisk blir verre så skal det vel ikke så mye til for å forstå at noe på ett eller annet vis er feil? Er behandlingsteder opptatt av å lære av andre, eller er det så mye prestisje og stolthet i dette at det ofte ikke lar seg gjennomføre?

Annonse

vet du noe om samarbeid og kommunikasjon behandlingsteder i mellom? Hvis et behandlingsted oppnår gode resultater, mens et annet sted jevnt over opplever at pasientene faktisk blir verre så skal det vel ikke så mye til for å forstå at noe på ett eller annet vis er feil? Er behandlingsteder opptatt av å lære av andre, eller er det så mye prestisje og stolthet i dette at det ofte ikke lar seg gjennomføre?

Ingen behandlingssteder vil vel med vitende og vilje fortsette å være dårlige. Om en snapper opp kunnskap om noe som kan gi forbedringer, vil jeg tro at de fleste gjennomfører det.

Gjest sitronmelissa

Ingen behandlingssteder vil vel med vitende og vilje fortsette å være dårlige. Om en snapper opp kunnskap om noe som kan gi forbedringer, vil jeg tro at de fleste gjennomfører det.

Men tror du at stolthet kan stå i veien for enkelte institusjoner for å forbedre seg? Kanskje det oppleves veldig nedverdigende for en institusjon å skulle fortelle at de ikke får det helt til? Og de vil vel også tape en god del penger, hvis de er ærlige på at de ikke har så gode resultater..

Men hvilket behandlingsted tenker du, uten å ha statistisk grunnlag har de beste resultatene ifh til anoreksi? er pårørende til en person med denne lidelsen.

Men tror du at stolthet kan stå i veien for enkelte institusjoner for å forbedre seg? Kanskje det oppleves veldig nedverdigende for en institusjon å skulle fortelle at de ikke får det helt til? Og de vil vel også tape en god del penger, hvis de er ærlige på at de ikke har så gode resultater..

Men hvilket behandlingsted tenker du, uten å ha statistisk grunnlag har de beste resultatene ifh til anoreksi? er pårørende til en person med denne lidelsen.

Jeg er ikke redd for at stolthet skal stå i veien. Jeg er mer redd for urokkelige ideologier.

Hvem er best? Jeg tror vårt kompetansesenter er best. Helse Nord-Trøndelag.

Jeg er ikke redd for at stolthet skal stå i veien. Jeg er mer redd for urokkelige ideologier.

Hvem er best? Jeg tror vårt kompetansesenter er best. Helse Nord-Trøndelag.

Det er mange ulike behandlingstilbud og tilnærmingsmåter ifht behandling av anoreksi. Jeg tror ikke man kan si at én tilnærmingsmåte er den beste. Noen profiterer på en behandlingsmodell mens andre profiterer på en annen. For noen er innleggelse best, for andre er det best med poliklinisk behandling.

RASP, Modum og Capio har ulike tilnærmingsmåter. Jeg har snakket med noen som hadde kjempe utbytte av Modum, og jeg har snakket med de som har blitt verre etter innleggelse på Modum. Det samme gjelder Capio og RASP.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...