Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Angående spm "tåle tøff behandling uten å bli såret" lenger ned i forumet har jeg tenkt litt.

Jeg klarer dårlig konflikter og med en gang noen er irritert på jobb, enten på sjef eller kollegaer så knekker jeg sammen. Har bare vært på utplasseringer i regi av NAV, men etterhvert som de har blitt trygge på meg får jeg høre masse rart av forskjellige folk, de er negative og irriterte. Ikke på meg som de sier, men på andre... og jeg blir bare dårligere og dårligere psykisk og har måttet slutte. Ikke bare pga det, men en stor del av det er grunnen.

Jeg analyserer alt. Når noen skriver til meg analyserer jeg hvordan kommaene er plassert, utropstegnene og tolker nok alt i verste mening.

Hvordan kan jeg bli bedre på dette? Per i dag er jeg ikke i noe jobbtrening eller noe. Har prøvd så mye og aldri klart det. Blir dårligere ganske så fort... men vil jo ikke bare gå hjemme hele livet. Går i behandling til psykiater.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345682-%C3%A5-t%C3%A5le-lite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hutttya

Har en venninne som er lik deg, og jeg tror hun lider av:

Paranoid personlighetsforstyrrelse

Paranoid personlighetsforstyrrelse er kjennetegnet ved at personen har lett for å bli fornærmet, og ydmyket, har vanskelig for å glemme krenkelser og tilgi; vedkommende bærer nag i lang tid. Personen har en tendens til å være selvopptatt og vil tolke ting som skjer som at hendelsen er myntet på personen. Han/hun har en tendens til å overfortolke, til å tro at det ligger fiendtlige intensjoner og meninger bak tilsynelatende nøytrale hendelser. Vedkommende mistenker ofte partneren for å være utro.

Har en venninne som er lik deg, og jeg tror hun lider av:

Paranoid personlighetsforstyrrelse

Paranoid personlighetsforstyrrelse er kjennetegnet ved at personen har lett for å bli fornærmet, og ydmyket, har vanskelig for å glemme krenkelser og tilgi; vedkommende bærer nag i lang tid. Personen har en tendens til å være selvopptatt og vil tolke ting som skjer som at hendelsen er myntet på personen. Han/hun har en tendens til å overfortolke, til å tro at det ligger fiendtlige intensjoner og meninger bak tilsynelatende nøytrale hendelser. Vedkommende mistenker ofte partneren for å være utro.

Takk for råd antiskeptika.

Jeg klarer ikke helt å se at det kan være paranoid personlighetsforstyrrelse. Men vet jo ikke selv. Jeg tilgir alltid og sier konstant unnskyld til folk. (Ofte sier de at jeg ikke har noe å unnskylde for).

Jeg gjør alt som står i min makt for at mennesker ikke skal bli sinte på meg. Men er nok riktig at jeg tolker ting myntet på meg og at det er feil ofte. Men jeg sier det aldri høyt og bærer det inni meg.

Mennesker rundt meg sier jeg er typisk "flink pike syndrom" preget. Er dette en personlighetsforstyrrelse?

Jeg liker meg best alene fordi jeg er redd andre mennesker, men klarer å ta meg sammen når jeg må, og det er ikke mange som kjenner "den virkelige meg".

Gjest antiskeptika

Takk for råd antiskeptika.

Jeg klarer ikke helt å se at det kan være paranoid personlighetsforstyrrelse. Men vet jo ikke selv. Jeg tilgir alltid og sier konstant unnskyld til folk. (Ofte sier de at jeg ikke har noe å unnskylde for).

Jeg gjør alt som står i min makt for at mennesker ikke skal bli sinte på meg. Men er nok riktig at jeg tolker ting myntet på meg og at det er feil ofte. Men jeg sier det aldri høyt og bærer det inni meg.

Mennesker rundt meg sier jeg er typisk "flink pike syndrom" preget. Er dette en personlighetsforstyrrelse?

Jeg liker meg best alene fordi jeg er redd andre mennesker, men klarer å ta meg sammen når jeg må, og det er ikke mange som kjenner "den virkelige meg".

Nei, om du har paranoid personlighetsforstyrrelse aner ikke jeg. Det må i tilfelle en spesialist diagnostisere. Men om en bare er generelt for mye nærtakende, slik det høres ut som du er, så kan det ofte hjelpe godt med en liten dose antipsykotika. NHD har foreslått det ved lignende tilfeller. Mange får det mye bedre med seg selv og de rundt seg da. Jeg tror ikke alle fastleger fanger opp dette. De vet sikkert godt at det kan hjelpe, men kanskje kommer disse trekkene lettere frem her inne i slike innlegg som du nå skrev. Det skal ikke alltid store dosen til, og jeg er ikke i tvil om at jeg ville prøvd det om jeg var deg. Med små doser vil en kanskje slippe helt unna mulige bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...