Gå til innhold

forbudt å ikke bruke blinklys i rundkjøring?

Anbefalte innlegg

Gjest kaliumsorbat

Jeg avla teoritentamen kjøreklasse B i dag, og sto med et nødskrik:)

Det som er irriterende er at jeg ikke har fått sett fasiten på oppgavene, jeg vet ikke helt hva jeg har svart rett og feil på.

men altså i en oppgave om rundkjøring, vil dere si at det er forbudt å ikke bruke blinklys til venstre når du skal til venstre i en rundkjøring, eller er det mest en irritasjon for andre? Og når man bruker uttrykket forbudt, vil det da si at politiet kan gi deg bot om de ser det?

Og om jeg kjører i midten på en trefelters vei. Jeg vil kjøre forbi lastebilen foran, er det da i prinsippet valgfritt om jeg vil kjøre forbi på venstre eller høyre side? Jeg har forstått at forbikjøring skal skje til venstre, men så var det så mange unntak at jeg lurte på om det er riktig å si at man kan velge selv?

Hva tenker dere erfarne sjafører?

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

7

• Lillemus

6

• morsan

5

• candyqueen_83

5

Mest aktive i denne tråden

''vil dere si at det er forbudt å ikke bruke blinklys til venstre når du skal til venstre i en rundkjøring, eller er det mest en irritasjon for andre?''

Usikker på hva du mener. "forbudt å ikke bruke" må vel helst oversettes med at det er _påbudt_, eller var du ikke bevisst på den doble nektelsen?

Uansett - jeg tror at det ikke er påbudt å blinke til venstre, men at det kan være informativt for andre trafikanter. Jeg tror videre at det er påbudt å blinke til høyre når man skal ut av rundkjøringen, men her syndes ddet dessverre ofte.

''Og når man bruker uttrykket forbudt, vil det da si at politiet kan gi deg bot om de ser det?''

Ja

Annonse

Gjest kaliumsorbat

''vil dere si at det er forbudt å ikke bruke blinklys til venstre når du skal til venstre i en rundkjøring, eller er det mest en irritasjon for andre?''

Usikker på hva du mener. "forbudt å ikke bruke" må vel helst oversettes med at det er _påbudt_, eller var du ikke bevisst på den doble nektelsen?

Uansett - jeg tror at det ikke er påbudt å blinke til venstre, men at det kan være informativt for andre trafikanter. Jeg tror videre at det er påbudt å blinke til høyre når man skal ut av rundkjøringen, men her syndes ddet dessverre ofte.

''Og når man bruker uttrykket forbudt, vil det da si at politiet kan gi deg bot om de ser det?''

Ja

''Usikker på hva du mener. "forbudt å ikke bruke" må vel helst oversettes med at det er _påbudt_, eller var du ikke bevisst på den doble nektelsen?

''

Etter denne prøven så ble jeg faktisk usikker på om det var en oversettelse eller ikke, om det motsatte av påbudt var forbudt. Var så mange finurlige spørsmål der.

Gjest kaliumsorbat

Du kan passere biler som ligger til venstre for deg, men det er ikke lov å bruke høyrefeltet som forbikjøringsfelt. Ser du forskjellen?

Nei, den forsto jeg ikke. Kan jeg ikke bruke høyre felt som forbikjøringsfelt? Og hva om høyre side er et kollektivfelt, Er det da forbudt å bruke det som forbikjøringsfelt?

Gjest Elextra

Ifølge Vegvesenet:

''Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.''

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

candyqueen_83

Nei, den forsto jeg ikke. Kan jeg ikke bruke høyre felt som forbikjøringsfelt? Og hva om høyre side er et kollektivfelt, Er det da forbudt å bruke det som forbikjøringsfelt?

Nei, du kan ikke bruke høyre felt som et forbikjøringsfelt som i at du øker farten mye for å komme forbi bilen til venstre for deg. Men du kan gli stille forbi liksom.

Man kan aldri bruke bussfeltet som noe som helst.

Gjest kaliumsorbat

Ifølge Vegvesenet:

''Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.''

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

jeg krysset av på alternativet at det var "viktig å gi mine medtrafikanter informasjon om hvor jeg skulle hen", men jeg får vel ikke bot om jeg glemmer blinklyset? Da ville det vel blitt veldig mange bøter?

Nei, du kan ikke bruke høyre felt som et forbikjøringsfelt som i at du øker farten mye for å komme forbi bilen til venstre for deg. Men du kan gli stille forbi liksom.

Farten har ikke noe å si da :)

Forbikjøring betyr ikke å kjøre fortere enn biler som ligge hverken til høyre eller ventre for deg i andre felt.

Forbikjøring er når du foretar skifte til et annet felt, for så å legge deg tilbake i det opprinnelige feltet etter å ha passert en eller flere av bilene du først lå bak.

Det er ikke lov å bruke høyre felt som forbikjøringsfelt.

Bare tenk på hvordan en foretar forbikjøringer på veier med kun ett felt i hver retning, og at samme regel gjelder når det er flere felt, så husker du dette.

Annonse

Gjest kaliumsorbat

Det er ikke lov å bruke høyre felt som forbikjøringsfelt.

Bare tenk på hvordan en foretar forbikjøringer på veier med kun ett felt i hver retning, og at samme regel gjelder når det er flere felt, så husker du dette.

''Det er ikke lov å bruke høyre felt som forbikjøringsfelt.''

Er det ikke noen unntaksregler her?

''Nei, du kan ikke bruke høyre felt som et forbikjøringsfelt som i at du øker farten mye for å komme forbi bilen til venstre for deg.''

Hvis jeg ligger bak en bil som tviholder på venstrefeltet og i tillegg ligger under fartsgrensa så legger jeg meg ut til høyre og kjører forbi - i alle fall der jeg faktisk fortsetter i høyre felt i og med at det er venstre felt som går inn i høyre der feltene smelter sammen til ett.

De "morsomste" er jo de som ligger 10 km/t under fartsgrensa helt til det blir to felt, da gir de jernet som om de hadde fanden i helene så ingen har sjangs til å komme forbi for så å legge seg 10 km/t under igjen når det har blitt ett felt... Jada, har opplevd det også.

''Kan jeg ikke bruke høyre felt som forbikjøringsfelt?''

Dersom du skal ligge i høyre felt etter forbikjøringen kan du legge deg ut til høyre og kjøre forbi, men ikke dersom du skal legge deg inn foran bilen foran deg på nytt - da må du ut til venstre.

''Og hva om høyre side er et kollektivfelt, Er det da forbudt å bruke det som forbikjøringsfelt?''

Den eneste gangen en vanlig bil kan ligge i kollektivfeltet er om det kommer et utrykningskjøretøy bak og man skal gi plass til det. Joda, i de fleste tilfeller kan utrykningskjøretøyet bruke kollektivfeltet, men det er tilfeller der veien og veivalget videre for utrykningskjøretøyet er slik at det ikke er hensiktsmessig.

hvorfor skjer dette??

''Nei, du kan ikke bruke høyre felt som et forbikjøringsfelt som i at du øker farten mye for å komme forbi bilen til venstre for deg.''

Hvis jeg ligger bak en bil som tviholder på venstrefeltet og i tillegg ligger under fartsgrensa så legger jeg meg ut til høyre og kjører forbi - i alle fall der jeg faktisk fortsetter i høyre felt i og med at det er venstre felt som går inn i høyre der feltene smelter sammen til ett.

De "morsomste" er jo de som ligger 10 km/t under fartsgrensa helt til det blir to felt, da gir de jernet som om de hadde fanden i helene så ingen har sjangs til å komme forbi for så å legge seg 10 km/t under igjen når det har blitt ett felt... Jada, har opplevd det også.

Den situasjonen du beskriver der, med å ligge bak en som kjører for sakte, og dermed kjøre forbi til høyre, fikk jeg på muntlig eksamen i trafikkteori (valgfag på videregående). Jeg svarte som deg, og fikk beskjed etterpå av både sensor og eksaminator at jeg ville blitt belønnet med 3000 i bot av onkel Blå, om de hadde sett det... Å bare gjøre det i teorien, slik som meg, kostet meg en karakter til eksamen ;-)

hidi, the scorpion

''Kan jeg ikke bruke høyre felt som forbikjøringsfelt?''

Dersom du skal ligge i høyre felt etter forbikjøringen kan du legge deg ut til høyre og kjøre forbi, men ikke dersom du skal legge deg inn foran bilen foran deg på nytt - da må du ut til venstre.

''Og hva om høyre side er et kollektivfelt, Er det da forbudt å bruke det som forbikjøringsfelt?''

Den eneste gangen en vanlig bil kan ligge i kollektivfeltet er om det kommer et utrykningskjøretøy bak og man skal gi plass til det. Joda, i de fleste tilfeller kan utrykningskjøretøyet bruke kollektivfeltet, men det er tilfeller der veien og veivalget videre for utrykningskjøretøyet er slik at det ikke er hensiktsmessig.

Som vanlig helt korrekt, Lillemus;)

Gjest førerort

Er blitt noen år siden jeg tok lappen. Jeg fikk ikke mange feil på teoriprøven men reagerte på at jeg ikke fikk vite hva jeg hadde svart feil på. Siden jeg hadde feil ville jeg gjerne vite hva slik at jeg ikke kjørte feil i trafikken. Men det fikk jeg altså ikke. Hvordan reglene er nå vet jeg ikke.

Forøvrig skal du blinke i rundkjøring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...