Gjest gjeldshater Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg lurer veldig på hva som gjør at folk kan være så tilbakestående økonomisk at de ender som klienter i Luxusfellen på tv3? De forstår vel at de handler for penger som de må betale tilbake? Jeg har studielån, og synes det er ille nok. Har aldri brukt kredittkort, og håper jeg ikke får brukt for det. Jeg hater virkelig å ha gjeld og gruer meg til å betale tilbake lånet. derfor vil jeg ikke skaffe meg mer gjeld hvis jeg ikke absolutt må. Hva er det for noe med disse menneskene? Hvordan klarer de å rote seg opp i dette? Hvorfor har de ikke stoppet seg selv tidligere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Samme sier jeg.. Jeg har også studielån og liker det ikke akkurat. Har heller aldri brukt et kredittkort.. Skjønner ikke hvorfor folk klarer å bruke penger de ikke har.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjeldshater Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Samme sier jeg.. Jeg har også studielån og liker det ikke akkurat. Har heller aldri brukt et kredittkort.. Skjønner ikke hvorfor folk klarer å bruke penger de ikke har.... Lurer på om enkelte folk, når de blir motløse bare gir blaffen og låner mer og mer " når det likevel er så ille" Kanskje det er en sånn tankegang som ligger bak? En sånn svart/hvitt tankegang som man ofte ser hos folk med spiseforstyrrelser " siden alt går til helvete likevel så kan jeg jo bare fortsette å fråtse".. Jeg lurer også på hvem som vil seg selv så vondt at de melder seg på dette programmet? Det vil jo ikke akkurat øke den sosiale statusen, men kanskje de tenker at ting ikke kan bli verre så... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Kredittkort er ikke farlig (tvert imot, mye tryggere å bruke det ved kjøp på nettet..) så lenge man ikke bruker det mer enn man bør - og betaler ned all gjeld der hver måned.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg forstår heller ikke det der, stusser like mye på det som deg. "De forstår vel at de handler for penger som de må betale tilbake?" - Nei, jeg tror de "glemmer" det, eller så mangler de rett og slett et gen. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Kredittkort er ikke farlig (tvert imot, mye tryggere å bruke det ved kjøp på nettet..) så lenge man ikke bruker det mer enn man bør - og betaler ned all gjeld der hver måned.. Helt enig, men tror det er mange som ikke klarer å styre seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Lurer på om enkelte folk, når de blir motløse bare gir blaffen og låner mer og mer " når det likevel er så ille" Kanskje det er en sånn tankegang som ligger bak? En sånn svart/hvitt tankegang som man ofte ser hos folk med spiseforstyrrelser " siden alt går til helvete likevel så kan jeg jo bare fortsette å fråtse".. Jeg lurer også på hvem som vil seg selv så vondt at de melder seg på dette programmet? Det vil jo ikke akkurat øke den sosiale statusen, men kanskje de tenker at ting ikke kan bli verre så... De tenker nok at " pengeproblemet tar jeg senere", og så bare fortsetter de... Ville nok kanskje hatt hjelp jeg også, men ikke på tv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Kredittkort er ikke farlig (tvert imot, mye tryggere å bruke det ved kjøp på nettet..) så lenge man ikke bruker det mer enn man bør - og betaler ned all gjeld der hver måned.. Som jeg skulle skrevet det selv! ) Riktig bruk kan være smart, jeg har benyttet meg av forsikringene i kortet flere ganger, spesielt reiseforsikringen. Jeg er faktisk litt oppgitt av at mange sier til meg at jeg er gal som har kredittkort. Klart, hadde jeg ikke kunnet bruke det skikkelig, så hadde jeg vært dum ja, men kredittkortet i seg selv er ikke farlig i en sunn økonomi. Noen bør jo klart ikke ha det, det sier seg selv. Har gode venner jeg som ikke kan ha, men jeg kan allikevel. Ha, dagens utblåsning ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 De tenker nok at " pengeproblemet tar jeg senere", og så bare fortsetter de... Ville nok kanskje hatt hjelp jeg også, men ikke på tv Du trenger da vel ikke hjelp til økonomiske problemer ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Du trenger da vel ikke hjelp til økonomiske problemer ) nei men om jeg hadde hatt problemer da Nå er klokka over tolv altså :P 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enkelt når livet er i sort/hvitt Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Hvorfor blir noen alkoholikere, spilleavhenige, sexavhengige, feite, DOL-avhengige osv.... og hvorfor er jorden rund mon tro? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Denne dama som var med i dag MÅTTE jo bare ha jakke til 6000, dattera MÅTTE ha jakke 1700 og sko til 1200 osv... Jeg satt med en ekkel følelse i meg etter å ha sett episoden i dag. Ikke så det ut til at de gledet seg over et års forbruk av bleier heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjeldsslave Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Lurer på om enkelte folk, når de blir motløse bare gir blaffen og låner mer og mer " når det likevel er så ille" Kanskje det er en sånn tankegang som ligger bak? En sånn svart/hvitt tankegang som man ofte ser hos folk med spiseforstyrrelser " siden alt går til helvete likevel så kan jeg jo bare fortsette å fråtse".. Jeg lurer også på hvem som vil seg selv så vondt at de melder seg på dette programmet? Det vil jo ikke akkurat øke den sosiale statusen, men kanskje de tenker at ting ikke kan bli verre så... Kanskje de melder seg på fordi det er eneste mulighet til å komme seg ut av den situasjonen de er i. Den sosiale statusen vil de jo tape uansett om de ikke får løst problemene. Jeg har til tider vært så desperat at jeg har vurdert å melde meg på, men er mest redd for å skjemme ut min øvrige familie. Jeg havnet ufrivillig i en økonomisk krise da jeg ble skilt. Pga av fellesgjeld, der min eks bare stakk av fra alt og jeg ble stående helt alene med alt. I tillegg hadde jeg barn å ta vare på, hadde nettopp født og mistet jobben min noen måneder tidligere. Inntekt min var sterkt redusert på det tidspunktet. Jeg brukte neste 4 år på å få ryddet opp i det juridiske med gjeld og måtte gå rettens vei fordi min eksmann trenerte alt og gav blaffen. Jeg hadde knapt nok noe å leve for, gjelden vokste og jeg falt også for fristelsen til å bruke kredittkort som midlertidig lån i en ekstra vanskelig tid. Det var ment som kortsiktig lån til å dekke uforutsette utgifter til barna mine, som f.eks kjøpte jeg brukte ski til barna når de skulle på klassetur og vinterklær osv. fordi jeg faktisk ikke hadde penger der og da og det var utrolig vondt for barna i den perioden. Så skjedde uforutsette ting med økonomien og oppgjøret med eksen tok mye lenger tid enn forventet. Så vokste problemene i takt med det. Kom raskt ut i arbeid, jobber veldig mye nå for å betale ned på gjeld og samtidig leve et anstendig liv. Jeg har god lønn, men vi har mindre penger disponibelt enn det man får på sosialen. Jeg er ikke kredittverdig pr. idag og mitt aller høyeste ønske er at jeg hadde fått refinanisert den gjelden jeg har. Om jeg hadde fått det, ville jeg hatt et beløp å forholde meg til og kunne betalt dette uten problemer, da jeg som nevnt har god inntekt. Men dette får jeg da altså ikke og det gjør at jeg hele tiden må sjonglere, velge å betale strømmen før veiavgiften, veiavgiften før lisensen, utsetter også lisensen til fordel for SFO, bilforsikring før boligforsikring osv. En uforutsett utgift på 1000 kr eller mer får store konsekvenser for meg. Jeg dropper tannlege og lege, fordi jeg ikke har råd til det og går ikke før jeg ikke noe valg. Nå er jeg forøvrig i kontakt med et selskap som driver med slike håpløse tilfeller som meg. Venter i disse dager på avgjørelse ang. refinansiering. Om dette blir innvilget vil det være redningen for meg til endelig kunne leve normalt og slippe å jobbe hver bidige helg og utallige kvelder og kose meg med barna, kanskje ta en tur på kino. Spare litt og ha en bufferkonto. Gjelden min i seg selv er ikke så høy nå, men den er vanskelig å administrere og jeg betaler altfor mye renter/gebyrer som egentlig burde gått til nedbetaling. Med dette nye lånet, vil jeg kunne nedbetale på 3 år og deretter kun ha boliglånet å betjene i tillegg til vanlige faste utgifter. Jeg håper derfor på et postivt svar de nærmeste dager, i håp om en ny start på et bedre liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 nei men om jeg hadde hatt problemer da Nå er klokka over tolv altså :P Gratulerer med dagen ;O)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jiu Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hun hadde 0 økonomisk forståelse 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Ingen respekt for andre mennesker antar jeg. Uten å ha lest tråden nedover. De driter i kjøpmannen og skjønner ikke at de tar levebrødet fra andre folk med å holde på slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg tror slett ikke alle forstår hva gjeld og renter innebærer. Når man ikke skjønner at 400 000 i forbrukslån krever forandringer i forbruksvanene, er det noe avgjørende man ikke har forstått. Det er ikke noe farlig å bruke kredittkort så lenge man skjønner hva det er. Men man bør ikke bruke det hvis man totalt mangler oversikt og bare skyver alt foran seg. De som melder seg på programmet, får faglig bistand og medias hjelp til å komme seg over i avtaler det går an å leve med. Jeg tror ikke alle de som har hundretusener i tullegjeld uten sikkerhet, hadde fått refinansiert hvis de bare hadde prøvd på egen hånd. Det er mange eksempler fra f.eks. forbruker-programmene at serviceinnstillingen øker når kunden har med TV-kameraer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Kanskje de melder seg på fordi det er eneste mulighet til å komme seg ut av den situasjonen de er i. Den sosiale statusen vil de jo tape uansett om de ikke får løst problemene. Jeg har til tider vært så desperat at jeg har vurdert å melde meg på, men er mest redd for å skjemme ut min øvrige familie. Jeg havnet ufrivillig i en økonomisk krise da jeg ble skilt. Pga av fellesgjeld, der min eks bare stakk av fra alt og jeg ble stående helt alene med alt. I tillegg hadde jeg barn å ta vare på, hadde nettopp født og mistet jobben min noen måneder tidligere. Inntekt min var sterkt redusert på det tidspunktet. Jeg brukte neste 4 år på å få ryddet opp i det juridiske med gjeld og måtte gå rettens vei fordi min eksmann trenerte alt og gav blaffen. Jeg hadde knapt nok noe å leve for, gjelden vokste og jeg falt også for fristelsen til å bruke kredittkort som midlertidig lån i en ekstra vanskelig tid. Det var ment som kortsiktig lån til å dekke uforutsette utgifter til barna mine, som f.eks kjøpte jeg brukte ski til barna når de skulle på klassetur og vinterklær osv. fordi jeg faktisk ikke hadde penger der og da og det var utrolig vondt for barna i den perioden. Så skjedde uforutsette ting med økonomien og oppgjøret med eksen tok mye lenger tid enn forventet. Så vokste problemene i takt med det. Kom raskt ut i arbeid, jobber veldig mye nå for å betale ned på gjeld og samtidig leve et anstendig liv. Jeg har god lønn, men vi har mindre penger disponibelt enn det man får på sosialen. Jeg er ikke kredittverdig pr. idag og mitt aller høyeste ønske er at jeg hadde fått refinanisert den gjelden jeg har. Om jeg hadde fått det, ville jeg hatt et beløp å forholde meg til og kunne betalt dette uten problemer, da jeg som nevnt har god inntekt. Men dette får jeg da altså ikke og det gjør at jeg hele tiden må sjonglere, velge å betale strømmen før veiavgiften, veiavgiften før lisensen, utsetter også lisensen til fordel for SFO, bilforsikring før boligforsikring osv. En uforutsett utgift på 1000 kr eller mer får store konsekvenser for meg. Jeg dropper tannlege og lege, fordi jeg ikke har råd til det og går ikke før jeg ikke noe valg. Nå er jeg forøvrig i kontakt med et selskap som driver med slike håpløse tilfeller som meg. Venter i disse dager på avgjørelse ang. refinansiering. Om dette blir innvilget vil det være redningen for meg til endelig kunne leve normalt og slippe å jobbe hver bidige helg og utallige kvelder og kose meg med barna, kanskje ta en tur på kino. Spare litt og ha en bufferkonto. Gjelden min i seg selv er ikke så høy nå, men den er vanskelig å administrere og jeg betaler altfor mye renter/gebyrer som egentlig burde gått til nedbetaling. Med dette nye lånet, vil jeg kunne nedbetale på 3 år og deretter kun ha boliglånet å betjene i tillegg til vanlige faste utgifter. Jeg håper derfor på et postivt svar de nærmeste dager, i håp om en ny start på et bedre liv. Jeg synes ikke at ditt tilfelle er helt sammenlignbart med de som deltar i luksusfellen! Det høres ut som du i utgangspunktet er en økonomisk fornuftig person som er blitt "offer for uheldige omstendigheter" noe som teoretisk sett kan skje "hvem som helst" Det er tydeligvis "nøden" som har fått deg til å bruke penger du ikke har - ikke en ekstragavant livsstil, eller anskaffelse av dyre klær og gjenstander du egentlig ikke trenger, slik som ofte er tilfelle med klientene i Luksusfellen. Håper du får den hjelpen du trenger, og ønsker deg lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjeldshater Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Kanskje de melder seg på fordi det er eneste mulighet til å komme seg ut av den situasjonen de er i. Den sosiale statusen vil de jo tape uansett om de ikke får løst problemene. Jeg har til tider vært så desperat at jeg har vurdert å melde meg på, men er mest redd for å skjemme ut min øvrige familie. Jeg havnet ufrivillig i en økonomisk krise da jeg ble skilt. Pga av fellesgjeld, der min eks bare stakk av fra alt og jeg ble stående helt alene med alt. I tillegg hadde jeg barn å ta vare på, hadde nettopp født og mistet jobben min noen måneder tidligere. Inntekt min var sterkt redusert på det tidspunktet. Jeg brukte neste 4 år på å få ryddet opp i det juridiske med gjeld og måtte gå rettens vei fordi min eksmann trenerte alt og gav blaffen. Jeg hadde knapt nok noe å leve for, gjelden vokste og jeg falt også for fristelsen til å bruke kredittkort som midlertidig lån i en ekstra vanskelig tid. Det var ment som kortsiktig lån til å dekke uforutsette utgifter til barna mine, som f.eks kjøpte jeg brukte ski til barna når de skulle på klassetur og vinterklær osv. fordi jeg faktisk ikke hadde penger der og da og det var utrolig vondt for barna i den perioden. Så skjedde uforutsette ting med økonomien og oppgjøret med eksen tok mye lenger tid enn forventet. Så vokste problemene i takt med det. Kom raskt ut i arbeid, jobber veldig mye nå for å betale ned på gjeld og samtidig leve et anstendig liv. Jeg har god lønn, men vi har mindre penger disponibelt enn det man får på sosialen. Jeg er ikke kredittverdig pr. idag og mitt aller høyeste ønske er at jeg hadde fått refinanisert den gjelden jeg har. Om jeg hadde fått det, ville jeg hatt et beløp å forholde meg til og kunne betalt dette uten problemer, da jeg som nevnt har god inntekt. Men dette får jeg da altså ikke og det gjør at jeg hele tiden må sjonglere, velge å betale strømmen før veiavgiften, veiavgiften før lisensen, utsetter også lisensen til fordel for SFO, bilforsikring før boligforsikring osv. En uforutsett utgift på 1000 kr eller mer får store konsekvenser for meg. Jeg dropper tannlege og lege, fordi jeg ikke har råd til det og går ikke før jeg ikke noe valg. Nå er jeg forøvrig i kontakt med et selskap som driver med slike håpløse tilfeller som meg. Venter i disse dager på avgjørelse ang. refinansiering. Om dette blir innvilget vil det være redningen for meg til endelig kunne leve normalt og slippe å jobbe hver bidige helg og utallige kvelder og kose meg med barna, kanskje ta en tur på kino. Spare litt og ha en bufferkonto. Gjelden min i seg selv er ikke så høy nå, men den er vanskelig å administrere og jeg betaler altfor mye renter/gebyrer som egentlig burde gått til nedbetaling. Med dette nye lånet, vil jeg kunne nedbetale på 3 år og deretter kun ha boliglånet å betjene i tillegg til vanlige faste utgifter. Jeg håper derfor på et postivt svar de nærmeste dager, i håp om en ny start på et bedre liv. Men det er jo klart en forskjell på å havne i en økonomisk krise ( det kan skje alle) og å havne i en krise fordi du bare MÅ ha klær av et spesielt merke og lever over evne. Det er jo det Luxusfellen har en konsept, ikke folk som har havnet i en økonomisk ruin pga samlivsbrudd eller arbeidsledighet osv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Det som forundrer meg mest med disse personene, er at de alle sammen har havnet i situasjonen rett og slett pga "sløseri" med penger. De har kjøpt dyre klær, dyre møbler, reist på ferier og levd ekstragavant med et høyt pengeforbruk. Kort sagt: Pengene er bare blitt "borte" til ingenting! Jeg har forståelse for at folk kan komme i økonomisk uføre fordi de har "tatt en sjanse" og f.eks taper på investeringer , lånt mere enn de klarer til f.eks bolig eller hytte, eller prøver å starte noen eget og ikke lykkes. Da har ihvertfall utgangspunktet vært å bruke pengene fornuftig, og evt profittere på det som ble satset/investert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345740-hva-slags-folk-er-med-i-luxusfellen/#findComment-2934744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.