Gå til innhold

hva med perm hvis man mister barnet underveis?

Anbefalte innlegg

Gjest svangerskap og sykdom
Skrevet

Hva skjer hvis en person skal ut i svangerskapspermisjon og mister barnet før hun starter permisjonen? er hun da nødt til å ta permisjonen hvis det har blitt ansatt en annen i hennes sted? Må den nye kollegaen si fra seg jobben? Eller hvordan er reglene rundt dette?

Kjenner en som er gravid og skal ut i svangerskapspermisjon om fire måneder. Hun har nå fått vite at det er noe galt med barnet og at de ikke helt vet hvordan det kommer til å gå. En person har fått jobben og skal overta for henne. Hva skjer hvis hun mister barnet før perm, eller etter at permisjonen har begynt?

Kan man få ekstra permisjon om barnet har en funksjonshemning?

Gjest Elextra
Skrevet

''Departementet har bestemt at ved dødfødsel i den 27. svangerskapsuke eller senere, eller dersom barnet dør i foreldrepermisjonstiden, gis moren permisjon med lønn i inntil 33 uker, eventuelt inntil 6 uker av den gjenværende permisjonstiden på 44(54) uker dersom barnet dør etter den 27. uken av foreldrepermisjonen.''

http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok-2010/7-Hovedtariffavtalen-i-staten-1-mai-2008---30-april-2010/73Fellesbestemmelsene/7319--19-Permisjon-med-lonn-ved-svangerskap-fodsel-/

Jeg kjenner ikke til reglene når det gjelder rett til å komme tilbake i stilling, men kan ikke tenke meg annet enn at man har fortrinn foran en vikar.

Gjest svangerskap og sykdom
Skrevet

''Departementet har bestemt at ved dødfødsel i den 27. svangerskapsuke eller senere, eller dersom barnet dør i foreldrepermisjonstiden, gis moren permisjon med lønn i inntil 33 uker, eventuelt inntil 6 uker av den gjenværende permisjonstiden på 44(54) uker dersom barnet dør etter den 27. uken av foreldrepermisjonen.''

http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok-2010/7-Hovedtariffavtalen-i-staten-1-mai-2008---30-april-2010/73Fellesbestemmelsene/7319--19-Permisjon-med-lonn-ved-svangerskap-fodsel-/

Jeg kjenner ikke til reglene når det gjelder rett til å komme tilbake i stilling, men kan ikke tenke meg annet enn at man har fortrinn foran en vikar.

Men hva med vikarens rettigheter hvis hun allerede har sagt ja til stillingen? og kan hun risikere å måtte avslutte vikariatet sitt tidligere dersom den som skulle ut i permisjon mistet barnet og skulle tilbake på jobb?

Denne personen må vel også ha noen rettigheter? Problemstilllingen er vel ikke kjempesjelden?

Det sto noe om dødfødsel der og flerbarnsfødsler. Min tante fødte tvillinger for over tjue år siden. Den ene døde etter noen måneder helt uventet. Jeg lurer veldig på hvordan permisjonsreglene hadde blitt tolket i forhold til dette hvis det var snakk om i 2010. Hadde hun fått ekstra permisjon for tvillinger tiden ut, eller hadde den blitt forkortet? Eller hadde hun fått noen ekstra uker pga det ene barnet døde?

komplisert dette...

Gjest Elextra
Skrevet

Men hva med vikarens rettigheter hvis hun allerede har sagt ja til stillingen? og kan hun risikere å måtte avslutte vikariatet sitt tidligere dersom den som skulle ut i permisjon mistet barnet og skulle tilbake på jobb?

Denne personen må vel også ha noen rettigheter? Problemstilllingen er vel ikke kjempesjelden?

Det sto noe om dødfødsel der og flerbarnsfødsler. Min tante fødte tvillinger for over tjue år siden. Den ene døde etter noen måneder helt uventet. Jeg lurer veldig på hvordan permisjonsreglene hadde blitt tolket i forhold til dette hvis det var snakk om i 2010. Hadde hun fått ekstra permisjon for tvillinger tiden ut, eller hadde den blitt forkortet? Eller hadde hun fått noen ekstra uker pga det ene barnet døde?

komplisert dette...

''Men hva med vikarens rettigheter hvis hun allerede har sagt ja til stillingen? og kan hun risikere å måtte avslutte vikariatet sitt tidligere dersom den som skulle ut i permisjon mistet barnet og skulle tilbake på jobb?''

Vet ikke, men jeg vil som sagt anta at den fast ansatte vil ha krav på å få tilbake stillingen sin. Det er i hvertfall temmelig sikkert at hun ikke kan nektes å komme tilbake til jobben tidigere, noe mer usikkert er hvilke arbeidsoppgaver hun har krav på.

Skrevet

''Men hva med vikarens rettigheter hvis hun allerede har sagt ja til stillingen? og kan hun risikere å måtte avslutte vikariatet sitt tidligere dersom den som skulle ut i permisjon mistet barnet og skulle tilbake på jobb?''

Vet ikke, men jeg vil som sagt anta at den fast ansatte vil ha krav på å få tilbake stillingen sin. Det er i hvertfall temmelig sikkert at hun ikke kan nektes å komme tilbake til jobben tidigere, noe mer usikkert er hvilke arbeidsoppgaver hun har krav på.

Hadde en venninne som fikk et dødfødt barn etter at vikar var tilsatt. Hun ønsket å komme ut i arbeid igjen ganske snart (lærer). Hun fikk sin jobb tilbake, mens kommunen klarte å finne et annet vikariat til vikaren.

Hadde dette vært en liten arbeidsplass uten behov for flere ansatte, vet jeg ikke hva de kunne gjort med vikaren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...