Gå til innhold

til dr. anker - det er ikke i orden

Anbefalte innlegg

Til dr. Anker -

jeg kjenner deg ikke personlig og har heller ingen erfaring med deg som allmennlege. Men jeg blir sterkt provosert når du sier (i ditt innlegg til en mor) at det er i orden for en lege å nevne foreldres evt. psykiske problemer i forbindelse med henvisning til annen lege for barn av disse foreldre. Dette mener jeg overhodet ikke er i orden fordi det kommer veldig mye an på hvilke psykiske problemer foreldre lider av (i mitt tilfelle var det psykiske problemer pga overgrep). Dersom det er slik at foreldre samt barn skal "straffes" pga av slike ting så finner jeg det overhodet ikke ok å skrive i en henvisning at mor er nærmest hysterisk (spesielt i mitt tilfelle) når det dreier seg om et barn med store allergi problemer samt synsproblemer. Pga denne legens manglende forståelse så ble mitt barn skadelidende fordi han ikke ville skrive en henvisning tidlig nok slik at problemet ble ordnet når det burde ha vært ordnet! Dette er jeg så innmari irritert over at jeg kunne gjerne gå ut i media med dette for virkelig å vise hva slik intoleranse kan forårsake! Forøvrig tror jeg du er en ok lege - men synes du virket umåtelig formell i dine formuleringer i ovennevnte innlegg.

annerledes

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34576-til-dr-anker-det-er-ikke-i-orden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke alene

Kjære annerledes. Dette er veldig viktig at du tar opp. Du har helt rett i at det er galt og atter galt at foreldres psykiske problemer uten meget god grunn blir nevnt i barns journal. Spesielt gjelder dette overgrep. Personer som har vært utsatt for overgrep er allerede sårbare og sliter fra før med skyldfølelse for noe de slett ikke kunne noe for. Å bli sykeliggjort både i egen og andres journal er krenkende og helt unødvendig. Å søke hjelp for å komme ut av en vanskelig livssituasjon bør være gjenstand for respekt og beundring, intet annet! Jeg synes det er urimelig om du skal føle deg straffet for å være åpen om dine problemer i møte med ditt barns behandlere.

Journalopplysninger og annen informasjon som utveksles mellom helsepersonell skal være nødvendig for å yte pasienten helsehjelp og de skal ikke være til byrde verken for pasienten (i dette tilfellet barnet) eller andre. Du kan kreve opplysninger slettet eller presisert dersom de er utilbørlige eller oppleves belastende for deg og ikke er nødvendige for at barnet ditt skal få behandling. Dette skal legene være kjent med og de bør informere deg om det når du tar opp et slikt problem. Dersom de ikke vil oppfylle ditt ønske om å få opplysningene slettet skal de begrunne dette. Du kan videre klage det inn for Fylkeslegen.

Lykke til videre.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Her tror jeg vi snakker litt forbi hverdandre. Jeg skrev følgende:

"Det er akseptabelt at foreldrenes mentale helse nevnes - hvis det er relevant for forståelsen av saken. Framstillingen skal imidlertid være saklig, korrekt og ikke unødig sårende."

Det er således en forutsetning at opplysningene er relevante for å hjelpe barnet på best mulig måte.

Du har derfor rett i at det avhenger av hvilke psykiske problemer foreldre lider av.

Det er altså ikke snakk om straffe foreldre eller barn, men snarere forsøke å ivareta deres intresser.

Av det jeg skrev vil du se at jeg ikke mener det er ok å skrive i en henvisning at mor er nærmest hysterisk. Det vil oftest være en usaklig og unødig sårende omtale.

Her tror jeg vi snakker litt forbi hverdandre. Jeg skrev følgende:

"Det er akseptabelt at foreldrenes mentale helse nevnes - hvis det er relevant for forståelsen av saken. Framstillingen skal imidlertid være saklig, korrekt og ikke unødig sårende."

Det er således en forutsetning at opplysningene er relevante for å hjelpe barnet på best mulig måte.

Du har derfor rett i at det avhenger av hvilke psykiske problemer foreldre lider av.

Det er altså ikke snakk om straffe foreldre eller barn, men snarere forsøke å ivareta deres intresser.

Av det jeg skrev vil du se at jeg ikke mener det er ok å skrive i en henvisning at mor er nærmest hysterisk. Det vil oftest være en usaklig og unødig sårende omtale.

Til dr. Anker,

takk for svar. Jeg er enig med deg i det du refererte i ditt svar og at du mener at en henvisning ikke skal være unødig krenkende/sårende. Det som imidlertid er problemet er det du skrev i ditt innlegg om at "Det er i orden at en lege skiller mellom sine egne observasjoner og foreldrenes opplysninger". Det er dette som er så mye skjønnsmessig opp til en lege å vurdere - at det kan skape problemer for en tredjepart som i mitt tilfelle. I noen tilfeller er det helt nødvendig, men som i mitt så synes jeg at det ble brukt vel mye personlig skjønn. Ellers ser jeg at du mener at det er pasientens interesser som skal ivaretas - og det er jeg helt enig i!

Med hilsen

annerledes

Kjære annerledes. Dette er veldig viktig at du tar opp. Du har helt rett i at det er galt og atter galt at foreldres psykiske problemer uten meget god grunn blir nevnt i barns journal. Spesielt gjelder dette overgrep. Personer som har vært utsatt for overgrep er allerede sårbare og sliter fra før med skyldfølelse for noe de slett ikke kunne noe for. Å bli sykeliggjort både i egen og andres journal er krenkende og helt unødvendig. Å søke hjelp for å komme ut av en vanskelig livssituasjon bør være gjenstand for respekt og beundring, intet annet! Jeg synes det er urimelig om du skal føle deg straffet for å være åpen om dine problemer i møte med ditt barns behandlere.

Journalopplysninger og annen informasjon som utveksles mellom helsepersonell skal være nødvendig for å yte pasienten helsehjelp og de skal ikke være til byrde verken for pasienten (i dette tilfellet barnet) eller andre. Du kan kreve opplysninger slettet eller presisert dersom de er utilbørlige eller oppleves belastende for deg og ikke er nødvendige for at barnet ditt skal få behandling. Dette skal legene være kjent med og de bør informere deg om det når du tar opp et slikt problem. Dersom de ikke vil oppfylle ditt ønske om å få opplysningene slettet skal de begrunne dette. Du kan videre klage det inn for Fylkeslegen.

Lykke til videre.

Hei,

takk for svar, omtanke og råd. Det var ikke lett å takle en situasjon når ens eget barn ble skadelidende. Heldigvis har vi nå en lege hvor barna blir behandlet på en seriøs og omsorgsfull måte.

Hilsner fra

annerledes

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...