Gå til innhold

NHD: Fra bipolar til scizoaffektiv

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i noen år nå vært diagnostisert med en bipolar1 lidelse. Nå er jeg igjen innlagt og de mener jeg har en schizoaffektiv lidelse.

Hvor vanlig er den feildiagnostiseringen og hvordan er fremtidsutsiktene når det gjelder utviklingen av sykdommen? Er dette en alvorlig diagnose å få?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345879-nhd-fra-bipolar-til-scizoaffektiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke noe om alvorlighetsgrad og fremtidsutsikter, men her er en liten forklaring jeg fant på nett skrevet av en psykolog:

Schizoaffektiv lidelse er en sykdom med symptomer som kan forekomme ved både schizofreni og bipolar lidelse. Navnet på denne lidelsen kommer fra to greske ord; schizos som betyr å spalte og affectus som betyr følelse. Scizoaffektiv lidelse er en psykose som faller mellom schizofreni og bipolar lidelse.

En scizoaffektiv lidelse kan arte seg på forskjellige måter alt etter som hvilke kombinasjoner av symptomer fra bipolar og schizofren lidelse personen har. Symptomene kan også forandre seg over tid på den måten at de først kan f.eks. tyde på schizofreni og en tid senere på bipolar lidelse eller symptombildet kan variere mellom disse tilstandene.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke nødvendigvis en feildiagnostisering. Det er oftest sykdomsutviklingen som gjør at denne diagnosen stilles først på et senere tidspunkt. I forhold til den opprinnelige diagnosen, er dette dessverre et steg i alvorligere retning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...