bluesi Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Jeg er 37 år og har i noen år nå brukt medisiner for høyt blodtrykk. Det kom i en periode hvor livet var et stort kaos etter en opprivende skilsmisse og et vanvittig arbeidspress på jobben. Siden den gang har jeg sluttet å røyke, lever sunt, mindre stress og har også tatt av noen kilo. Så leste jeg her at betablokkere ( bruker Tenormin) kan ha stor innvirkning på stoffskifte og forbrenningen , som da gjør til at det er vanskeligere å gå ned i vekt. Er dette tilfelle ? Jeg vil gjerne prøve å trappe ned og evnt. slutte med medisiner nå, siden livet mitt totalt sett er bedre, og hvertfall hvis det er tilfelle at de ødlegger litt av fordøyelsessystemet. Jeg trener 3 ganger i uken og følger en sunn kostplan med 5 små måltider om dagen, men du verden som jeg må "slite" for å gå ned noen kilo ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34590-blodtrykksmedisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 9. september 2001 Del Skrevet 9. september 2001 Svar til Bluesi. Det høres ut som om du har fått orden på mye av din hverdag, og at din livsstil er endret radikalt til en vesentlig sunnere form. Det er meget som taler for at du på denne måten vil redusere ditt behov for medikamentell behandling av blodtrykket. Det er riktig at betablokkere vil kunne påvirke din tarmfunksjon, men de har liten effekt på selve stoffskiftet. Jeg foreslår at du får din lege til å foreta en 24-timers kontinuerlig blodtrykksregistrering på deg, slik at dere kan få en god oversikt når det gjelder din trykkvariasjon, samt et sant bilde av nødvendigheten av videre behandling og oppfølgning. Du syneså ha gjort en sterk innsats for å behandle deg selv optimalt, og det kan være realistisk at du i fortsettelsen vil kunne klare deg uten, eller med et minimum av medisiner. Hvis du har mistanke om at betablokkeren kan være årsak til bivirkninger, finnes idag andre, fullgode alternativ, forutsatt at du ikke har annen sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34590-blodtrykksmedisin/#findComment-134200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.