Gå til innhold

Hvorfor funker ikke vival for meg?

Anbefalte innlegg

Gjest fullstendig gal i kveld

Jeg trodde det var ganske sterke saker, men jeg merker ingenting. Jeg er så urolig. jeg har ikke angst, men føler et voldsomt sinne mot alt mulig. Fikk lyst til til å hive printeren ut vinduet da den ikke ville skrive ut, pc'en er utrolig treig og jeg føler trang til å skrike og kaste den i gulvet. Jeg lurer på om det kan være PMS, som er på gang, men siden jeg begynte med p-piller for en tid siden så har min hormonelle syklus vært helt på bærtur.

Det er sjeldent jeg får så sterke sinnetokter at jeg nærmest klikker. Sinnet er så sterkt at jeg føler trang til å skade meg selv.

Men hvorfor funker ikke Vival?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345961-hvorfor-funker-ikke-vival-for-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vival (diazepam) virker mot angst. Ikke mot aggresjon og emosjonell ustabilitet.

har du forslag til noen krisemedisin som jeg kan bruke i disse periodene når jeg har det sånn? Hva fungerer best på aggresjon?

Har bipolar lidelse 2. Holder på å trappe ned på Efexor, kan det gi slike symptomer?

Nils Håvard Dahl, psykiater

har du forslag til noen krisemedisin som jeg kan bruke i disse periodene når jeg har det sånn? Hva fungerer best på aggresjon?

Har bipolar lidelse 2. Holder på å trappe ned på Efexor, kan det gi slike symptomer?

Det kan absolutt gi slike symptomer. Efexor vil hjelpe mot PMS, og en nedtrapping kan gjøre deg verre.

Det kan absolutt gi slike symptomer. Efexor vil hjelpe mot PMS, og en nedtrapping kan gjøre deg verre.

Men samtidig så er vel ikke Efexor helt heldig når en er bipolar 2 heller? Eller hva sier ekspertene? Noen sier at det går greit å kombinere SSRI med stemningstabiliserende, andre mener at det absolutt ikke bør kombineres. Hva mener du?

Annonse

det kan da være angst inne i bildet???

ja det er godt mulig. Jeg kjenner bare på en fryktelig rastløshet. Jeg føler meg gal fordi pc'en plutselig har blitt så treg, og det tar hundre år å skifte side. Jeg oker ikke å gå i butikken for å stå i kø, for det er alltid en eller annen usedvanlig treg kunde foran meg.

Fornuften sier at det ikke kan være tilifelle med at alle går så tregt, men verden går for sakte for meg nå.

Kanskje det bare er et voldsomt utbrudd av PMS?

hidi, the scorpion

Vival (diazepam) virker mot angst. Ikke mot aggresjon og emosjonell ustabilitet.

''emosjonell ustabilitet.''

Nå tøyser du....

Jeg tok vival i min fars begravelse, og klarte å holde tale for han. Uten vival, så hadde jeg kastet opp:(

Har aldri brukt vival før eller siden, så dine "fabrikerte svar" passer ikke alltid.

Du virker veldig "fastlåst" i noen av dine svar, dr Dahl.

Nå tøyser du....

Jeg tok vival i min fars begravelse, og klarte å holde tale for han. Uten vival, så hadde jeg kastet opp:(

Har aldri brukt vival før eller siden, så dine "fabrikerte svar" passer ikke alltid.

Jeg forstår ikke helt hva du reagerte som på. Han brukte ordet emosjonell ustabilitet. Det trenger ikke å være snakk om en diagnose, en pf, men heller en tilstand der og da.

Eller hva mente du egentlig?

Gjest hyperio

Nå tøyser du....

er du ustabil da frøken hidi?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men samtidig så er vel ikke Efexor helt heldig når en er bipolar 2 heller? Eller hva sier ekspertene? Noen sier at det går greit å kombinere SSRI med stemningstabiliserende, andre mener at det absolutt ikke bør kombineres. Hva mener du?

Ved bipolar 2 er stemnigsstabilisator og Seroquel klare valg _før_ AD. Hos noen pasienter kommer en dog ikke ut av depresjonen uten tilleggsbruk av AD. De fleste (inkl meg) mener at SSRI og Wellbutrin bør prøves før Efexor hos bipolare.

Nå tøyser du....

''Uten vival, så hadde jeg kastet opp:(

''

Fordi du var i emosjonell ubalanse pga sorg over din far. Ikke noe verre enn det.

Annonse

hidi, the scorpion

''Uten vival, så hadde jeg kastet opp:(

''

Fordi du var i emosjonell ubalanse pga sorg over din far. Ikke noe verre enn det.

Mulig.

Aner ikke hva de forskjellige "merkelappene" betyr...)

Godt det finnes gode medisiner, sier jeg.

Gjest steinrøysanedibakken

Nå tøyser du....

''Jeg tok vival i min fars begravelse, og klarte å holde tale for han. Uten vival, så hadde jeg kastet opp:(''

Nettopp. Slike symptomer du beskriver her, er angst. Og Vival hjelper mot angst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...