Gå til innhold

TSH

Gjest LilleMeg20

Anbefalte innlegg

Gjest LilleMeg20

Dette fikk jeg som svar fra dama i resepsjonen på legesenteret:

"TSH er grenseverdi, ikke etablert stoffskiftesykdom"

Men hva betyr det egentlig? Fikk også beskjed om å komme tilbake om 2 mnd og ta ny blodprøve... Det er problemer med lavt stoffskifte i familien, så hvis TSH er grenseverdi nedad (som jeg antar det er) kan det være jeg også har dette? Eller kan det bare være i ubalanse... Må også legge til at dama i resepsjonen ikke klarte å finne resultatene mine på data'n, KUN legens kommentar. Jeg ville gjerne hatt tallverdien for TSH men denne kunne hun ikke finne...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34603-tsh/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

TSH (Thyroid Steering Hormone) er hormonet som "forteller" at du skal produsere *mer* tyroksin, så hvis stoffskiftet er lavt, har du *høyt* TSH (fordi hjernen vil at du skal produsere mer tyroksin).

Altså, høye TSH verdier (over f. eks. 5) indikerer lavt stoffskifte.

Det er litt "krangling" over hva korrekt nivå skal være - før var nedre grense 1,0 eller 0,75. Nå tror jeg noen leger går helt ned til 0,5 - men jeg er ikke 100% sikker på disse tallene.

Hvis du har for lavt TSH, så betyr det åpenbart at stoffskiftet er for raskt, og det har også bivirkninger.

Du finner *MASSE* på nettet om dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34603-tsh/#findComment-133434
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...