Gå til innhold

Har du sett noen bruke nikab i Norge?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

61

• morsan

18

• hidi, the scorpion

8

• Unni23

2

Gjest olivia john

Ja, det har jeg. Jeg har også sett ei dame helt tildekket, med såvidt gjennomsiktig slør over øynene. Hun bar et spedbarn og klarte såvidt å holde det pga plagget hun bar. Sammen med henne gikk en mann og passet på henne som om hun skulle stikke av i hvert øyeblikk. Jeg antar de var afghanere som nettopp har kommet til landet, han gikk i alle fall i typisk klesdrakt fra det distriktet. Jeg fikk helt ondt av kvinnen. :-(

Ja, det har jeg.

Første gangen var på Fornebu for sikkert 15 år siden. Det var i den gamle ankomsthallen. Da satt det flere kvinner i helt ravnsvarte Niqab'er på en benk og ventet på sine menn som var i informasjonsluka og spurte om noe.

Siste gang var nå i vinter, da jeg så en dame med to små barn. Barna var helt 'vanlig' kledt mens hun hadde niqab. Det som var ekstra rart var at dette var i eget nabolag. Har bare sett dem denne ene gangen, så kanskje de var på besøk?

Jeg synes ikke noe om at man er helt tildekket i ansiktet. Jeg husker at flere politivedtekter for ikke så lenge siden hadde forbud mot å gå maskert på offentlig sted. Og på noen bensinstasjoner står det at motorsyklister må ta av seg hjelmen når de går inn. Det er naturlig at man ønsker å se hvem man har med å gjøre, uten maskering, og jeg synes ikke niqab kommer i en annen kategori enn maskering forøvrig.

Gjest kahloli

Det forstår jeg. Er som et kaldt gufs fra totalitære regimer som Iran og Pakistain.

Ja, ekspiderte en jente med et lite barn i kassen en gang. Fikk meg en real støkk da jeg så henne, (så bare en svart skikkelse først, og var redd det var ranere)men prøvde jo å late som ingenting;) *grøss* synes de er litt skumle, likar å se ansiktet til folk.

Annonse

Dette var en av de merkeligste trådene jeg har sett.

Det blir sånn "har du sett noen med bare én fot" eller "har du sett en veldig lav dverg"

Eller, fra for mange år siden, da folk snakket om å ha sett en "neger". Jeg husker de intervjuet en kvinne fra Finnmark på radioen - hun var vettskremt, og helt overbevist om at "negere" hadde hale !

Med vennlig hilsen

Det forstår jeg. Er som et kaldt gufs fra totalitære regimer som Iran og Pakistain.

Hvor mye vet du egentlig hva du skriver om?

Pakistan er en føderal republikk, og var et av landene i verden som fikk en kvinnelig leder Det var også det første muslimske landet med en kvinnelig statsminister.

Det er veldig mye gale i veldig mange muslimske land, men du bør basere din kritikk på kunnskap.

===

I Danmark hadde de en undersøkelse av hvor mange gikk med burka (en slags afghansk "bunad" med gitter, som er langt ELDRE enn islam), og niqab.

De fant ingen i Danmark med burka, men regner med det er mellom 0 og 3 stykker.

De fant ca 150 stykker i Danmark med niqab, hvorav halvdelen var etnisk dansker, som har konvertert til islam.

Man kan anta at situasjonen i Norge ikke er så ulik den danske.

Med vennlig hilsen

Dette var en av de merkeligste trådene jeg har sett.

Det blir sånn "har du sett noen med bare én fot" eller "har du sett en veldig lav dverg"

Eller, fra for mange år siden, da folk snakket om å ha sett en "neger". Jeg husker de intervjuet en kvinne fra Finnmark på radioen - hun var vettskremt, og helt overbevist om at "negere" hadde hale !

Med vennlig hilsen

Typisk deg å spore dette over på en rasismegreie...;-)

http://static.vg.no/leonora/edrumbilder/1118377732496_922.jpg

Jada, mange ganger. Jeg bor i Oslo, og der ser man litt av hvert stadig vekk.

Men den underligste sammenhengen var nok på Hunderfossen for ca. 5 år siden. Etpar familier var ute ved grillene i hotell- og hytteområdet ved parken på kveldstid, ungene lekte og de voksne stekte middag. Det var sommer, riktignok ikke kjempevarmt, men helt greit vær. To av kvinnene var heldekket. Det var såpass spesielt at jeg husker det ennå - og jeg ser som nevnt alle varianter relativt ofte.

Jeg klarer ikke hisse meg opp over hodeplagg, men synes full innpakning er trist og helt feil. Det er mange sammenhenger ute i offentligheten da man bør kunne se hvem man står overfor.

Annonse

Gjest niqab/burka

Jeg er litt usikker på forskjellen mellom burka og niqab... Men hvis du mener de draktene hvor man bare ser øynene og resten ansiktet er dekket med svart stoff så ser jeg det daglig. Men så bor jeg et sted i Oslo hvor det er mange innvandrere.

Men hvis niqab er sånn som er helt dekket bortsett fra øynene som har en sånn myggnetting-sak foran så tror jeg ikke at jeg har sett det.

Spør du meg så synes jeg at alt som dekker ansiktet burde være forbudt! Det er jo ikke lov til å gå med finlandshette og det er jo veldig diskriminerende mot kvinner. For å ikke nevne de stakkars barna til disse kvinnene som ikke har sjans til å kjenne igjen sin egen mor dersom det er flere av disse på samme sted ;-)

Jeg tror at vi tillater dette bare for å ikke komme i konflikt med alle muslimer i verden...

Jeg er litt usikker på forskjellen mellom burka og niqab... Men hvis du mener de draktene hvor man bare ser øynene og resten ansiktet er dekket med svart stoff så ser jeg det daglig. Men så bor jeg et sted i Oslo hvor det er mange innvandrere.

Men hvis niqab er sånn som er helt dekket bortsett fra øynene som har en sånn myggnetting-sak foran så tror jeg ikke at jeg har sett det.

Spør du meg så synes jeg at alt som dekker ansiktet burde være forbudt! Det er jo ikke lov til å gå med finlandshette og det er jo veldig diskriminerende mot kvinner. For å ikke nevne de stakkars barna til disse kvinnene som ikke har sjans til å kjenne igjen sin egen mor dersom det er flere av disse på samme sted ;-)

Jeg tror at vi tillater dette bare for å ikke komme i konflikt med alle muslimer i verden...

dette er niqab:

http://jeunesump93.free.fr/blog/wp-content/2009/07/niqab2.jpg

dette er hijab:

http://www.hijabstoreonline.com/images/mona_hijab_how_to_wear_2.jpg

Gjest niqab/burka

Ja, jeg vet hva hijab er. Det er jo det vanligste.

Men hva er forskjellen på niqab og burka? Jeg ser forresten sånne som det bildet hver dag. Dessverre... Men jeg trodde at det het burka.

Ja, jeg vet hva hijab er. Det er jo det vanligste.

Men hva er forskjellen på niqab og burka? Jeg ser forresten sånne som det bildet hver dag. Dessverre... Men jeg trodde at det het burka.

Jeg tror at forskjellen er at en burka er heldekkende, altså går helt ned til anklene, mens en niqab er et hodeplagg.

Men ligger det ikke i sakens natur at en vil være heldekkende ned til anklene hvis en bruker nikab?

Sikkert, men da antar jeg de oppnår å være heldekket ved hjelp av flere plagg. At man altså har en slags kjole og så har man dette hodeplagget niqab på toppen.

Som f eks dette:

http://muhajabat.files.wordpress.com/2009/03/niqab02.jpg

Mens burkaen altså i seg selv er fotsid:

http://anotherbeautifulday.files.wordpress.com/2010/01/burka.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...