Gå til innhold

hva er kriteriet for å bli konfirmert i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest konfirmasjonsdillemma

En kollega av meg skal i konfirmasjon til en psykisk utviklingshemmet kusine. Denne kusinen er autist, bruker bare fem ord, og er ellers på et mentalt nivå som en ettåring.

Kollegaen min er ganske spent på denne konfirmasjonen, hvordan dette går, for som hun sier " vil hun ikke så vil hun ikke". Hun er mest redd for at hun stikke av fra hele seremonien.

Men er kriteriet for selve konfirmasjonen at hun må stå oppe ved alteret mens presten tar henne på hodet, eller finnes det alternative måter å gjøre det på? Holder det at hun er i kirken, mens presten gjør dette ritualet? Vet at mange med multifunksjonshemming også blir konfirmerte, men de holder seg jo stort sett i ro, de løper sjelden av sted.

Vet dere noe om hvordan det blir gjort? det er jo litt trist om det ikke blir noen konfirmasjon.

Fortsetter under...

Så med andre ord trenger man ikke være så nysgjerrig.

Hva er problemet med å være nysgjerrig på det? skader det noen? Outer jeg ut noen ved å spørre om dette? Og ved å spørre kan jo også andre dolere som har egen erfaring med temaet få slippe til.

Hva er problemet med å være nysgjerrig på det? skader det noen? Outer jeg ut noen ved å spørre om dette? Og ved å spørre kan jo også andre dolere som har egen erfaring med temaet få slippe til.

Du lurer på så mye rart.

Annonse

Du lurer på så mye rart.

det kan så være, men hva er egentlig problemet med at noen tenker mer enn andre og vil tilegne seg mer kunnskap? Bør jeg heller spørre om hvilke gardiner jeg bør kjøpe som står til tapeten min? Er det et slags spørsmålsapartheid her?

Hun blir konfirmert;)

Ja i gamle dager var det jo sånn at de som ikke kunne svare på spørsmålene som de ble stilt ikke ble konfirmert, men i dag blir alle det ?

Jeg vet at presten kan utføre dåp utenfor kirken, blant annet til de som ligger i kuvøse på sykehuset. Vet du om konfirmasjon også kan utføres utenfor kirken? Bare meg og min uendelig nysgjerrighet...

hidi, the scorpion

Ja i gamle dager var det jo sånn at de som ikke kunne svare på spørsmålene som de ble stilt ikke ble konfirmert, men i dag blir alle det ?

Jeg vet at presten kan utføre dåp utenfor kirken, blant annet til de som ligger i kuvøse på sykehuset. Vet du om konfirmasjon også kan utføres utenfor kirken? Bare meg og min uendelig nysgjerrighet...

Klart:)

Er selv i mot konfirmasjon, men Gud tar _alle_ mennesker på alvor, og særlig dem som har fått lite her på jorden.

Klart:)

Er selv i mot konfirmasjon, men Gud tar _alle_ mennesker på alvor, og særlig dem som har fått lite her på jorden.

Jeg jobbet på en bolig med psykisk utviklingshemmede barn. Den ene gutten skulle visst konfirmeres. Jeg var ikke til stede under konfirmasjonen men da de sto ved alteret hadde visst denne gutten uttrykt klart og tydelig, kanskje mest til seg selv " Han gud, han er en skikkelig dust han!". De ble visst ganske lattermilde i kirken. Litt av en salve å komme med akkurat da!

Men jo, det er noe i det. Jeg er selv religiøs, men også føle at Gud er skikkelig dust til tider!.

Mrs. Wallace

Hun blir nok konfirmert. I den lutherske kirken er ikke konfirmasjonen noe sakrament, kun en forbønnshandling - og det fungerer altså ikke som i gamle dager, hvor konfirmanten måtte svare på spørsmål og lære ting utenat for å "bestå".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...