Gå til innhold

Utgått kakemix, kan den brukes?

Gjest skeptisk men liker ikke kaste mat

Anbefalte innlegg

Gjest skeptisk men liker ikke kaste mat

Har en browniesmix jeg tenkte lage kake av i dag, den gikk ut i slutten av mars og nå er det slutten av april... det er jo tørrvare, men inneholder vel egg osv... tror dere det er skadelig å bruke denne?

Eller er kvaliteten forringet slik at kaken ikke blir vellykket?

Liker ikke kaste mat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346237-utg%C3%A5tt-kakemix-kan-den-brukes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kjørt på. En måned eller to på en tørrvare er ingenting. Tør ikke tenke på hvor supergamle posemat-varianter jeg har laget på hytter rundt om - det har alltid gått bra.

Det er ikke masse dyre ekstra-ingredienser som skal oppi vel? Eneste jeg er skeptisk til å bruke over datoen er faktisk tørrgjær. Ikke fordi jeg egentlig tror det vil gå dårlig, men HVIS det går dårlig så har jeg kasta bort masse ingredienser og tid og innsats, for å molefunkent stå og se på en flat deig som ikke vil heve seg..

Eneste tørrproduktet jeg har opplevd å faktisk ikke virke når det var gått over holdbarhetstida, er sement..hehe.. (den ville ikke stivne, stått åpent i pose i ca to år).

Jeg ville kjørt på. En måned eller to på en tørrvare er ingenting. Tør ikke tenke på hvor supergamle posemat-varianter jeg har laget på hytter rundt om - det har alltid gått bra.

Det er ikke masse dyre ekstra-ingredienser som skal oppi vel? Eneste jeg er skeptisk til å bruke over datoen er faktisk tørrgjær. Ikke fordi jeg egentlig tror det vil gå dårlig, men HVIS det går dårlig så har jeg kasta bort masse ingredienser og tid og innsats, for å molefunkent stå og se på en flat deig som ikke vil heve seg..

Eneste tørrproduktet jeg har opplevd å faktisk ikke virke når det var gått over holdbarhetstida, er sement..hehe.. (den ville ikke stivne, stått åpent i pose i ca to år).

Jeg har brukt mye tørrgjær som har gått over dato... Har det gått _veldig_ lenge over dato, hiver jeg oppi to stykker..;-)

*baker ikke så ofte og det tar tid å bruke opp en fempakk...*

Annonse

Jeg har brukt mye tørrgjær som har gått over dato... Har det gått _veldig_ lenge over dato, hiver jeg oppi to stykker..;-)

*baker ikke så ofte og det tar tid å bruke opp en fempakk...*

Det var betryggende å høre, da skal jeg være litt minde pysete neste gang. Som regel er det jo bare et spørsmål om å la gjæren få nok hevetid, hvis det er bare LITT liv i utgangspunktet..

(Baker i rykk-og-napp, typisk..seks ganger i rask rekkefølge. Dvs at 4 poser er igjen i gjærpakke nummer 2, og de får fort lov til å bli ganske gamle før jeg får bakedilla igjen...)

Gjest trådstarter

Det tror jeg går helt bra. Det verste som kan skje er vel at kaken ikke hever skikkelig, noe jeg har hørt kan skje dersom man bruker alt for gammelt bakepulver.

Jeg hadde en brødblanding og, softkornbrød, men den gikk ut i juni -09, så den tok jeg ikke sjansen på og kastet.... men det var kanskje dumt?

Jeg hadde en brødblanding og, softkornbrød, men den gikk ut i juni -09, så den tok jeg ikke sjansen på og kastet.... men det var kanskje dumt?

Tja, vanskelig å si. Juni 09 er jo nesten ett år siden, og veldig mye lenger enn bare én måned. Jeg synes gammelt hvetemel får en spesiell lukt, men er usikker på hvor gammelt det har vært når jeg har kjent det. Og så aner jeg ikke om dette bare er en lukt som er på melet og om et ferdigbakt produkt ville blitt bra uansett.

Som mah-jong er inne på kan man jo risikere å ødelegge andre varer ved å ha oppi f eks gammelt mel eller gammel gjær. Og så er det jo ergerlig å ha kastet bort masse arbeid for et dårlig produkt...

Men en én måned gammel kakemix ville jeg absolutt ha gitt et forsøk :-)

candyqueen_83

Men tørrgjær bare blander du ut i litt lunkent vann i en kopp og lar den stå i 5-10 minutter. Da ser du om den gjærer eller ikke.

Annonse

Gjest konsekvenser

Datomerking er til for å overholdes.

Venninna mi hadde en slik kakemix som var utgått på dato. Hun brukte den likevel og serverte i mannens fødselsdag. Resultatet var at han nesten umiddelbart fikk en enorm ståk.. som vedvarte i over en uke på tross av 4-6 runder med henne per dag i denne tiden.

En må passe seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...