Gå til innhold

tar ikke pollensesongen slutt en gang?

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 23 år. Jeg har hatt pollenallergi siden jeg var barn. Jeg har først og fremst reagert på Hassel,Or, Bjørk og Gress. I ungdomsskolen utviklet jeg også Astma, og er noe plaget av dette særlig i pollensesongen. Jeg har vanligvis tatt allergimedisiner fra sesongen begynner om våren, og har brukt å slutte med dem i midten av August hvert år, og da har jeg ikke hatt noen plager. De siste tre årene,har jeg forsøkt å slutte med medisinene til vanlig tid, men da har jeg blitt velidig plaget av fortsatt snue, veldig tett nese og hovne slimhinner i nesen. derfor har jeg måttet fortsette med medisinene mine til langt utpå høsten, nesten helt til frosten kommer. Jeg er særlig plaget av nesa mi når jeg skal sove - føler at jeg kveles! og på formiddagen.Synes også at jeg er litt mer tett i brystet når jeg skal sove. Jeg tenkte kanskje at jeg hadde blitt allergisk mot støv eller Burot, men en blodprøve viste at jeg ikke er allergisk mot dette. Hva kan det da være? Det er irriterende å ikke vite hva jeg reagerer på! Jeg vet ikke om jeg liker å måtte ta medisiner mye lenger enn jeg pleier, Jeg bruker Clarityn tabletter, Livostin Øyedråper og Rhinocort turbuhaler til nesen. Jeg har hørt at kortison kan være skadelig etter for mye bruk, og er redd for at dette kan gå ut over nesa.Hva skal jeg gjøre? Håper noen kan hjelpe meg med dette. Vennlig hilsen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34632-tar-ikke-pollensesongen-slutt-en-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære kopp

Det er to mulige forklaringer på plagene dine om høsten. Du kan ha utviklet en allergi mot muggsopp - typisk for muggsoppallergi er at plagene varer fra snøen går til frosten kommer. Dessuten er det typisk at du får astma i tillegg til neseproblemene dine. En annen mulighet er at nesen din er så irritert at den fortsetter å reagere på støv, lukt osv osv uten at det egentlig er en allergisk reaksjon. I begge tilfellene er det lurt å fortsette med Rhinocort i nesen og Clarityn tabletter. Øyedråpene kan du bruke når du trenger dem, men ikke nødvendigvis fast.

Selv om det er kortison i Rhinocort regner vi den for å være svært trygg å bruke - mengdene kortison blir veldig små. Det er bedre å holde nesen åpen og klar enn å spare på Rhinocortbruken.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...