Gå til innhold

Inspirert av tråden "rasistisk" psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest snart senker freden seg...

Har dere hørt om dvergen som begikk drap? Eller den handicappede morderen? Morderen som var neger? - Ikke det? Hva med den psykiatriske pasienten?

Jeg liker ikke uttrykket "psykiatrisk pasient" som ofte blir fremstilt i negativ lys i mediesammenheng og også ellers, så, er det noen her som vil være med å kjempe en kamp for å få en slutt på dette? Hvordan går man frem for å få menigheta på sin side?

Vi kan kanskje ta med tulling, nervevrak, idiot, tosk +++ i samme slengen? Ingen liker vel å bli kalt det, heller?

De som sier neger blir stemplet som rasister. Vi må vel sørge for å finne et uttrykk som beskriver de som sier psykiatrisk pasient også når vi nå skal gå til kamp, eller hva mener dere?

Fortsetter under...

Jeg liker ikke muslimers bruk av "kuffar".

Jaha?

Jeg liker ikke kristnes bruk av:

"Hver den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen kvinne, han driver hor, og hver den som gifter seg med en kvinne som er skilt fra sin mann, han driver hor."

Luk. 16:18

Jaha?

Jeg liker ikke kristnes bruk av:

"Hver den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen kvinne, han driver hor, og hver den som gifter seg med en kvinne som er skilt fra sin mann, han driver hor."

Luk. 16:18

Nå tenker jeg på ord som brukes i vanlig dagligtale. Og "kuffar" mener jeg er like stygt som "neger".

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Kuffar

Når det gjelder funksjonshemmede generelt sett, så har uttrykket "disablism" blitt brukt om "discriminatory, oppressive or abusive behaviour arising from the belief that disabled people are inferior to others". Jeg har ikke sett noen tilsvarende betegnelse brukt om tendenser til å diskriminere mennesker med psykiske lidelser, men synes du har et godt poeng.

Jeg kjenner lite til Mental Helse, men kanskje de har utviklet begreper som kan være egnet til å bruke for å motvirke stigmatiseringen av mennesker med psykiske lidelser.

Annonse

Når det gjelder funksjonshemmede generelt sett, så har uttrykket "disablism" blitt brukt om "discriminatory, oppressive or abusive behaviour arising from the belief that disabled people are inferior to others". Jeg har ikke sett noen tilsvarende betegnelse brukt om tendenser til å diskriminere mennesker med psykiske lidelser, men synes du har et godt poeng.

Jeg kjenner lite til Mental Helse, men kanskje de har utviklet begreper som kan være egnet til å bruke for å motvirke stigmatiseringen av mennesker med psykiske lidelser.

_Jeg_ opplever det noen ganger diskriminerende, er ikke det nok da? :-) Prøver du å si at mine følelser ikke er like mye verd som negeren sine? :-)

Håper du skjønner at jeg spøker litt.

Handikappet var forresten et tilfeldig valgt eksempel fra den andre tråden. Dverg likeså :-)

Gjest Nickløsheletia

''Vi må vel sørge for å finne et uttrykk som beskriver de som sier psykiatrisk pasient også når vi nå skal gå til kamp, eller hva mener dere?''

Vi må sørge for å finne på et annet ord for bonde også. Bonde har blitt et belastende ord.

Jæ.... bonde er et utrykk jeg hører ofte også av mine egne barn.

Bonde er et skjeldsord. Vi bør finne noe annet å erstatte det med.

Det har du god grunn til å være.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=103708

De som behandler overvektige dårligere enn andre kan levere inn sin sjel og dra over til den andre siden.

Kan jeg påberope meg å være diskriminert, siden jeg er ateist, og åpenbart ikke har noen sjel?

;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

''Vi må vel sørge for å finne et uttrykk som beskriver de som sier psykiatrisk pasient også når vi nå skal gå til kamp, eller hva mener dere?''

Vi må sørge for å finne på et annet ord for bonde også. Bonde har blitt et belastende ord.

Jæ.... bonde er et utrykk jeg hører ofte også av mine egne barn.

Bonde er et skjeldsord. Vi bør finne noe annet å erstatte det med.

Huff, klart bonden må være med. *noterer*

Tar du over jobben med listeskrivinga? Trekker meg pga min fysiske helse.

Flere ting til sakslista ;-)

Husmor - hjemmeværende - hjemmearbeidende

Arbeidsløs - arbeidsledig - arbeidssøker

Klient - medlem - kunde (!!!!) - bruker (av Aetat / NAV)

Utlending - fremmedspråklig - minoritetsspråklig - person med ikke-etnisk norsk opphav

Fyllik - alkoholiker - alkoholskadd

Osv, osv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...