Gå til innhold

Burde jeg ha dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Gjest ngaigon

Jeg var hjemme alene som 10-åring og jeg hadde en kattunge som var veldig syk, pustet tungt osv.

Hadde lært av far hvordan slå i hjel katter. Han slengte kattungene i murveggen. Dette hadde jeg lurt meg til å se på flere ganger.

Jeg visste at foreldrene mine ikke ville komme hjem på flere timer. Så jeg slengte kattungen i murveggen så hardt jeg greide. Den døde helt sikkert med en gang.

Siden har jeg også tatt livet av dyr som har vært skadet endel ganger. Jeg greier ikke å få vondt samvittighet pga dette. Burde jeg ha hatt det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346379-burde-jeg-ha-d%C3%A5rlig-samvittighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

32

• hidi, the scorpion

6

• EnolaGay

6

• Unni23

5

Mest aktive i denne tråden

Det fleste som driver seriøst med dyr støtter at en tar livet av dyr som lider, og hvor det ikke er mulig med behandling.

Du bør være tilfreds med det du har gjort.

Grøss og gru NHD. At du kan støtte avliving av katter ved å kaste dem i en murvegg er over min fatteevne.

Gjest ngaigon

Grøss og gru NHD. At du kan støtte avliving av katter ved å kaste dem i en murvegg er over min fatteevne.

Hadde det vært bedre om katten hadde ligget og hatt det vondt i flere timer? Dessuten ville jo akkurat det samme ha skjedd når far kom hjem.

Hva ville du ha gjort? Dette var et meget øde sted, ingen telefon tilgjengelig heller.

Annonse

Hadde det vært bedre om katten hadde ligget og hatt det vondt i flere timer? Dessuten ville jo akkurat det samme ha skjedd når far kom hjem.

Hva ville du ha gjort? Dette var et meget øde sted, ingen telefon tilgjengelig heller.

Halshugging hadde vært bedre enn å bli kastet inn i en murvegg. Å bli kastet inn i en murvegg sikrer ikke plustelig død. Det kan påføre katten store smerter hvis ikke døden inntreffer umiddelbart, som er svært usikkert om den gjør.

Gjest Nickløsheletia

Du bør ikke ha dårlig samvittighet. Du var 10 år uten mulighet for å dra til dyrlegen.

Faren din derimot, burde skamme seg. Både fordi han ikke tok med kattene til dyrlegen og fordi han ikke sørget for at du slapp å være vitne.

Gjest ngaigon

Halshugging hadde vært bedre enn å bli kastet inn i en murvegg. Å bli kastet inn i en murvegg sikrer ikke plustelig død. Det kan påføre katten store smerter hvis ikke døden inntreffer umiddelbart, som er svært usikkert om den gjør.

Den kattungen der var garantert død og jeg var faktisk lettet fordi den ikke led mere. Dette er selvsagt ikke en avlivingsmetode jeg ville ha valgt idag. Dette er mange ti-år siden. Nå finnes det jo også dyrleger :-)

Gjest ngaigon

Du bør ikke ha dårlig samvittighet. Du var 10 år uten mulighet for å dra til dyrlegen.

Faren din derimot, burde skamme seg. Både fordi han ikke tok med kattene til dyrlegen og fordi han ikke sørget for at du slapp å være vitne.

Mulig far burde skamme seg :-). Men på den tiden der jeg bodde var det ikke vanlig å bruke dyrlege. Det var heller skytevåpen som ble brukt til avliving. Kattungene gikk i murveggen.

Tiden forandrer seg heldigvis :-)

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Mulig far burde skamme seg :-). Men på den tiden der jeg bodde var det ikke vanlig å bruke dyrlege. Det var heller skytevåpen som ble brukt til avliving. Kattungene gikk i murveggen.

Tiden forandrer seg heldigvis :-)

Jeg har hørt om det, men jeg synes det er en fryktelig måte å gjøre det på.

Jeg gikk på skolen sammen med ei som hadde jobbet i dyrebutikk en gang og hun kunne fortelle at det var den måten de avlivet smågnagere på. Puttet dem i en pose og dengte den så hardt de kunne i veggen. Faktisk.

Det skjedde med min kollega da hun var barn. Moren kastet henne i en murvegg, og brakk 8 ben i armene hennes.

Hun ble faktisk fjernet av barnevernet i Sør Afrika - det skal noe til før det skjer.

Med vennlig hilsen

Jeg gikk på skolen sammen med ei som hadde jobbet i dyrebutikk en gang og hun kunne fortelle at det var den måten de avlivet smågnagere på. Puttet dem i en pose og dengte den så hardt de kunne i veggen. Faktisk.

Det var også måten de avlivet konger i Thailand. De tok dem i en vanntett fløyelssekk, og slo dem ihjel, slik at ikke en dråpe kongelig blod skulle treffe bakken.

Med vennlig hilsen

Gjest ngaigon

Synes sør har en bra kommentar der nede jeg. "Ville du likt å bli tatt med til dyrlegen for avliving?"

Jeg tok med katta jeg har nå til dyrlege i sommer. Det var garantert det verste som har skjedd den. Livredd for bil, tatt med til et helt fremmed sted og ble klemt på av en helt ukjent person,,stakkar. Hadde det vært snakk om avliving ville jo katten ha "lidd" og vært mere redd ved en sånn metode?

Gjest Nickløsheletia

Det skjedde med min kollega da hun var barn. Moren kastet henne i en murvegg, og brakk 8 ben i armene hennes.

Hun ble faktisk fjernet av barnevernet i Sør Afrika - det skal noe til før det skjer.

Med vennlig hilsen

Hvem ble fjernet. Moren eller barnet?

Selv er jeg oppvokst på gård og ble vant til at kattunger kunne avlives på slike måter.... Hos oss var det slik at kattunger ble avlivet før de ble veldig mobile og fikk øyne. De ble kakket i hodet med et slag og døde momentant....

Jeg hadde aldri i verden greid å gjøre noe slikt selv og opplever at det idag er vanligst å avlive dyr hos veterinæren (selv i min barndoms hjembygd)

Siden jeg har opplevd dette som en ganske naturlig del av oppveksten greier jeg ikke å se på slike avlivingsmetoder som barbariske så lenge jeg vet dyret dør med det samme. Kanskje virker det mer stressende på dyret å bli kjørt til veterinæren, lagt på en fremmed benk og få satt en sprøyte? Allikevel kjenner jeg at det føles mer moralsk riktig å gjøre det på sistnevnte måte...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...