Gå til innhold

Burde jeg ha dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Gjest dagamda
Skrevet

For katten gjør det ingen forskjell hvilket vitnemål utøveren har eller hva som treffer den hardt i hodet.

to nick i en tråd......gjelder vell for deg å......

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

32

• hidi, the scorpion

6

• EnolaGay

6

• Unni23

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Så det så!
Skrevet

Et hardt slag mot hodet er en meget skånsom og human avlivingsmetode.

Når dyr er skadet, må en avlive dem raskt og smertefritt med de midler som er til rådighet.

I den virkelige verden er det slik. I Barbieverden er det muligens anderledes.

''I Barbieverden er det muligens anderledes''

Foretrekker en barbieverden fremfor en barbariverden:-)

Ps. Det skrives slik: Annerledes:-)

trollemor;o)
Skrevet

dersom asiater gikk ut og sa at de følte det var ubehagelig å bli kalt "asiat", så hadde jeg selvsagt droppa å kalle dem det. Man bør jo først og fremst høre på de menneskene det gjelder og som har følelser knyttet til hva de blir betegnet som ;)

Mine gutter har ikke noe problem med å omtale seg selv som asiat.

Skrevet

Hvordan kan det være galt å kalle noen fra Asia for "asiat"?

Det var EnolaGay som kom inn på det..Les hennes kommentarer.. Jeg har aldri hørt at det skulle være noe problem.

Skrevet

Hvis jeg synes at det er vemmelig å bli kalt skandinav, vil du da unnlate å bruke ordet for det?

Ikke hvis bare du mente dette, men hvis så og si alle skandinaver kom med en god begrunnelse for at de ikke ønsket å bli kalt skandinaver, så hadde det selvsagt ikke kosta meg noe å kalle dem noe annet.

Skrevet

Mine gutter har ikke noe problem med å omtale seg selv som asiat.

Jeg har også asiatiske venninner som selv betegner seg som "asiater" eller at de har et "asiatisk utseende". Har aldri fått inntrykk av det det er noe problem for asiater flest...

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Ikke hvis bare du mente dette, men hvis så og si alle skandinaver kom med en god begrunnelse for at de ikke ønsket å bli kalt skandinaver, så hadde det selvsagt ikke kosta meg noe å kalle dem noe annet.

Da måtte vi jo bytte navn på Skandinavia også, for en skandinav er en person, som kommer fra Skandinavia. På samme måte som en asiat kommer fra Asia, og en amerikaner kommer fra Amerika.

Skrevet

Er du i feil tråd nå?

Og dermed havna visst også jeg rett i fella (feil tråd)!!! *himle* ;-)))

Skrevet

Da måtte vi jo bytte navn på Skandinavia også, for en skandinav er en person, som kommer fra Skandinavia. På samme måte som en asiat kommer fra Asia, og en amerikaner kommer fra Amerika.

Helt enig. Jeg har heller ikke sagt noe annet. Diskusjonen gikk på at de fleste fargede ikke ønsker å bi kalt "neger". De kommer ikke fra "Negerland" ;)

Men vi er visst i feil tråd (oppdaga jeg nå) ;)

Skrevet

Helt enig. Jeg har heller ikke sagt noe annet. Diskusjonen gikk på at de fleste fargede ikke ønsker å bi kalt "neger". De kommer ikke fra "Negerland" ;)

Men vi er visst i feil tråd (oppdaga jeg nå) ;)

Ordet neger kommer fra portugisisk og betyr svart.

Skrevet

I så fall er det jo en riktig betegnelse på de som er svarte.

Skrevet

I så fall er det jo en riktig betegnelse på de som er svarte.

Nettopp.

''Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert.''

http://no.wikipedia.org/wiki/Neger

Skrevet

Jo, men samme ord på andre språk betyr ikke svart, men er en referanse til rasen.

For øvrig brukes preto på portugisisk.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og dessverre greide de hvite å besudle begrepet under slavetiden.

Jeg skjønner ikke hva som er problemet? Når man vet at flesteparten av de fargede selv hater dette uttrykket, så bør man vel være såpass empatisk at man legger prinsippene (eller hva det nå er?) til side og betegner folkegruppen slik de selv ønsker å bli betegnet? Noe annet blir bare dumt i mine øyne...

Skrevet

Nettopp.

''Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert.''

Men på portugisisk bruker man preto om farge.

Uansett, som det står der så har samme ord forskjellig mening på forskjellig språk. På norsk betyr det ikke en farge, men en rase.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jo, men samme ord på andre språk betyr ikke svart, men er en referanse til rasen.

For øvrig brukes preto på portugisisk.

Med vennlig hilsen

''Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart.''

''neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)''

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=neger&sourceid=Mozilla-search

Skrevet

''Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart.''

''neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)''

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=neger&sourceid=Mozilla-search

Ja, hva er poenget?

Du glemte ''Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. ''

Skrevet

Og dessverre greide de hvite å besudle begrepet under slavetiden.

Jeg skjønner ikke hva som er problemet? Når man vet at flesteparten av de fargede selv hater dette uttrykket, så bør man vel være såpass empatisk at man legger prinsippene (eller hva det nå er?) til side og betegner folkegruppen slik de selv ønsker å bli betegnet? Noe annet blir bare dumt i mine øyne...

Jeg strever med å la være å bruke dette ordet.

Jeg lærte i skolen at folk som bodde i Afrika var negre. Det er ikke så lett å venne seg av med å bruke et ord, som er innlært helt fra skoletiden for leeenge siden.

Skrevet

Ja, hva er poenget?

Du glemte ''Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. ''

Takk for korreksjonen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Men på portugisisk bruker man preto om farge.

Uansett, som det står der så har samme ord forskjellig mening på forskjellig språk. På norsk betyr det ikke en farge, men en rase.

Med vennlig hilsen

''Uansett, som det står der så har samme ord forskjellig mening på forskjellig språk. På norsk betyr det ikke en farge, men en rase.''

Og du er språkekspert også?

Du som er så språkrik og kunnskapsrik, så vet du vel at alle land i verden har ord i sitt vokalbular, som kan kalles rasistisk..?

Eller det er oversetterne det er noe galt med...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...