Gå til innhold

Burde jeg ha dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strever med å la være å bruke dette ordet.

Jeg lærte i skolen at folk som bodde i Afrika var negre. Det er ikke så lett å venne seg av med å bruke et ord, som er innlært helt fra skoletiden for leeenge siden.

Unnskyld at jeg ler, men hvorfor bruker du ordet i det hele tatt?

Altså, jeg bodde i Sør Afrika, og jeg husker knapt at jeg har hatt behov for slik bruk. Hvorfor i alle dager skal du trenge det, og hvorfor skal det være vanskelig for deg? Det er hundrevis av ord som er nye/endret siden du gikk på skolen.

Bruker du grammofon om mp3-spilleren eller CD-spilleren din?

Med vennlig hilsen

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

32

• hidi, the scorpion

6

• EnolaGay

6

• Unni23

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Men på portugisisk bruker man preto om farge.

Uansett, som det står der så har samme ord forskjellig mening på forskjellig språk. På norsk betyr det ikke en farge, men en rase.

Med vennlig hilsen

Norskordboka sier:

''neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)''

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=neger&sourceid=Mozilla-search

Skrevet

''Uansett, som det står der så har samme ord forskjellig mening på forskjellig språk. På norsk betyr det ikke en farge, men en rase.''

Og du er språkekspert også?

Du som er så språkrik og kunnskapsrik, så vet du vel at alle land i verden har ord i sitt vokalbular, som kan kalles rasistisk..?

Eller det er oversetterne det er noe galt med...)

Ja, jeg snakker flytende portugisisk, faktisk.

Var det noe annet?

Skrevet

Norskordboka sier:

''neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)''

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=neger&sourceid=Mozilla-search

Leste du den siste setningen?

"kan oppfattes som neds[ettende]"

Altså, det er et ord som oftest blir oppfattet som nedsettende.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Unnskyld at jeg ler, men hvorfor bruker du ordet i det hele tatt?

Altså, jeg bodde i Sør Afrika, og jeg husker knapt at jeg har hatt behov for slik bruk. Hvorfor i alle dager skal du trenge det, og hvorfor skal det være vanskelig for deg? Det er hundrevis av ord som er nye/endret siden du gikk på skolen.

Bruker du grammofon om mp3-spilleren eller CD-spilleren din?

Med vennlig hilsen

Jeg bruker ikke ordet. Det har jeg aldri hevdet, men jeg strever med å slette det ut av hukommelsen, slik at jeg ikke skal bruke det av vanvare.

Skrevet

Leste du den siste setningen?

"kan oppfattes som neds[ettende]"

Altså, det er et ord som oftest blir oppfattet som nedsettende.

Med vennlig hilsen

''Altså, det er et ord som oftest blir oppfattet som nedsettende.''

Det er det blitt i de senere år, det var ikke slik før.

Skrevet

Jeg bruker ikke ordet. Det har jeg aldri hevdet, men jeg strever med å slette det ut av hukommelsen, slik at jeg ikke skal bruke det av vanvare.

Du blir nok ikke skutt om du bruker det.

Du trenger ikke slette det (det brukes jo i diskusjoner som dette), men det er bedre å bruke "svart" (hvis man først skal diskutere hudfarge), eller (siden emnet er så betent for så mange) ikke referere til folks hudfarge, siden det er så lett at det blir misoppfattet.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, jeg snakker flytende portugisisk, faktisk.

Var det noe annet?

Min svigerinne er der fra;)

Så om du oversetter denne setningen for meg, kan du muligens overbevise meg...

"Jeg er strålende fornøyd med å være her, har aldri opplevd maken til norsk natur;) Ellers har uka vært storartet, og vi har kost oss kjempemasse!"

Skrevet

Du blir nok ikke skutt om du bruker det.

Du trenger ikke slette det (det brukes jo i diskusjoner som dette), men det er bedre å bruke "svart" (hvis man først skal diskutere hudfarge), eller (siden emnet er så betent for så mange) ikke referere til folks hudfarge, siden det er så lett at det blir misoppfattet.

Med vennlig hilsen

Får jeg ikke lov til å bruke ordet "mulatt" heller?

Skrevet

''Altså, det er et ord som oftest blir oppfattet som nedsettende.''

Det er det blitt i de senere år, det var ikke slik før.

Tja - før så ble dem det gjaldt neppe spurt.

De ble tegnet med ben i nesen, og selv tidlig på 80-tallet hørte jeg en eldre kvinne i Norge som trodde svarte mennesker hadde hale.

Skrevet

"Jeg er strålende fornøyd med å være her, har aldri opplevd maken til norsk natur;) Ellers har uka vært storartet, og vi har kost oss kjempemasse!"

Jeg har ikke det store behovet for å overbevise deg.

Gjest Elextra
Skrevet

Estou muito contente por estar aqui, nunca antes experimentado natureza norueguesa;) Caso contrário, a semana tem sido grande, e temos tido enorme massa!

;)

Skrevet

Får jeg ikke lov til å bruke ordet "mulatt" heller?

Det er heller ikke et ord som bør brukes, ettersom det betyr "blanding av hest og esel". Det blir brukt, men dog...

Det enkleste er å legge rase-begrep på hyllen i mange år fremover. Kanskje en dag kan man diskutere det nøytralt, men det blir nok lenge til.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har ikke det store behovet for å overbevise deg.

Det sier alle som ikke kan levere hva de sier;)

Hva jeg tror om deg, skal jeg ikke si engang....

Skrevet

Det sier alle som ikke kan levere hva de sier;)

Hva jeg tror om deg, skal jeg ikke si engang....

Jeg er egentlig ikke så interessert.

Skrevet

Det er heller ikke et ord som bør brukes, ettersom det betyr "blanding av hest og esel". Det blir brukt, men dog...

Det enkleste er å legge rase-begrep på hyllen i mange år fremover. Kanskje en dag kan man diskutere det nøytralt, men det blir nok lenge til.

Med vennlig hilsen

Dette sier ordboken:

'' mulat't m1 (sp og port. mulato, eg 'lite mulesel') person av blandet svart og hvit avstamning ''

Der står det ikke ''(kan oppfattes som neds)''

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=mulatt&sourceid=Mozilla-search

Skrevet

Dette sier ordboken:

'' mulat't m1 (sp og port. mulato, eg 'lite mulesel') person av blandet svart og hvit avstamning ''

Der står det ikke ''(kan oppfattes som neds)''

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=mulatt&sourceid=Mozilla-search

Hei,

Det står ikke der, men så er det jo også veldig sjeldent brukt i Norge. Selve teksten som står bør dog få alarmbjellene til å ringe at folk muligvis ikke liker å bli betegnet "blanding av hest og esel"!

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest sigvald
Skrevet

Men på portugisisk bruker man preto om farge.

Uansett, som det står der så har samme ord forskjellig mening på forskjellig språk. På norsk betyr det ikke en farge, men en rase.

Med vennlig hilsen

''På norsk betyr det ikke en farge, men en rase.''

Det finnes ikke menneskeraser.

Skrevet

Hei,

Det står ikke der, men så er det jo også veldig sjeldent brukt i Norge. Selve teksten som står bør dog få alarmbjellene til å ringe at folk muligvis ikke liker å bli betegnet "blanding av hest og esel"!

;-)

Med vennlig hilsen

Mulatt er også et ord vi lærte på skolen,

Jeg skal la være å bruke det, selv om jeg har en svigerdatter, som er mulatt.

Skrevet

''På norsk betyr det ikke en farge, men en rase.''

Det finnes ikke menneskeraser.

Det må du diskutere med Frosken her på forum, men poenget er at ordet "neger" refererer til rase - enten det eksisterer eller ei.

(Man har jo også et ord for Julenissen, og folk sier at han ikke eksisterer heller! ;-) )

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...