Gå til innhold

trenger hjelp til en samboer som er sykisk sykopat, men ser det ikke selv

Anbefalte innlegg

Gjest utmattet og rådløs

Har hatt følge med en sykisk sykopat i over tre år nå og det blir stadig verre og unga og jeg er både redde og nærvøse blit. Han vil ikke høre på hvordan han sykisk driver oss ned. Har prøvd så mangen gang og fortelle hva oppførselen hans gjør med oss men det ender alltid med at han skriker og blir hissig over at det er oss som ikke er riktig kloke og at det vi som driver han til vanvid. Finnes det noe informasjom som han kan lese igjennom på en måte som han forstår oppførselen sin. Er redd for at barna og jeg nå ikke klarer mere og jeg er redd for at folk rundt oss nå er i ferd med å se hva som foregår. Jeg kan bare gi opp det blir bare verre. Han trenger virkelig hjelp. Nærvene mine har slått ut i full blomst og jeg sitter bare å rister når han setter igang. Må se ned bakken og være ydmyk og bare stå stille og se ned i bakken til han er ferdig med meg. Det brenner i hele kassa mi når jeg må ta imot og det blir bare værre og værre med han. Sier jeg noe for å få han til å forstå at slik kan du ikke verken snakke eller behandle oss blir han helt desperat. Han vet også nå at jeg bukker av for husfreden og det er tydeligvis ikke riktige måten da han utnytter dette ennå mer. Han har det helt klart ikke bra når han våkner litt men klarer tydligvis ikke å stoppe. Han beklager seg men det tar toppen en til to dager før det er igang igjen. Orker ikke mere og har allerede fått beroligene og sovemedesin av legen for å kunne holde ristingen någenlunde i sjakk og sove gjør jeg bare en time eller to i løpet av natten da tanker i hode surrer enten jeg er våken eller prøver å sove. Har ikke vært på denne siden før og lurer på om svar vil komme i samme rubrikk som jeg skriver i nå eller om det er et annet sted jeg må innpå. Trenger virkelig hjelp før det går virkelig galt..... Finnes det et sted er man kan snakke/skrive med noen som er der for en akkurat nå.........

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Han kan ikke hjelpes, og han kommer ikke til å forandre seg til det bedre.

Du må ta ansvar for barna dine og deg selv ved å komme deg bort fra han så snart som mulig.

Innledningsvis høres det ut som du søker hjelp til ham, men det du trenger er vel hjelp til å komme deg unna ham.

Ja jeg vet godt at jeg må ut av dette og har prøvd før men er redd han ikke vil la dette gå smetefritt for oss. Hvordan kan jeg gjøre dette på best mulig måte uten at for mange blir innblandet og hva når han skall pakke og dra herifra, er redd han skal gå amokk og gjøre ting som ikke er bra. Alt jeg har av støttespillere er pappa da både mamma og min bror er døde

Ja jeg vet godt at jeg må ut av dette og har prøvd før men er redd han ikke vil la dette gå smetefritt for oss. Hvordan kan jeg gjøre dette på best mulig måte uten at for mange blir innblandet og hva når han skall pakke og dra herifra, er redd han skal gå amokk og gjøre ting som ikke er bra. Alt jeg har av støttespillere er pappa da både mamma og min bror er døde

Du kan sikkert få mange råd fra andre brukere, men mitt råd er å be om hjelp hos barnevernet.

Annonse

Gjest Elextra

Kanskje du kan forsøke å kontakte et krisesenter? http://www.krisesenter.no.

Om ikke annet, kan de sikkert gi deg noen råd om hvordan komme deg videre.

Gjest utmattet og rådløs

Kanskje du kan forsøke å kontakte et krisesenter? http://www.krisesenter.no.

Om ikke annet, kan de sikkert gi deg noen råd om hvordan komme deg videre.

der fant jeg ut av det!!!! Hva vil skje om jeg kontakter andre instanser er redd for unga og hva som vil skje rundt oss og med oss. Tør ikke helt og ta det steget da man hører så mye rart og jeg er så lite viten om disse forholdene

Gjest Elextra

der fant jeg ut av det!!!! Hva vil skje om jeg kontakter andre instanser er redd for unga og hva som vil skje rundt oss og med oss. Tør ikke helt og ta det steget da man hører så mye rart og jeg er så lite viten om disse forholdene

Jeg er ingen spesialist eller erfaren med dette, men det kan i hvertfall ikke skade med en telefon til krisesenteret. Der har de nok erfaring med mange typer problemer.

Er så lite viten om disse instansene og føler meg utrygg for å ta kontakt

Om du ringer krisesenteret der du bor, så er de vant til å takle folk som er usikre og redde, og ikke helt vet hva de skal gjøre.

Bare ring! Du trenger å komme deg vekk fra denne mannen før han fullstendig ødelegger både ungene og deg.

Gjest utmattet og rådløs

Om du ringer krisesenteret der du bor, så er de vant til å takle folk som er usikre og redde, og ikke helt vet hva de skal gjøre.

Bare ring! Du trenger å komme deg vekk fra denne mannen før han fullstendig ødelegger både ungene og deg.

Uff ja, beklager men nå sitter jeg bare å gråter og synes det er fint at noen bare er der for å svare meg..........

Gjest utmattet og rådløs

er rett og slett så sliten at jeg er redd jeg ikke klarer å svare godt nok for meg når det gjelder disse instansene. Er redd de ikke skal synes jeg er sterk nok pr. i dag

Annonse

Gjest Annet nick

er rett og slett så sliten at jeg er redd jeg ikke klarer å svare godt nok for meg når det gjelder disse instansene. Er redd de ikke skal synes jeg er sterk nok pr. i dag

''Er redd de ikke skal synes jeg er sterk nok pr. i dag''

Kjære deg, de skal ikke synes du er sterk, det er derfor de er der: for å hjelpe deg når du nettopp ikke er sterk :-)

Krisesenteret ser og hører mye forskjellig, og jeg er helt sikker på at du ikke er den første med sånne problemer. De kan helt sikkert hjelpe deg med å tenke videre i hvertfall.

Lykke til!

Gjest utmattet og rådløs

''Er redd de ikke skal synes jeg er sterk nok pr. i dag''

Kjære deg, de skal ikke synes du er sterk, det er derfor de er der: for å hjelpe deg når du nettopp ikke er sterk :-)

Krisesenteret ser og hører mye forskjellig, og jeg er helt sikker på at du ikke er den første med sånne problemer. De kan helt sikkert hjelpe deg med å tenke videre i hvertfall.

Lykke til!

ja jeg må bare forstå det og komme ditt...... Skal virkelig prøve å gjøre noe for ungene og meg. Jeg kan jo ikke la dette fortsette det forstår jeg jo men det er veldig vanskelig og ta det første steget. Har fått mye gode og fornuftige både råd og svar, nå for jeg bare håpe og tro at jeg klarer/tøff nok til å reagere. Takk

Uff ja, beklager men nå sitter jeg bare å gråter og synes det er fint at noen bare er der for å svare meg..........

Uff, føler slik med deg.

Har du funnet telefonnummeret til krisesenteret der du bor? Hvis ikke, så gjør du det nå.

Så går du på do og tisser - kjekt å ha gjort ;)

Trekk pusten, og så ringer du. Du behøver ikke å ha tenkt gjennom det du skal si. Det er flinke folk som jobber der, og de vet hva de skal gjøre.

Fortell dem at du er i et forhold du må ut av. At han er psykopat, og at du er redd.

Si at du ikke vet hva du skal gjøre, at du ikke vet hva du skal si, men at du trenger hjelp.

Resten vil gå av seg selv.

Og husk at vi her på DOL tenker på deg og bare vil deg vel.

*klem*

Du behøver ikke å være sterk nok. De vil være sterke for deg. Det du må gjøre er å ringe.

Er så lite viten om disse instansene og føler meg utrygg for å ta kontakt

Du trenger ikke å kjenne så godt til hjelperne. De er vant med at folk som kommer er nedslitte, triste, maktesløse og rådville. Det er nettopp derfor de kommer.

Barnevernet, krisesenteret, helsesøster, nav, psykiatritjenesten o kommunen, fastlegen vil alle hjelpe deg med de problemer du har.

ja jeg må bare forstå det og komme ditt...... Skal virkelig prøve å gjøre noe for ungene og meg. Jeg kan jo ikke la dette fortsette det forstår jeg jo men det er veldig vanskelig og ta det første steget. Har fått mye gode og fornuftige både råd og svar, nå for jeg bare håpe og tro at jeg klarer/tøff nok til å reagere. Takk

Du kan jo sjekke denne linken først:

http://www.oslokrisesenter.no/

Det viktigste du må gjøre er å be om hjelp og så gi dem lov til å hjelpe deg.

Ingen forventer at du skal være 'sterk nok' eller sitte med alle svarene. Da hadde du ikke behøvd å be om hjelp. Det finnes ikke rart om du føler deg utslitt, usikker og avmektig. Ingen vil bebreide deg for det.

Ønsker deg og barna dine alt godt.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...