Gå til innhold

Enebarn og intet testamente.

Anbefalte innlegg

Gjest Var millionær i 1 mnd.

Da er jeg vel enearving eller hva? Ingen advokat har kommet med noe testamente.Det går rykter i min familie om at min far "har skrevet noe".Dette må vel tinglyses som ett testamente eller hva? Siden jeg er enearving ,har jeg gitt gave til mine barn fra besteforeldre på kr 150 000 hver av en arv på ca 1 325 000,-

Jeg har betalt kr 260 000 i arveavgift og sitter således igjen med kr 765 000,- Har barna krav på mer når det ikke finnes noe testamente? Da må jeg i såfall selge huset om de ikke godtar månedlige gaver,fra min uføretrygd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346471-enebarn-og-intet-testamente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tzatziki1365380058

HVis du er enearving, skulle du uansett ha 1 mill fra boet før din far kunne arvet noe som helst.

Så det er i tilfellet kun det overskytende fra millionen du kunne komme til å miste, såfremt det ikke dukket opp flere søsken, da.

Dersom det er skrevet testamente, må i alle fall vitner ha signert det for at det skal være gyldig. Trenger ikke være tinglyst.

Barna dine har ikke krav på noe faktisk, så at du har gitt forskudd på arv, er gjort av din velvillighet og ikke noe de har krav på.

Bruk arven med god samvittighet på deg selv. Det er din foreldrearv, og du kan gjøre hva du vil med den, om det så er å reise på cruise resten av livet.

candyqueen_83

Barna dine har ikke krav på noe faktisk, så at du har gitt forskudd på arv, er gjort av din velvillighet og ikke noe de har krav på.

Bruk arven med god samvittighet på deg selv. Det er din foreldrearv, og du kan gjøre hva du vil med den, om det så er å reise på cruise resten av livet.

Signerer den!

Gjest Arvet ca 1,3 mill.

HVis du er enearving, skulle du uansett ha 1 mill fra boet før din far kunne arvet noe som helst.

Så det er i tilfellet kun det overskytende fra millionen du kunne komme til å miste, såfremt det ikke dukket opp flere søsken, da.

Dersom det er skrevet testamente, må i alle fall vitner ha signert det for at det skal være gyldig. Trenger ikke være tinglyst.

Hva mener du tzatziki? Mine foreldre døde rundt juletiden 04.Intet testamente er funnet.Jeg arvet ca 1,3 mill og måtte betale 260' i avgift.

Annonse

Jeg har også arvet mine foreldre, ikke noe testamentet men jeg var enebarn. Nå arvet jeg mye mindre enn deg og kom under grensa på 730 000 så jeg måtte ikke betale arveavgift, 500 000 kunne jeg arve fra mor uten arveavgift og 230 000 fra far fordi han døde før 2010.

Ungene kan få forskudd, dattera mi har arvet hytta og resten har jeg tenkt å ha sjøl. Ungene mine har da ikke krav på annet enn det jeg har lyst å gi dem.

Men jeg har trodd at når man sa fra seg arv så betalte man ikke arveavgift, men fikk beskjed om at om kjøpesummen for hytta var høyere enn jeg oppga så måtte jeg betale arveavgift på denne selv om det var dattera mi som overtok. Og i med at hun arvet hytta så arvet hun mer enn meg.

Jeg har skrevet testementet og tinglyst det så nå blir det vanskelig å fordele, men da er ikke jeg tilstedet og jeg har prøvd å gjøre det så rettferdig som mulig

Gjest Nå er det nok

Skjønner ikke helt hva du har tenkt med her og hvorfor du drar inn ungene dine igjen med mindre dette er fordi du ønsket å gi dem en gave.

De har ingen krav på denn arven. Som enearving er alle pengene dine (etter fratrukket arveavgift - noe jeg for øvrig synes er noe forbannet tull) og du kan således bruke alle resterende pengene på deg selv til hva du vil.

Først om/når du skulle dø blir resten av verdiene du har fordelt på dine barn igjen, hvis du ikke skriver testamente og fordeler slik og så (nå er det jo en viss prosent barna skal ha)

Ønsker du tidligere enn det å gi ungene noe så er det helt frivillig og kan anses som forskudd på arv, arven fra deg til dem.

Så kos deg nå og ha god samvittighet, du har vært snill mot ungene dine og fortjener nå å styre litt for deg selv med disse pengene :)

Hvis du er enebarn og det ikke finnes noe testamente etter foreldrene dine, arver du alt.

Et testamente trenger ikke tinglyses, men det er strenge formelle krav for at det skal være gyldig. Hvis det ikke er funnet noe verken i dødsboet eller i skifteretten (det går an å oppbevare en kopi av testamentet der, men man må selv sørge for å få det fram), arver du alt ifølge arveloven. Et evt. testamente kan uansett ikke sette deg fullstendig til side, det er ikke lovlig her i landet.

Barna dine har ingen krav før de skal arve deg og faren sin, så du har allerede vært generøs mot dem.

Det ser ut som du har gjort ting uten å sette deg inn i det juridisk først. Jeg er ikke jurist, men så langt jeg vet er det slik:

For det første, dine barn har ikke krav på noe av arven fra din far, før du selv dør. Arven er din (med mindre det finnes flere søsken eller et testamente).

For det andre, hvis du vil gi forskudd på arv til dine barn, skal det ikke betales arveavgift hvis ikke arven overstiger et visst beløp (husker ikke hvilket). Det er altså forskjell på gaver og arv. Hvis du allerede har gitt dem gaven, kan du i ettertid skrive til likningskontoret et brev om at det dreide seg om forskudd på arv, for da er som sagt arveavgiften mindre enn ved gaver. Får hjelp av en jurist til dette.

For øvrig er det dine barn som eventuelt skal betale arveavgift og skatt av gaver, ikke du.

Men du trenger ikke å gi dine barn noe som helst, det er din arv. Bruk den som du lyster!

Hva mener du tzatziki? Mine foreldre døde rundt juletiden 04.Intet testamente er funnet.Jeg arvet ca 1,3 mill og måtte betale 260' i avgift.

Hun mener at man har arveplikt ovenfor sine barn opp til en million kroner. Det er ikke lov å gjøre barna sine arveløse her i landet altså. Så har man ti millioner og ønsker å begunstige Frelsesarmeen, så kan man gi dem NI millioner, en million SKAL til barnet uansett.

Gjest Elextra

Det ser ut som du har gjort ting uten å sette deg inn i det juridisk først. Jeg er ikke jurist, men så langt jeg vet er det slik:

For det første, dine barn har ikke krav på noe av arven fra din far, før du selv dør. Arven er din (med mindre det finnes flere søsken eller et testamente).

For det andre, hvis du vil gi forskudd på arv til dine barn, skal det ikke betales arveavgift hvis ikke arven overstiger et visst beløp (husker ikke hvilket). Det er altså forskjell på gaver og arv. Hvis du allerede har gitt dem gaven, kan du i ettertid skrive til likningskontoret et brev om at det dreide seg om forskudd på arv, for da er som sagt arveavgiften mindre enn ved gaver. Får hjelp av en jurist til dette.

For øvrig er det dine barn som eventuelt skal betale arveavgift og skatt av gaver, ikke du.

Men du trenger ikke å gi dine barn noe som helst, det er din arv. Bruk den som du lyster!

'' Det er altså forskjell på gaver og arv. Hvis du allerede har gitt dem gaven, kan du i ettertid skrive til likningskontoret et brev om at det dreide seg om forskudd på arv, for da er som sagt arveavgiften mindre enn ved gaver. Får hjelp av en jurist til dette.

''

Dette er tull. Gaver fra foreldre til barn eller forskudd på arv anses begge deler som arv og utløser arveavgift (om beløpet er høyt nok).

Gjest Elextra

''Enebarn og intet testamente.

Da er jeg vel enearving eller hva? ''

Ja, om det ikke foreligger testament eller ukjente søsken er du enearving.

''Ingen advokat har kommet med noe testamente.Det går rykter i min familie om at min far "har skrevet noe".Dette må vel tinglyses som ett testamente eller hva? ''

Nei, et testament må ikke tinglyses. Så lenge formkravene er oppfylt (signert av to vitner etc.) er testamentet gyldig. Antar det gjelder noen frister for fremleggelse, men de kjenner jeg ikke.

''Siden jeg er enearving ,har jeg gitt gave til mine barn fra besteforeldre på kr 150 000 hver av en arv på ca 1 325 000,- Jeg har betalt kr 260 000 i arveavgift og sitter således igjen med kr 765 000,- Har barna krav på mer når det ikke finnes noe testamente? Da må jeg i såfall selge huset om de ikke godtar månedlige gaver,fra min uføretrygd.''

Barna dine har ikke krav på noe som helst før din død.

Annonse

Hun mener at man har arveplikt ovenfor sine barn opp til en million kroner. Det er ikke lov å gjøre barna sine arveløse her i landet altså. Så har man ti millioner og ønsker å begunstige Frelsesarmeen, så kan man gi dem NI millioner, en million SKAL til barnet uansett.

'' Så har man ti millioner og ønsker å begunstige Frelsesarmeen, så kan man gi dem NI millioner, en million SKAL til barnet uansett.''

Ikke dersom man gjør det før man dør, når man er ved sine fulle fem? Da kan man vel gi bort rubbel og bit av det man eier og har?

Det som Elextra og laban har skrevet i denne tråden er i samsvar med rettsreglene rundt arv.

Regner med det var du som skrev om at barna dine gjerne ville ha innsyn i dine foreldres bankboks. Jeg synes det er rimelig at dere sørger for å få åpnet bankboksen i tilfelle det skulle ligge et testamente der. Selv om det skulle foreligge et testamente, vil du arve minst 2/3 av det hele.

Hvis dere ikke finner et testamente i bankboksen, så bør dine barn slå seg til ro med det og unne deg din arv:-)

'' Det er altså forskjell på gaver og arv. Hvis du allerede har gitt dem gaven, kan du i ettertid skrive til likningskontoret et brev om at det dreide seg om forskudd på arv, for da er som sagt arveavgiften mindre enn ved gaver. Får hjelp av en jurist til dette.

''

Dette er tull. Gaver fra foreldre til barn eller forskudd på arv anses begge deler som arv og utløser arveavgift (om beløpet er høyt nok).

Det som "ekte nick" her tenker på, er vel at arv direkte fra besteforeldre til barnebarn er fritatt avgift..

'' Så har man ti millioner og ønsker å begunstige Frelsesarmeen, så kan man gi dem NI millioner, en million SKAL til barnet uansett.''

Ikke dersom man gjør det før man dør, når man er ved sine fulle fem? Da kan man vel gi bort rubbel og bit av det man eier og har?

''Ikke dersom man gjør det før man dør, når man er ved sine fulle fem? Da kan man vel gi bort rubbel og bit av det man eier og har?''

Ikke nødvendigvis. Hvis det regnes som en "dødsdisposisjon" har man ikke anledning til å sette pliktdelsarven til side. Det kommer bla. an på hvor nær døden man er når man gir gaven, om den faktisk blir overført før man dør osv.

Katt-ja.Nei det er det ikke.Fribeløp er kr 250 000 til hver av barnebarna.Arveavgift betales av arv til barn.

Hmm. Ja, mulig det enten er endret, eller at jeg husker feil :) Har ikke prøvd noe sånt ut i virkeligheten. Saken var kanskje at man slipper å betale 2 arveavgifter på den same arven når man hopper over en generasjon...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...