Gå til innhold

Ansette en tidligere psykiatrisk pasient? NHD

Anbefalte innlegg

Gjest på jobbjakt

Er det hellt utelukket å ansette en tidligere psykiatrisk pasient på et senter hvor pasienten aldri har vært innlagt ? Ser du på det som en fordel med denne erfaringen, når en vet hvordan en bruker den riktig?

Jeg har absolutt evner til å lytte, skille mellom jobb og privartid, og arbeide målrettet. Har alltid vært omsorgsfull av meg også. Da jeg var innlagt ble jeg faktisk skjermet fra de andre pasientene og pleierne fordi jeg ble for populær å snakke med, og dermet vanvittig sliten i hodet. Var flere pasienter som takket meg fordi jeg hadde gjort oppholdet/kvelden og natten bedre for dem.

Det er nå en ledig stilling her. Jeg har en del erfaring innen helse- og omsoirgsarbeid, og supre attester. Tror jeg har en sjans til å få den om jeg søker på ordinær måte. Men jeg føler helst for å være ærlig og si at jeg selv har vært innlagt. Men vil jeg dermed bli automatisk utelukket? Tror den største utfordringen min er egentlig å ikke engasjere seg for sterkt i andres sjebner...

Fortsetter under...

Gjest ikke signatur i dag

Det at du har vært psykisk syk, gjør deg ikke uegnet til å inneha en ansvarsfull jobb.

Boken "Mitt urolige sinn" av Kay Redfield Jamison er en autentisk beretning om en kvinne med store psykiske problemer, hun er blitt en ekspert på manisk depressive lidelser.

Beretningen gir håp for at også andre kan overvinne store psykiske problemer og senere jobbe med psykisk syke.

''Omtale

Hun er en av de fremste eksperter på manisk-depressive lidelser. I 30 år, gjennom skoletid og studier, voldsepisoder og selvmordsforsøk, avslører hun aldri hemmeligheten sin: Kay er selv manisk-depressiv. Slik har hun gått foran i kampen for å hjelpe pasienter til å akseptere og forstå sykdommen, og...

Hun er en av de fremste eksperter på manisk-depressive lidelser. I 30 år, gjennom skoletid og studier, voldsepisoder og selvmordsforsøk, avslører hun aldri hemmeligheten sin: Kay er selv manisk-depressiv. Slik har hun gått foran i kampen for å hjelpe pasienter til å akseptere og forstå sykdommen, og for å gi dem den behandling og støtte de trenger. Her forteller hun sin historie''

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?rom=MP&tittel=Mitt%20urolige%20sinn&isbn=9788259016393&ept=2&pid=300300

Boken er utsolgt, men du kan låne den på biblioteket, og har de den ikke på ditt bibliotek, så kan de skaffe den fra et annet bibliotek.

Gjest på jobbjakt

Hvis du er frisk, så skjønner jeg ikke hvorfor du skulle snakke om ditt tidligere liv på et jobbintervju.

Om en er frisk fra brystkreft, ville du sagt det også?

Jeg synes ikke det hører hjemme.

Nei, men sjansen for å treffe en tidligere medpasient o.l. er nå stor... og det er vel bedre at avdelingen vet at slike situasjoner kan oppstå?

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Psykiatrisk pasient" er et begrep jeg ikke liker fordi det er for omfattende til å si noe som helst.

Det avgjørende er hvilken lidelse det var, hvordan tilstanden er i dag og hvor stabilt dette er.

Gjest på jobbjakt

"Psykiatrisk pasient" er et begrep jeg ikke liker fordi det er for omfattende til å si noe som helst.

Det avgjørende er hvilken lidelse det var, hvordan tilstanden er i dag og hvor stabilt dette er.

Spiseforstyrrelser, psykoser....

Men jeg tror ikke jeg skal søke likevel, da jeg ikke føler meg stabil nok enda.

Jobber i dag på kontor, og det er noe helt annet enn å jobbe tett innpå mennesker.

Annonse

Gjest min tanke er fri

''Da jeg var innlagt ble jeg faktisk skjermet fra de andre pasientene og pleierne fordi jeg ble for populær å snakke med, og dermet vanvittig sliten i hodet.''

Dette sitatet viser for meg at du ikke bør jobbe innen psykiatrien. Jeg tror du kommer til å ta til deg alt for mye av pasientenes plager, og dermed slite ut deg selv. Jeg kjenner til flere tilfeller av veldig omsorgsfulle personer som vil hjelpe andre, og derfor har jobbet innen lignende omsorgsyrker. De har blitt totalt utbrent. Min anbefaling er at du finner noe annet å jobbe med. Vil du jobbe med mennesker bør det være et sted fylt av glede, f.eks en barnehage.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...