Gjest NAVbruker Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Jeg har en lang journal jeg ikke ønsker at NAV skal få innsyn i. Altså alle detaljer og sensitive opplysninger de strengt tatt ikke har noe med. Tanken at andre skal snoke i de er veldig vanskelig egentlig. Det at jeg vet at taushetsplikten er hellig har vært en trygghet for meg. Særlig til min terapeut som har sett mine svarteste "rom". Så skal jeg søke om yrkesrettet attføring og jeg har den angsten at NAV vil kreve å lese hele journalen min. Dette er noe jeg ikke er komfortabel med. Er min frykt reell eller ubegrunnet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346485-kan-nav-kreve-%C3%A5-lese-journalen-min/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sk-ss Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvis de absolut vil, så kan de det. . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346485-kan-nav-kreve-%C3%A5-lese-journalen-min/#findComment-2942861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sk-ss Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvis de absolut vil, så kan de det. . Som forøvrig er helt på trynet. Ikke en gang politiet har lov til det! Finn feilen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346485-kan-nav-kreve-%C3%A5-lese-journalen-min/#findComment-2942862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trist jente Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Det er dessverre slik at nav kan kreve innsyn i komplett og uredigert journal. Når du søker om stønad underskriver du samtidig på at nav kan innhente de opplysninger de mener er nødvendig. Nav hadde også mulighet for å innhente journalopplysninger uten å informere lege eller pasient, men jeg tror dette nå kanskje er endret til at legen informeres. Dersom legen mistenkes for ulovligheter kan nav velge å begrunne formålet med journalinnsyn i etterkant. Fra folketrygdloven: ''§ 21-4. Innhenting av opplysninger og uttalelser Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer har rett til å innhente de opplysninger som er nødvendige for å kontrollere om vilkårene for en ytelse er oppfylt eller har vært oppfylt i tilbakelagte perioder eller for å kontrollere utbetalinger etter en direkte oppgjørsordning. Opplysninger kan innhentes fra helsepersonell, andre som yter tjenester forutsatt at de gjør det for trygdens regning, arbeidsgiver, tidligere arbeidsgiver, postoperatør, utdanningsinstitusjon, barnetilsynsordning, offentlig virksomhet, pensjonsinnretning, forsikringsselskap og annen finansinstitusjon. Den som blir pålagt å gi opplysninger, plikter å gjøre dette uten godtgjørelse. Helsepersonell plikter etter krav fra Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer å undersøke eller intervjue en pasient og gi de erklæringer og uttalelser som er nødvendige for å kunne vurdere rettigheter og plikter etter loven her. Det samme gjelder andre som yter tjenester, forutsatt at de gjør det for trygdens regning, og andre særskilt sakkyndige. I en legeerklæring om sykefravær plikter legen å oppgi om en sykdom eller skade kan ha sammenheng med arbeidssituasjonen. Arbeids- og velferdsdirektoratet fastsetter godtgjørelsen for uttalelser og erklæringer som nevnt etter drøfting med berørte organisasjoner. Det kan ikke kreves betaling fra pasienten i forbindelse med innhenting av erklæringer og uttalelser. Departementet kan gi forskrift om at erklæringer og uttalelser skal sendes elektronisk til Arbeids- og velferdsetaten. Ved innhenting av opplysninger mv. etter første og andre ledd gjelder reglene i § 21-4 c. Arbeids- og velferdsetaten kan pålegge helseinstitusjoner, fengsler og boformer for heldøgns omsorg og pleie å gi rutinemessige meldinger om innskriving og utskriving av klienter. Skoler kan pålegges å gi rutinemessige meldinger når elever har fravær som kan skyldes utenlandsopphold. De som blir pålagt å gi opplysninger, erklæringer og uttalelser, plikter å gjøre dette uten hinder av taushetsplikt. Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer har videre rett til å innhente nødvendige opplysninger ved bevissikring etter reglene i tvisteloven § 28-3 tredje ledd og § 28-4 eller ved politiet. Krav om bevissikring fremmes for den tingrett hvor de som skal avhøres, bor eller oppholder seg eller realbevis skal undersøkes. '' ''§ 21-4c. Nærmere om innhenting av opplysninger Adgangen til innhenting av opplysninger etter § 21-4 første ledd i saker om stønad etter loven her og ved rutinemessig kontroll av behandlere omfatter ikke innhenting av fullstendig pasientjournal. Det kan imidlertid kreves spesifiserte eller redigerte utdrag av journalen når dette anses nødvendig. Dersom forhold ved en behandlers praksis gir grunnlag for å anta at det har skjedd urettmessige utbetalinger fra trygden, eventuelt ved et samarbeid mellom behandler og stønadstaker, kan det kreves fullstendig og uredigert pasientjournal. Krav om dette skal framsettes av Arbeids- og velferdsdirektoratet eller Helsedirektoratet eller av særskilt utpekte enheter. Det innhentende organ skal oppgi formålet med opplysninger og erklæringer mv. som innhentes etter § 21-4 eller § 21-4 a første ledd. Det skal videre opplyses om hjemmelen for innhentingen og om klageadgangen, se forvaltningsloven § 14. Dersom det i saker som nevnt i andre ledd i paragrafen her er fare for at kontrollhensyn motvirkes, kan formålet oppgis etter at opplysningene er utlevert. Personopplysningslovens regler om informasjonsplikt og om behandling av opplysninger, herunder tilgang, oppbevaring, viderebefordring og sletting, gjelder for opplysninger innhentet etter reglene i loven her, med de unntak som følger av § 21-4 b. Reglene om bevisfritak i tvisteloven §§ 22-8 og 22-9 gjelder tilsvarende ved anvendelsen av bestemmelsene i § 21-4 og § 21-4 a første ledd. Opplysninger, uttalelser og erklæringer etter § 21-4 og § 21-4 a første ledd skal gis uten ugrunnet opphold. '' http://www.juridisk-hjelp.no/html/rettigheter_nav.html (sist oppdatert 21.12.09) ''9. LITT OM BRUKERS RETT TIL JOURNALINNSYN OG NAVS INNSYNSRETT: NAV har adgang til å innhente opplysninger om bruker i forbindelse med et krav. Når du er pasient skal det føres pasientjournal. Bruker har som hovedregel rett til å få se sin pasientjournal. Dette følger av pasientrettighetslovens bestemmelser § 5-1. Bruker har en vidtgående opplysningsplikt til NAV. Dette følger av folketrygdloven § 21-3 som er en bestemmelse om brukers opplysningsplikt. Utover brukers opplysningsplikt kan NAV innhente relevante opplysninger fra leger og ellers andre helsepersonell som berører saken/kravet. Vilkåret for dette er at opplysningene som søkes må være relevante for saken/kravet. Dette er ofte et stridstema. Sivilombudsmannen har i denne forbindelse uttalt seg om kravet til relevans og således NAVs adgang til å innhente opplysninger om deg. Se Sivilombudsmannens uttalelse i sak 2007/1682. www.sivilombudsmannen.no '' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346485-kan-nav-kreve-%C3%A5-lese-journalen-min/#findComment-2943081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.