Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at det å holde vekta er veldig krevende og litt av et regnestykke. Passe på mengder, mat, tidspunkter, regelmessig trening, unngå søtt og fett. Blir jo sliten bare av å ha så mye å tenke på. Synes du det er lett å holde vekta? Har du noen lure tiks eller følger du de vanlige rådene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346525-er-du-flink-til-%C3%A5-holde-vekta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dolores77

Unngå småspising og drikk mye vann :) spis fordi du er sulten, ikke fordi du skal kose deg. Kosen kan du spare til lørdagen - men begrens deg.

Hemmeligheten er å begrense seg.

Ikke ta for mye på tallerkenen og spis deg passe mett, aldri så mett at du ikke orker annet enn å ligge på sofaen etter middagen :)

Da tenker jeg at det blir lettere å holde vekta.

Hvis du er av typen som må ha noe å tygge på mellom måltida, spis gulrøtter :)

Og mosjoner... Den som trimmer kan spise "hva" han vil... sånn omtrent.

Gjest neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei

Unngå småspising og drikk mye vann :) spis fordi du er sulten, ikke fordi du skal kose deg. Kosen kan du spare til lørdagen - men begrens deg.

Hemmeligheten er å begrense seg.

Ikke ta for mye på tallerkenen og spis deg passe mett, aldri så mett at du ikke orker annet enn å ligge på sofaen etter middagen :)

Da tenker jeg at det blir lettere å holde vekta.

Hvis du er av typen som må ha noe å tygge på mellom måltida, spis gulrøtter :)

Og mosjoner... Den som trimmer kan spise "hva" han vil... sånn omtrent.

''Den som trimmer kan spise "hva" han vil... sånn omtrent.''

Det der er en blank løgn. Jeg trener minst fire ganger i uka, og jeg kan knapt spise når jeg er sulten uten å legge på meg. Den som trimmer kan overhodet ikke spise hva han vil.

Annonse

Gjest Dolores77

''Den som trimmer kan spise "hva" han vil... sånn omtrent.''

Det der er en blank løgn. Jeg trener minst fire ganger i uka, og jeg kan knapt spise når jeg er sulten uten å legge på meg. Den som trimmer kan overhodet ikke spise hva han vil.

Det var derfor jeg skrev "hva" han vil - omtrent.

Det har jo litt med hva slags mat du velger og.

Husk det er lettere for kroppen å forbrenne fett og proteiner fra mat, enn karbohydrater som stivelse og sukker.

Velg langsomme karbohydrater, grovest mulig brød,

pass på mengdene av mat du spiser, og spis regelmessig så kroppen ikke går på sparebluss. Og drikk mye vann, det er viktig for fordøyelse og forbrenning.

Og fortsett å trene.

Men husk at kondisjonstrening forbrenner mer fett enn yoga og pilates ;-)

dog vil jeg anbefale litt muskeltrening innimellom og

da muskler forbrenner fett - også ved hvile :)

Gjest neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei

Det var derfor jeg skrev "hva" han vil - omtrent.

Det har jo litt med hva slags mat du velger og.

Husk det er lettere for kroppen å forbrenne fett og proteiner fra mat, enn karbohydrater som stivelse og sukker.

Velg langsomme karbohydrater, grovest mulig brød,

pass på mengdene av mat du spiser, og spis regelmessig så kroppen ikke går på sparebluss. Og drikk mye vann, det er viktig for fordøyelse og forbrenning.

Og fortsett å trene.

Men husk at kondisjonstrening forbrenner mer fett enn yoga og pilates ;-)

dog vil jeg anbefale litt muskeltrening innimellom og

da muskler forbrenner fett - også ved hvile :)

som om du kom med noe nytt der... Folk som trener kan ikke spise hva de vil.

Nei, det er kjempevanskelig! Nesten lettere å være på slanking med tilmålte kalorier per dag... Tror jeg må fortsette å telle kalorier etter at vekta har kommet ned på rett nivå. I hvert fall ei stund, så får vi se om jeg kan slippe meg "fri" etter det.

Til vanlig går det helt greit å holde vekta. Jeg passer litt på hva jeg spier og jeg trener en del - jogging, sykling og styrke hjemme. Ligger ganske pal på 55-55,5 kg.

I desember skled det helt ut og jeg gikk opp over 3 kg, men de gikk greit av igjen når januar kom og jeg begynte å røre meg litt mer og spise normalt igjen. Unner meg godis hver helg og er ikke asketisk ellers heller. :o)

Til vanlig går det helt greit å holde vekta. Jeg passer litt på hva jeg spier og jeg trener en del - jogging, sykling og styrke hjemme. Ligger ganske pal på 55-55,5 kg.

I desember skled det helt ut og jeg gikk opp over 3 kg, men de gikk greit av igjen når januar kom og jeg begynte å røre meg litt mer og spise normalt igjen. Unner meg godis hver helg og er ikke asketisk ellers heller. :o)

Heldig deg. Jeg trener 5-6 timer i uka på studio og ser at selv om fettet forsvinner så strammer buksene mer og mer rundt rumpe og lår! Jeg går ikke opp i vekt heller!

NOE må det være hele tida her i verden. *hmf*

Heldig deg. Jeg trener 5-6 timer i uka på studio og ser at selv om fettet forsvinner så strammer buksene mer og mer rundt rumpe og lår! Jeg går ikke opp i vekt heller!

Da mister du fett på rumpe og lår og bygger muskler istedet. :o) Faste, flotte muskler fremfor dissende fett - det er jo bare fint!

Gjest tjing

Ja, jeg synes det er lett å holde vekta, selv med en stoffskiftesykdom som gir lav forbrenning. Jeg spiser ofte og lite, trener moderat. Spiser til og med litt søtt hver dag. Ligger unna brus (både med og uten sukker), kjeks og kaker. Jeg har ingen tro på et strengt regime, men alt med måte ser ut til å fungere for meg.

Annonse

Gjest verinoca

Jeg holder vekta ja, har veid det samme siden jeg var 16-17.

Er takknemlig for det, forstår at enkelte har svært lett for å legge på seg. Men så skal det sies at jeg drikker ikke brus. Jeg har et relativt sunt kosthold og noenlunde faste måltider. Men jeg spiser stort sett det jeg vil, og særlig i helgene.

Jeg er ganske flink til å holde vekta. Men jeg tenker veldig ofte på hva jeg spiser og hvor mye jeg kan spise for å klare det. I perioder hvor jeg gir blanke går jeg lett opp 3-4 kilo på en ukes tid! Jeg veier det samme nå som når jeg var 16, men det er fordi jeg passer på. Syns det er lettere å holde vekten når jeg ikke spiser så mye brød og andre karbohydrater.

Gjest togli

Jeg veide 59 kg i 9.klasse og veier nå 58 kg. Fra jeg var 17-jeg fikk barn som 27-åring veide jeg 54 kg, noe som var for lite for meg. Jeg føler at idealvekta mi ligger på 58 kg og det går egentlig veldig greit å holde på den. Har hørt at når man har hatt samme vekt i mange år, så vil kroppen "programmeres" på den vekta og man går verken lett opp eller ned. Jeg vil tro at dersom du greier å endre livsstilen såpass at du finner idealvekta di - og holder på den lenge, så vil du lettere kunne skeie ut iblant uten at vekta blir skadelidende?

Det beste tipset for å holde vekta er å spise knekkebrød istedetfor brød, samt spise lite men ofte.

Gjest togli

Det hjelper å trene, men mange undervurderer viktigheten av å spise riktig mat.

En venninne trente hver eneste dag over en lang periode, men uten å gå ned et gram i vekt. Hun gikk heller ikke ned i klesstørrelse. Kostholdet hennes var egentlig ganske normalt, men hun fikk i seg både litt potetgull, sjokolade og brus i løpet av uka ;)

En dag la hun helt om på kostholdet - kutta ut brød, pasta, ris og poteter. Sjokolade og potetgull ble forbeholdt lørdagene. Jeg så henne ikke på to mnd og i løpet av den tiden gikk hun ned 11 kg! Vekta har hun holdt i tre-fire år nå :)

tzatziki1365380058

Med den holdningen der er det ikke rart du ikke går ned.

Er du veldig overvektig og har prøvd alt kan det være en gastric bypass kan være løsningen.

Hvilken holdning er det personen komemr med? Han/hun reagerer på en feilslutning vi som har svært lett for å legge på oss, og som tåler karbohydrater dårlig, må forholde oss til hver eneste dag. Det er jo bare det han påpeker.

Personer som trener kan IKKE spise hva de vil - verken omtrent eller noe annet, hvis de først er diponert for å legge lett på seg, og hvis de tåler karbohydrater dårlig.

Dessuten - det kostholdet du skisserer, er svært langt fra "hva man vil": Det innebærer ganske mange begrensninger.

Du aner dessuten ikke om neeeeeeeeeiiiiiii går ned i vekt eller ikke. Det sier personen ikke noe om. Han/hun reagerer bare på den feilslutningen du presenterer, og som "halve Norge" tror på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...