Gå til innhold

paranoid personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

lailen1365381136

Hei jeg har ovenstående diagnose samt unnvikende personlighetsforstyrrelse og sterk sosial angst i de situasjoner jeg ikke opplever å ha kontakt med noen jeg føler meg trygg med. Jeg er 46 årig kvinne og er uføretrygdet p.g.a angsten var for ofte sterk. Jeg tar cipralex, måtte nylig øke fra 20 til 30 mg p.g.a.sterk sosial angst og indre uro. Det har hjulpet noe, men tar ofte en til to tabletter vival daglig for å minske uroen. Er det en annen medisin du tror vil hjelpe meg mer enn vival fordi jeg er veldig mistenksom og tror ofte at folk ikke liker meg hvis jeg ikke får oppmerksomhet i sosiale situasjoner og selvfølelsen min er veldig lav. Orker ikke prøve mer psykoterapi for det hjelper meg ikke mer. Alt stammer fra min volsomt utrygge oppvekst hvor jeg følte at ingen av foreldrene mine var glad i meg fordi de ikke ga meg den oppmerksomheten, bekreftelsen, forståelsen og tryggheten barn skal få. Og jeg opplevde også incest og seksuelt misbruk av en nabo. Alt dette har forstyrret personligheten min selv om jeg som voksen har jobbet intenst med å bli tryggere i meg selv. Og kan jeg bli bra av mine psykiske lidelser? I perioder hvor jeg har vært trygg og stabil i meg selv har jeg prøvd å trappe ned og slutte med anti-deppressiva, men da har jeg blitt så overfølsom for omverdenen og fått enda mer angst og utrygghet og klarer meg ikke uten den medisinen. Imøteser svar fra deg. Mvh meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346554-paranoid-personlighetsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest EUPF58

Spør legen din om å få prøve Seroquelle 100 mg.Det høres kanskje mye ut,men jeg sover godt på den og har ingen uro,

depresjon eller noe som helst.Blir litt "flat" men har omtrent ingen følelser i det hele tatt.Deilig hvis du har mye plager.Litt kjedelig i lengden,men bedre en tung depresjon og selvmordstanker.Kopien heter Quetiapin og er mye billigere.Begge fåes på blå resept.Lykke til!

lailen1365381136

1. Små doser antipsykotika kan gjøre underverker i slike situasjoner.

2. Prøv aldri å slutte med Cipralex/SSRI igjen.

Ytterligere psykoterapi vil nok ikke virke. Støtter deg i det.

Hei

tusen takk for raskt svar. Hvilke dosering og preparat (må ikke gi vektøkning) vil du anbefale for min paranoide personlighetsforstyrrelse?

Og hvorfor skriver du at jeg aldri må slutte med cipralex igjen og er det nok med 30 mg som jeg tar for jeg må ta vival i tillegg og det virker heller ikke optimalt for jeg kjenner angst og uro for det, men ikke så sterkt som uten vival.

Er det noe alternativ behandling som kan gjøre meg bedre av min angst og personlighetsforstyrrelser i tillegg til medisiner?

Mvh meg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei

tusen takk for raskt svar. Hvilke dosering og preparat (må ikke gi vektøkning) vil du anbefale for min paranoide personlighetsforstyrrelse?

Og hvorfor skriver du at jeg aldri må slutte med cipralex igjen og er det nok med 30 mg som jeg tar for jeg må ta vival i tillegg og det virker heller ikke optimalt for jeg kjenner angst og uro for det, men ikke så sterkt som uten vival.

Er det noe alternativ behandling som kan gjøre meg bedre av min angst og personlighetsforstyrrelser i tillegg til medisiner?

Mvh meg

Jeg vil anbefale at du forsøker Seroquel 2-300 mg eller Risperdal 1-2 mg. Trilafon 4-8 mg eller Fluanxol 2-3 mg.

Hvorfor du ikke skal førsøke deg uten SSRI: ''I perioder hvor jeg har vært trygg og stabil i meg selv har jeg prøvd å trappe ned og slutte med anti-deppressiva, men da har jeg blitt så overfølsom for omverdenen og fått enda mer angst og utrygghet og klarer meg ikke uten den medisinen.''

lailen1365381136

Jeg vil anbefale at du forsøker Seroquel 2-300 mg eller Risperdal 1-2 mg. Trilafon 4-8 mg eller Fluanxol 2-3 mg.

Hvorfor du ikke skal førsøke deg uten SSRI: ''I perioder hvor jeg har vært trygg og stabil i meg selv har jeg prøvd å trappe ned og slutte med anti-deppressiva, men da har jeg blitt så overfølsom for omverdenen og fått enda mer angst og utrygghet og klarer meg ikke uten den medisinen.''

Hei takk for svar. Er ikke Zeldox 60-80mg like bra og det gir vel ingen vektøkning har jeg hørt?

Mvh meg

Annonse

lailen1365381136

Du må gjerne bruke Zeldox :-)

takk for raskt svar! Men hvilken dosering vil du anbefale meg av Zeldox og skal jeg samtidig ta 30 mg eller lavere dose av Cipralex? Jeg er veldig sliten av å få så raskt uro og utrygghet i meg og da klarer jeg ikke slappe av og være meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

takk for raskt svar! Men hvilken dosering vil du anbefale meg av Zeldox og skal jeg samtidig ta 30 mg eller lavere dose av Cipralex? Jeg er veldig sliten av å få så raskt uro og utrygghet i meg og da klarer jeg ikke slappe av og være meg.

Foreslår start med Zeldox 40 mg.

Videre tilpassing av doser må du ta med legen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...