Gå til innhold

Burde schizofreni bytte navn?

Anbefalte innlegg

serenity777

Tenker på att stort sett alle i populærkulturen og til og med veldig intelektuelle mennesker med ellers perfekt språk, bruker schizofreni som ord for splittet personlighet?

Det er jo forståelig att schizofreni som jo kommer av schizo(splittet) phrene (psyke), kan misforståes.

Når noen har spør meg om hva som feiler meg siden jeg driver dank, så sier de, schizofreni? , det var rart, jeg har jo aldri møtt din andre personlighet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346592-burde-schizofreni-bytte-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig!

Denne gruppen av lidelser burde skifte navn. Schizofreni brukes i hytt og vær blant folk flest, og det relateres da ofte til å være selvmotsigende eller splittet i være- eller tenkemåte. Det brukes tidvis som et slags "skjellsord" også har jeg registrert. Jeg blir da ofte lei meg kjenner jeg.

Da jeg sist var innlagt, forklarte behandlende psykiater at schizofreni eller schizofreniene var en samling lidelser som ennå ikke var spesifisert med benevnelser innen de ulike undergruppene (slik forsto jeg det).

Jeg liker i grunnen best å bruke benevnelsen "psykoselidelse" i de (ytterst få) sammenhengene der jeg må sette ord på min egen helsetilstand. Da slipper jeg å bruke ordet "schizofreni" som er så forbannet belastet. Folk flest forestiller seg en real "nut case" når de hører at man lider av schizofreni. Jeg er en helt vanlig og faktisk ganske velfungerende person som klarer meg temmelig bra. Jeg tror ikke mange egentlig oppfatter at jeg feiler noe som helst. Det er bare på innsiden at det er kaos og fortvilelse. Ikke på utsiden. Heldigvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...