Gå til innhold

Eksamen i dag kl. 09.00

Anbefalte innlegg

Gjest eksamensnerver
Skrevet

I dag skal jeg ha hjemmeeksamen i fem dager fremover. Sitter her og prøver å trekke pusten og finne en sårt tiltrengt ro. Jeg har aldri vært god til det. Resultatene mine har stort sett alltid vært bra, og jeg har ikke strøket på noe i mitt liv. Likevel plager jeg meg selv med katastrofetanker om at det ikke vil gå bra denne gangen. At jeg ikke kommer til å få det til. Selv om jeg også indoktrinener meg med positive setninger, og har gjort det de siste dagene. Nå er det under en time til oppgavene legges ut. Nervepirrende å være alene for seg selv i en slik situasjon også.

Kan noen gi meg noen beroligende og oppkvikkende ord? Jeg må prøve å tenke at jeg har lang tid på meg til å finne ut av ting. At det er ok at det er kaotisk i begynnelsen. Man får vel gjort litt på fem dager. Jeg har aldri hatt denne eksamensformen før.

Caloni Makaroni
Skrevet

''Kan noen gi meg noen beroligende og oppkvikkende ord? Jeg må prøve å tenke at jeg har lang tid på meg til å finne ut av ting. At det er ok at det er kaotisk i begynnelsen. Man får vel gjort litt på fem dager. Jeg har aldri hatt denne eksamensformen før.''

Det ER ok at det er kaotisk i begynnelsen. At du er nervøs er helt normalt, og det tyder på at du tar dette alvorlig. Om du ikke hadde vært nervøs på noe vis kunne det tydet på lav motivasjon.

Dersom du har god selvdisiplin, kan hjemmeeksamen langt være å foretrekke. Du disponerer egen arbeidstid, får selv velge dine omgivelser (hjemme/skole/bibliotek), og kan ta en skikkelig lunsjpause istedet for bare fire minutter lufting med en eksamensvakt.

"Alle" er nervøse før eksamen!

Skrevet

Det er helt normalt og vanlig å være nervøs før eksamen, uansett eksamensform. :o)

Prøv å senk skuldrene når oppgavene er lagt ut og les alt grundig før du begynner - dette går så fint så. :o) *klem*

mariaflyfly
Skrevet

Jeg hadde heller ikke hatt denne eksamenformen før i fjor, men jeg likte deg egentlig ganske godt. :)

Les gjennom oppgaven nøye, og noter deg litt stikkord som du kommer på mens du leser første gangen.

Bruk litt tid på å disponere oppgaven din, det får du alltid igjen for når du skal skrive. Med en god disposisjon går ihvertfall mitt skrivearbeid mye bedre. :)

Har du noen som kan lese gjennom oppgaven for deg før du leverer? Ikke nødvendig at de kan ting innenfor ditt fagfelt, men det er alltid greit å ha noen som kan se over språket og formuleringene, og om du gjentar ting eller burde utdype ting mer.

Lykke til, det kommer sikkert til å gå fint! :)

Gjest eksamensnerver
Skrevet

''Kan noen gi meg noen beroligende og oppkvikkende ord? Jeg må prøve å tenke at jeg har lang tid på meg til å finne ut av ting. At det er ok at det er kaotisk i begynnelsen. Man får vel gjort litt på fem dager. Jeg har aldri hatt denne eksamensformen før.''

Det ER ok at det er kaotisk i begynnelsen. At du er nervøs er helt normalt, og det tyder på at du tar dette alvorlig. Om du ikke hadde vært nervøs på noe vis kunne det tydet på lav motivasjon.

Dersom du har god selvdisiplin, kan hjemmeeksamen langt være å foretrekke. Du disponerer egen arbeidstid, får selv velge dine omgivelser (hjemme/skole/bibliotek), og kan ta en skikkelig lunsjpause istedet for bare fire minutter lufting med en eksamensvakt.

"Alle" er nervøse før eksamen!

Takk for det. Ja, det er normalt å være nervøs. Og i det øyeblikket jeg åpner oppgavene, er det vel også normalt at hjertet slår litt ekstra. Jeg har ikke panikkanfall heller, så det er mer denne vanlige eksamensangsten. Det skal bli godt å få det overstått, og det betyr mye for meg å bli ferdig med den nå. Her og nå har jeg ikke store krav til resultater, men vil klare meg anstendig helst. Men jeg sitter ikke og plager meg med at jeg må ha A eller B. Jeg hadde tålt en dårlig karakter.

Takk for svar.

Gjest eksamensnerver
Skrevet

Det er helt normalt og vanlig å være nervøs før eksamen, uansett eksamensform. :o)

Prøv å senk skuldrene når oppgavene er lagt ut og les alt grundig før du begynner - dette går så fint så. :o) *klem*

Tusen takk for oppmuntrende ord:o)

Caloni Makaroni
Skrevet

Takk for det. Ja, det er normalt å være nervøs. Og i det øyeblikket jeg åpner oppgavene, er det vel også normalt at hjertet slår litt ekstra. Jeg har ikke panikkanfall heller, så det er mer denne vanlige eksamensangsten. Det skal bli godt å få det overstått, og det betyr mye for meg å bli ferdig med den nå. Her og nå har jeg ikke store krav til resultater, men vil klare meg anstendig helst. Men jeg sitter ikke og plager meg med at jeg må ha A eller B. Jeg hadde tålt en dårlig karakter.

Takk for svar.

Kjenner igjen det der med å åpne oppgaven for å se på oppgaveteksten. Det er aller verst ved muntlig eksamen, men nervepirrende ved alle eksamensformer. Kjenner eksamensnervene helt hit jeg nå ;)

Gjest eksamensnerver
Skrevet

Jeg hadde heller ikke hatt denne eksamenformen før i fjor, men jeg likte deg egentlig ganske godt. :)

Les gjennom oppgaven nøye, og noter deg litt stikkord som du kommer på mens du leser første gangen.

Bruk litt tid på å disponere oppgaven din, det får du alltid igjen for når du skal skrive. Med en god disposisjon går ihvertfall mitt skrivearbeid mye bedre. :)

Har du noen som kan lese gjennom oppgaven for deg før du leverer? Ikke nødvendig at de kan ting innenfor ditt fagfelt, men det er alltid greit å ha noen som kan se over språket og formuleringene, og om du gjentar ting eller burde utdype ting mer.

Lykke til, det kommer sikkert til å gå fint! :)

Takk for tips og gode råd. Jeg får tre oppgaver å velge i, og skal bruke litt tid på det. Og skal jobbe med disposisjonen godt ja. Jeg har også noen som kan lese korrektur. Det er bare bra at de ikke kan mitt fagfelt, da jeg har en tendens til å bli unødvendig akademisk. Får renset ut litt uklarheter der.

Kanskje det ikke blir så ille.

mariaflyfly
Skrevet

Takk for tips og gode råd. Jeg får tre oppgaver å velge i, og skal bruke litt tid på det. Og skal jobbe med disposisjonen godt ja. Jeg har også noen som kan lese korrektur. Det er bare bra at de ikke kan mitt fagfelt, da jeg har en tendens til å bli unødvendig akademisk. Får renset ut litt uklarheter der.

Kanskje det ikke blir så ille.

Det blir helt sikkert ikke så ille som man tror på forhånd. ;)

Gjest eksamensnerver
Skrevet

Kjenner igjen det der med å åpne oppgaven for å se på oppgaveteksten. Det er aller verst ved muntlig eksamen, men nervepirrende ved alle eksamensformer. Kjenner eksamensnervene helt hit jeg nå ;)

Det positive er at dette etter all sannsynlighet er min aller siste eksamen. Det er jo motiverende i seg selv.

blanke ark
Skrevet

Går det ikke bra - så går det i hvert fall over!

...og man kan jo ha flaks...

Det har vært mitt eksamensmotto i mange år. Hjemmeksamen kan virke skremmende første gang man har det, men det er en fin eksamensform. Når du først får oppgaven blir alt greiere, og du kan fokusere konsentrert på det som faktisk er oppgaven. Bruk tida godt - få oversikt over temaet, lag deg en grov disposisjon, begynn å skrive for alvor, og kos deg med å vise fram det du kan.

Husk alltid at de som skal rette primært er ute etter å se hva du kan - og ikke hva du ikke kan. Men det er jo en fordel å få med de mest sentrale elementene, samme hvilket fag du skal i kast med.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Du har fått gode råd her, så senk skuldrene og følg dem. Litt nerver hører vel med? Jeg har i allefall alltid nerver, men de forsvinner i takt med at jeg begynner skrivingen.

Alltid litt ekstra nerver når det er en ny eksamensform. Går fin dette! Lykke til! :o)

Skrevet

Det blir aldri så ille som man tror. Du har sikkert vært gjennom ting som du har grudd veldig til - tenk på hvor greit det egentlig gikk. Til helgen er det over uansett, og så er det kanskje siste gangen du må gjennom det.

5 dagers hjemmeeksamen er en fin løsning på den måten at du slipper å skrive massevis under tidspress, slik at du ikke rekker å prioritere struktur og oversikt.

Lykke til!

brilleslangen
Skrevet

Lykke til fra meg også... Går sikkert bra når du bare er kommet igang

Skrevet

Jeg blir nervøs bare ved å lese om at noen skal ha eksamen:-) Så du kan jo skape et mentalt bilde av at du bare lemper nervøsiteten over på meg.

Dette går bra!

jubalong70
Skrevet

Det kommer til å gå kjempefint!!! Husk å pust, og husk å spise sunt og næringsrikt, samt drikke nok. Ta regelmessige pauser, og få deg litt frisk luft innimellom.

Gjest eksamensnerver
Skrevet

Takk til dere alle som peppet meg opp i dag tidlig. Jeg er kommet i gang med min besvarelse, og selv om alt er noe kaotisk ennå, så ser jeg for meg en slags disposisjon så smått. Det er vel en del av prosessen med kaos. Det er litt for fint vær til å sitte inne med eksamen, men ellers går det fint.

mariaflyfly
Skrevet

Takk til dere alle som peppet meg opp i dag tidlig. Jeg er kommet i gang med min besvarelse, og selv om alt er noe kaotisk ennå, så ser jeg for meg en slags disposisjon så smått. Det er vel en del av prosessen med kaos. Det er litt for fint vær til å sitte inne med eksamen, men ellers går det fint.

Så flott at du føler du har kommet godt i gang!

Stå på! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...