Gå til innhold

Service på bil i Sverige - svensk mva tilbake?

Anbefalte innlegg

Gjest Rolf Golf

Jeg vurderer å ta service på bilen i Sverige og vil komme over det beløpet som tollvesenet gir tollfrihet på.

Jeg må med andre ord betale moms inn i Norge etter service, og da blir det moms på moms. Er det mulig å få tilbakebetalt den svenske momsen, og hvordan går man evt. frem for å få dette til?

Fortsetter under...

kjerringskinn

Du avtaler med verkstedet på forhånd. Flere av verkstedene langs grensen har rutine på dette. De sender info til grensetollstedet, du får en tallkode og drar innom tollstedet på vei til Sverige. Der får du papirer som du tar med til verkstedet. Etter servicen får du tollpapirer som du får stemplet på grensa og sender tilbake til verkstedet.

På denne måten får du regningen i Sverige uten mva. Antakelig må du til grensespedisjonen for å få innfortollet reparasjonen og betale norsk moms. Dette er jeg ikke sikker på da vi har vært under grensen for moms.

Har du vært ute av Norge mindre enn 24 timer kan du reparer bil for 3000 norske, mer enn 24 timer 6000 norske. Det rekker ganske langt med svak svenskekrone og uten svensk moms og en overnatting kan fort være innspart.

F.eks skulle Ford i Norge ha 6200 for en service. Samme service kostet 2400 norske kroner i Sverige.

Gjest Rolf Golf

Du avtaler med verkstedet på forhånd. Flere av verkstedene langs grensen har rutine på dette. De sender info til grensetollstedet, du får en tallkode og drar innom tollstedet på vei til Sverige. Der får du papirer som du tar med til verkstedet. Etter servicen får du tollpapirer som du får stemplet på grensa og sender tilbake til verkstedet.

På denne måten får du regningen i Sverige uten mva. Antakelig må du til grensespedisjonen for å få innfortollet reparasjonen og betale norsk moms. Dette er jeg ikke sikker på da vi har vært under grensen for moms.

Har du vært ute av Norge mindre enn 24 timer kan du reparer bil for 3000 norske, mer enn 24 timer 6000 norske. Det rekker ganske langt med svak svenskekrone og uten svensk moms og en overnatting kan fort være innspart.

F.eks skulle Ford i Norge ha 6200 for en service. Samme service kostet 2400 norske kroner i Sverige.

Takk for god orientering :)

Takk for god orientering :)

Hei,

Et lite poeng - jeg så noen skrev (om momsfri import) at hvis det var 3 personer i bilen så kunne man tre-doble kvoten. Det er ikke korrekt, med mindre det er for tre helt separate ting. Man kan ikke "dele" én enkel ting på tre personer. To personer kan ikke ta inn én høytaler til kr 5000,- hver. Da telles de sammen, og som kr 10000,-, og det må man betale moms på.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...