Gå til innhold

spm vedr. Seroxat

Anbefalte innlegg

Gjest Lucky, lucky thing

Heisann!

Jeg har brukt Seroxat i 2 år snart. I begynnelsen var jeg skeptisk til å bruke antidepp, men jeg er glad jeg begynte Har respondert godt! Angsten og depresjonen er borte. Livet har endret seg positivt.

Legen min ønsker at jeg skal slutte av, og foreslår at jeg trapper ned nå. Men jeg merker - bare det å kutte ned fra 15mg til 10mg gir meg stupetak (angst) og mørkere/ tungre sinn.

Synes det er deilig å være "lett".

Livet mitt fungerer godt. Jeg har en god jobb, flotte barn, egen leilighet og gode venner. Trener 2-4 timer i uka.

Er det slik at man kan bli "immun" ved å bruke anti depp over mange år?

Har egentlig ingen grunn for å bli dyster heller etter å minke dosen med 5mg.

Kan det være at man "mangler" serotonin i kroppen, og kan derfor bruke anti-depp på livstid. Kan den naturlige mengden serotonin i kroppen måles på noen måte?

Håper noen kan svare meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346911-spm-vedr-seroxat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

S: Hos noen få som bruker det over tid, kan det komme til sk "fading", dvs at det er nødvendig å øke dosen noe. Hos personer som slutter og får tilbakefall, ser en innimellom at en ikke får effekt på ny episode på samme gode måte som før.

Har egentlig ingen grunn for å bli dyster heller etter å minke dosen med 5mg. Kan det være at man "mangler" serotonin i kroppen, og kan derfor bruke anti-depp på livstid?

S: Den eneste faglige grunn for å trappe ned dosen er uakseptable bivirkninger. Ellers skal nedtrapping kun skje på vei mot slutt/seponering. Hovedregelen er at behandlingsdose=vedlikeholdsdose. Med mindre dere planlegger å avslutte, er det for deg ingen som helst grunn til å trappe ned.

Mange skal ha livslang behandling med antidepressiva. Det gjelder særlig de som har hatt tre eller flere depressive episoder.

Kan den naturlige mengden serotonin i kroppen måles på noen måte?

S: Nei, ikke på en slik måte at det har noen betydning/verdi i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346911-spm-vedr-seroxat/#findComment-2948363
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Lucky, lucky thing

S: Hos noen få som bruker det over tid, kan det komme til sk "fading", dvs at det er nødvendig å øke dosen noe. Hos personer som slutter og får tilbakefall, ser en innimellom at en ikke får effekt på ny episode på samme gode måte som før.

Har egentlig ingen grunn for å bli dyster heller etter å minke dosen med 5mg. Kan det være at man "mangler" serotonin i kroppen, og kan derfor bruke anti-depp på livstid?

S: Den eneste faglige grunn for å trappe ned dosen er uakseptable bivirkninger. Ellers skal nedtrapping kun skje på vei mot slutt/seponering. Hovedregelen er at behandlingsdose=vedlikeholdsdose. Med mindre dere planlegger å avslutte, er det for deg ingen som helst grunn til å trappe ned.

Mange skal ha livslang behandling med antidepressiva. Det gjelder særlig de som har hatt tre eller flere depressive episoder.

Kan den naturlige mengden serotonin i kroppen måles på noen måte?

S: Nei, ikke på en slik måte at det har noen betydning/verdi i denne sammenheng.

Takk for svar :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346911-spm-vedr-seroxat/#findComment-2961986
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...