Gå til innhold

Til dere som er trygdet

Anbefalte innlegg

Gjest hva svarer dere

Hvis dere har en "usynlig" sykdom og er trygdet eller langtidssykemeldt - hva svarer dere når fremmede (i selskap eller sånn) spør det sedvanlige spørsmålet: "Og hva jobber du med?" Eller når naboer du er på hils med spør om hvordan det går på jobben el.likn.

Det er jo ikke sikkert man har lyst til å si alt som det er til alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346921-til-dere-som-er-trygdet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• morsan

9

• Lillemus

7

• tzatziki1365380058

4

Gjest langvarig sykemeldt

Jeg har vært langvarig (11 mnd) sykemeldt - og hvis jeg i den perioden (feks i selskapelig sammenheng) ble spurt av noen ukjente om hva jeg jobbet med, så svarte jeg hvilket yrke / utdannelse jeg har (feks: "jeg er programutvikler i et lite software-firma" eller "jeg er sivilingeniør fra Trondheim og har jobbet mest innen ..". Da er det jo mer smalltalk, og det er hyggelig å vite litt om den man sitter til bords med.. Er samtalen litt mer personlig, kunne jeg legge til "men jeg har vært hjemme og ventet på en operasjon det siste halvåret". Og så vridd samtalen tilbake på det jeg hadde jobbet med.

Er det naboen eller en bekjent som spør "hvordan går det på jobben" så ville jeg kanskje sagt at jeg har vært hjemme / sykemeldt en periode nå. og kanskje fortsatt med at "det går bra med firmaet og jeg gleder meg til å komme tilbake" - for å vri samtalen mer over til jobben hvis det er det vi har pleid å snakke om, og jeg ikke ønsker å utlevere så mye mer om min helse.

Er man varig eller langsiktig ufør, så ville jeg sagt det. Men ofte er jo spørsmålet om jobben mer et spørsmål om hva man driver med / er opptatt av. Så hvis man ikke ønsker å snakke videre om personlig helse, så kan man jo gjøre sitt til å vri samtalen over på det som er et enklere og morsommere tema mellom to som ikke er aller nærmeste venner. "Jeg har blitt midlertidig ufør på grunn av ryggproblemene jeg har slitt med de siste årene, men dagene fyller seg med mange gjøremål nå som jeg har blitt bestefar til tre - eldstemann begynte på skolen i høst. Han blir med oss på hytta neste helg."

Jeg sier vel ofte hvilken utdannelse jeg har og "...men jeg har dessverre ikke vært frisk nok til å arbeide de siste årene."

Årsaken til min uførhet er psykisk sykdom. Ikke noe som er hemmelig, men heller ikke det jeg sier som første informasjon til helt fremmede. Synes folk i det store og hele blir noe brydd når en sier at en er ufør - og en begynner å snakke om noe helt annet.

Før, da jeg var på attføring og rehabilitering, hadde jeg veldig behov for å forklare å unnskylde. Så endte det med uføretrygd, og etterhvert driter jeg i hva andre mener, jeg sier bare at 'jeg har dessverre blitt uføretrygdet pga en kronisk sykdom'. Og de fleste spør da ikke mer. Er det noen som skal fritte meg mer ut, uten at jeg har lyst til å prate om det, sier jeg bare det, feks at nå er jeg ute for å hygge meg, det er så deilig å slippe å tenke på helsa en stakket stund. Og de som ikke skjønner lunta da, de går jeg bare ifra.

Annonse

Før, da jeg var på attføring og rehabilitering, hadde jeg veldig behov for å forklare å unnskylde. Så endte det med uføretrygd, og etterhvert driter jeg i hva andre mener, jeg sier bare at 'jeg har dessverre blitt uføretrygdet pga en kronisk sykdom'. Og de fleste spør da ikke mer. Er det noen som skal fritte meg mer ut, uten at jeg har lyst til å prate om det, sier jeg bare det, feks at nå er jeg ute for å hygge meg, det er så deilig å slippe å tenke på helsa en stakket stund. Og de som ikke skjønner lunta da, de går jeg bare ifra.

Veldig god strategi :o) Takk for tips!

Jeg må bare si at jeg synes det er en jævla uting å spørre folk hva de jobber med. Det er ikke det at jeg er flau over at jeg har trygd eller skammer meg over utdannelsen min, men hvis noen spør meg om hva jeg gjør så hører jeg demonstrativt ikke etter. Det er ikke min business hva de gjør og ikke deres hva jeg gjør.

Jeg synes det er uforskammet og frekt og slike folk gidder jeg ikke å snakke med. Det er omtrent like frekt som å spørre folk hvor mye de tjener i måneden.

Jeg må bare si at jeg synes det er en jævla uting å spørre folk hva de jobber med. Det er ikke det at jeg er flau over at jeg har trygd eller skammer meg over utdannelsen min, men hvis noen spør meg om hva jeg gjør så hører jeg demonstrativt ikke etter. Det er ikke min business hva de gjør og ikke deres hva jeg gjør.

Jeg synes det er uforskammet og frekt og slike folk gidder jeg ikke å snakke med. Det er omtrent like frekt som å spørre folk hvor mye de tjener i måneden.

Jeg synes det kan være veldig interessant å vite hva folk jobber med jeg. Har aldri falt meg inn at det skal være frekt å spørre om det? Det er da bare et spørsmål som viser at man interesserer seg for hva vedkommende driver med, kanskje finner man ut at man har felles interesser ut fra det?

Men etter å ha lest på dol her i noen år så har jeg innsett at samme hva man sier eller spør om så er det noen som synes det er sylfrekt - og da mener jeg samme hva.

Gjest høstløv

Dette spørsmålet kommer vel ofte når en tørrprater med folk en egentlig ikke kjenner.

Jeg svarer alltid at jeg jobber med regnskap, men det er dessverre ikke så mange som spør meg om det, for jeg bruker elektrisk rullestol og for de fleste er det ensbetydende med at jeg mottar uføretrygd, og det gjør jeg jo også, men regnskapsjobben betyr mye for meg.

Jeg synes det kan være veldig interessant å vite hva folk jobber med jeg. Har aldri falt meg inn at det skal være frekt å spørre om det? Det er da bare et spørsmål som viser at man interesserer seg for hva vedkommende driver med, kanskje finner man ut at man har felles interesser ut fra det?

Men etter å ha lest på dol her i noen år så har jeg innsett at samme hva man sier eller spør om så er det noen som synes det er sylfrekt - og da mener jeg samme hva.

Enig med deg! "Hva driver du med?" tror jeg de fleste tenker på som et nøytralt og "safe" spørsmål å stille folk i den vanskelige kunsten "small talk"...

Jeg synes det er en av de tingene man venter på at vedkommende forteller og dessuten så synes jeg det er helt uinteressant som regel, det forteller meg lite om hva slags menneske det er.

Dette spørsmålet kommer vel ofte når en tørrprater med folk en egentlig ikke kjenner.

Jeg svarer alltid at jeg jobber med regnskap, men det er dessverre ikke så mange som spør meg om det, for jeg bruker elektrisk rullestol og for de fleste er det ensbetydende med at jeg mottar uføretrygd, og det gjør jeg jo også, men regnskapsjobben betyr mye for meg.

Tror ikke det noe forskjell om man bruker manuell eller elektrisk i det tilfelle du. Det er sjelden noen spør meg også. Jeg tror faktisk ikke folk ser forskjellen på forskjellige stoler og forbinder det med forskjellige ting.

Jeg tror folk ser mye lettere at noen har nye briller enn de ser at man har ny stol ;o) Det må i så fall være en annen rullestolbruker som ser det med en gang.

Annonse

Gjest jegertrygdet

Jeg må si meg veldig enig med deg Lillemus. Det er ikke mye man kan svare her uten at det blir galt eller frekt.

Det er også en veldig grei innledning til en samtale med en person du er selskap med men ikke kjenner. Og jeg synes faktisk det er interessant å høre hva den andre jobber med. Noen ganger er det langt unna mitt fagfelt, men jeg kan være interessert. Andre ganger er det et yrke som ikke interesserer meg, da er jeg litt interessert og lar den andre fortelle om jobben sin, hvis jeg føler at h#n vil det, før jeg vrir samtalen over på noe annet.

Jeg er selv trygdet og gruer meg ofte til sosiale settinger hvor jeg ikke kjenner alle. Når jeg får det uunngåelige spørsmålet om hva jeg jobber med svarer jeg tittelen min. Jeg vrir samtalen over på temaet jeg er utdannet innenfor og unngår som regel å bli stilt til veggs med hvor jeg faktisk jobber eller om jeg er i jobb. Mange har en mening om utdannelsen min, og mange er nysgjerrig på hvordan ting egentlig fungerer så jeg er heldig som kan vinkle samtalen over i en diskusjon om temaet.

Dersom noen spør direkte svarer jeg litt forskjellig avhengig av relasjonen til den som spør - som regel er jeg sykemeldt eller "in between"

Det spør jeg folk om rett som det er. Hvis det er folk jeg tørrprater/mingler med, kan jeg ikke skjønner at det er noe galt idet.

Dessuten er det jo helt feil at det sier lite om et menneske, hva slags jobb en har altså. Synes det sier ganske mye jeg da..

Ofte er det jobbrelaterte ting man fortsetter å prate om, litt løst og fast. Synes det er helt i orden at folk også spør meg om det samme. Kunne ikke falt meg inn å synes at det er frekt.

Gjest høstløv

Tror ikke det noe forskjell om man bruker manuell eller elektrisk i det tilfelle du. Det er sjelden noen spør meg også. Jeg tror faktisk ikke folk ser forskjellen på forskjellige stoler og forbinder det med forskjellige ting.

Jeg tror folk ser mye lettere at noen har nye briller enn de ser at man har ny stol ;o) Det må i så fall være en annen rullestolbruker som ser det med en gang.

For min del er det stor forskjell på å kunne bruke manuell rullestol og må bruke el- stol. Jeg innbiller meg at jeg ser mye sykere ut enn hvis jeg hadde brukt manuell stol. Jeg trengte lang tid for å akseptere at jeg trengte el-stol. Kanskje det bare er noe jeg føler selv.

''Jeg tror folk ser mye lettere at noen har nye briller enn de ser at man har ny stol ;o)''

Det er riktig. :-)

Helt enig. Kan ikke skjønne at det skal være noe frekt å spørre hva folk driver med.

Jeg tør snart ikke spørre noen om noe som helst.

Jeg er i alle fall sjeleglad jeg ikke er mann og skal gi et komplement til en kvinne! For det er jo nesten dømt til å bli tatt ille opp skal jeg tro det jeg har lest her på dol...

Mrs. Wallace

''Jeg må bare si at jeg synes det er en jævla uting å spørre folk hva de jobber med. ''

Oi, der må jeg tilstå at jeg tenker helt annerledes - jeg synes det er en helt ålreit ting å spørre om, såfremt man ikke spør for å rangere vedkommende på noen som helst måte. Ofte kan man jo få vite spennende ting ved å snakke med folk om hva de jobber med eller har jobbet med, og ikke minst finne felles referanser. Så jeg kommer nok til å fortsette å spørre folk om det når det faller seg naturlig. Du får heller bli sur på meg om du treffer meg en gang. ;)

For min del er det stor forskjell på å kunne bruke manuell rullestol og må bruke el- stol. Jeg innbiller meg at jeg ser mye sykere ut enn hvis jeg hadde brukt manuell stol. Jeg trengte lang tid for å akseptere at jeg trengte el-stol. Kanskje det bare er noe jeg føler selv.

''Jeg tror folk ser mye lettere at noen har nye briller enn de ser at man har ny stol ;o)''

Det er riktig. :-)

''Jeg innbiller meg at jeg ser mye sykere ut enn hvis jeg hadde brukt manuell stol. ''

Dette tror jeg delvis er riktig, men at det i tillegg er vesentlig hvor mye stolbrukeren beveger seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...