Gjest Nikodemus Skrevet 6. september 2001 Del Skrevet 6. september 2001 Hei igjen Dr.Søyland, Takker og bukker for dine hjelpsomme svar vedr. rytmefyrstyrr.Er en dame på 41 år, kolestrol på 4 (grunnet lipitor,endret livsførsel) Noe overvektig. Familiebakgrunn med endel blodpropp og infarkt. Har fått foretatt ecco dopler (negativ) holter monitor( reg.endel ujevn rytme midt på natten) belastningstest på tredemølle viste endel doble slag. Resultat: Forsette med Tenormin 2x10 daglig,leve med plagene. Så til spørsmålet: Jeg har reg.at de ganger som det virkelig er ubehag i brystet(kvalme) og lett trykk, samt ujevne slag,da reg.pulsen mellom 35 og 40 . Dersom jeg har vært i selskap og drukket noe alkohol,skjer det det samme dagen etterpå. Skullej eg være uheldig å glemme å ta tenormin, får jeg et veldig ubehag midt på dagen med raske dobble slag. Det er antagelig ikkenoe farlig, men vet du hva som kan være grunnen til at hjertet jobber så sakte av og til,og hva jeg kan bidra med. Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34706-lav-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 9. september 2001 Del Skrevet 9. september 2001 Svar til Nikodemus. Du skriver Tenormin 10 x 2, oppfattes som 10 milligram to ganger daglig. Dette er en uvanlig lav dose, og jeg regner med at det har sneket seg inn en kommafeil, og at du bruker 200 milligram i døgnet. Hvis det er riktig, vil din tendens til lav puls kunne være forårsaket av medikamentet. En annen ting er at man ofte registrerer "lav" puls når man har en viss opphopning av ekstraslag. Disse ekstraslagene produserer ofte ikke følbare slag, samt en liten pause i hjerteaktiviteten. Således vil man kunne telle en puls som er ned til halvparten av den reelle, egentlige hjerteaktiviteten, fordi halvparten av slagene ikke gir følbar puls ( gjelder ved det vi kaler tvillingpuls = bigemini). Hvis det ikke er tvillingpuls, men sjeldnere ekstraslag, vil den følbare pulsen kunne reduseres i varierende grad. Farlig er det ikke, men mange opplever det som ubehagelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34706-lav-puls/#findComment-134199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.