Gå til innhold

Flagg og småunger - farlig?

Anbefalte innlegg

Gjest kinapina

Moren min er litt hysterisk ang. flagg og små barn, er jo stas for dem å gå i tog og vifte med flagget, men det kan jo være farlig og om en ikke passer på.

Grunnen til at hun er ekstra hysterisk ang dette er at søskenbarnet hennes døde da hun var liten pga hun sprang rundt med et flagg i munnen, snublet og ble spiddet av flagget! Får frysninger av tanken :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347068-flagg-og-sm%C3%A5unger-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

24

• Colette

18

• morsan

7

• Adriana

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest trådstarter

Flaggdød er den vanligste dødsårsaken hos barn under 10 år i Norge.

Fra spøk til alvor. Jeg synes du skal ringe SSB på fredag og spørre hvor mange barn som har lidd flaggdøden de siste 50 år.

Uff, fælt å tenke på. Tror ikke alle småbarnsforeldre tenker på den potensielle faren.

Greit nok når de sitter i vogna og holder flagget, men de bør absolutt ikke få springe rundt med flagget på egen hånd.

Gjest Nickløsheletia

Uff, fælt å tenke på. Tror ikke alle småbarnsforeldre tenker på den potensielle faren.

Greit nok når de sitter i vogna og holder flagget, men de bør absolutt ikke få springe rundt med flagget på egen hånd.

Jeg tror det var ironi:)

Det å lære unger til at man ikke skal løpe rundt med pinner i munnen, herunder flagg, er en del av det man bare må igjennom. Men unger er unger, og det hender se jo at de gjør ting de egentlig er opplært til at man ikke skal gjøre.

Men det går som oftest bra, både med pinnene og alle andre små og store farer som man kan utsettes for.

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Ikke nødvendigvis, altså kan hende han overdrev litt, men den potensielle faren er der. Skal ikke nekte ungene flagg, men de aller minste 1-3 år bør ikke få springe rundt med flagg ubevoktet.

Nei, det finnes jo saa mye annet de kan bruke i steden:)

Gjest trådstarer

Ikke nødvendigvis, altså kan hende han overdrev litt, men den potensielle faren er der. Skal ikke nekte ungene flagg, men de aller minste 1-3 år bør ikke få springe rundt med flagg ubevoktet.

og tror ikke så mange barn har dødd av det,

men det har vel mer vært flaks. Det er også liten sjanse for at en unge skal kveles av en pølsebit, men det har skjedd...

så en må passe på uansett.

Flagg er ikke leketøy og bør behandles med respekt.

selv om det potensielt har skjedd i 1 av 100000 tilfeller så er sjansen der,

og alle sier det ikke hender deres unge, men en vet aldri. Vil bare folk skal passe på.

Jeg er mer redd for det å la så små unger genrelt sett "springe rundt ubevoktet" på 17. mai! Jeg tror jeg tok blikket fra min da nesten 4 år gamle unge i kanskje 15 sekunder og dermed var han borte vekk i folkevrimmelen på nasjonaldagen!

Gjest trådstarter

Nei, det finnes jo saa mye annet de kan bruke i steden:)

De har fine leketrompeter, disse ble vi advart mot, det står vel en advarsel mot barn under 3 år, pga små deler....

så sjekk at d ikke er små deler som kan løsne.

Tror nok de fleste er flinke og tar ansvar, men tror også en del ikke tenker over den potensielle faren.

Han ikke bare overdrev... Han sa det fordi det er en så sjelden dødsårsak at det ikke behøves å snakke om. Han skriver jo "Fra spøk til alvor" og da er den første linjen spøk.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

De har fine leketrompeter, disse ble vi advart mot, det står vel en advarsel mot barn under 3 år, pga små deler....

så sjekk at d ikke er små deler som kan løsne.

Tror nok de fleste er flinke og tar ansvar, men tror også en del ikke tenker over den potensielle faren.

Hvordan kan det bli overbefolket i slummen i u-landene hvis oppveksten er tilnærmet så farlig som det antydes her?

Dette er langt inn i hysterien.

Gjest trådstarter

Hvordan kan det bli overbefolket i slummen i u-landene hvis oppveksten er tilnærmet så farlig som det antydes her?

Som sagt sa jeg at min mor var hysterisk :)

Jeg er litt mer avslappet, men hun prøver jo å skremme meg litt da vet du...

Jeg lar ungen min ha flagg, men tar mine forhåndsregler. Ekkelt hvis det skulle skje noe. Hun får i alle fall ikke springe med flagget.

Annonse

Gjest segunda

Jeg kan godt forstå at en kan bli hysterisk pga. slikt, men det unnskylder ikke at omgivelsene rundt blir det også. Barna i slummen dør som fluer og det er ikke noe vi skal bruke som unnskyldning for ikke å passe på våre barn.

I min familie har vi en som døde da hun datt av en sykkel da hun var åtte år. Det var på en asfaltert vei og hun hadde ikke hjelm. Jeg var streng på at mine barn skulle bruke sykkelhjelm pga. det. Jeg har mistet en niese i en trafikkulykke og det har preget familien.

Jeg godtar ikke at våres erfaringer ikke blir respektert, noe jeg ikke har opplevd. Får litt følelsen av at dette skal vi bare godta og ikke tenke på når jeg leser det som blir skrevet her.

Jeg kan godt forstå at en kan bli hysterisk pga. slikt, men det unnskylder ikke at omgivelsene rundt blir det også. Barna i slummen dør som fluer og det er ikke noe vi skal bruke som unnskyldning for ikke å passe på våre barn.

I min familie har vi en som døde da hun datt av en sykkel da hun var åtte år. Det var på en asfaltert vei og hun hadde ikke hjelm. Jeg var streng på at mine barn skulle bruke sykkelhjelm pga. det. Jeg har mistet en niese i en trafikkulykke og det har preget familien.

Jeg godtar ikke at våres erfaringer ikke blir respektert, noe jeg ikke har opplevd. Får litt følelsen av at dette skal vi bare godta og ikke tenke på når jeg leser det som blir skrevet her.

Det er langt vanligere å dø/bli skadet pga. sykkel enn flagg.

Mrs. Wallace

Jeg er helt enig i at dette er langt over i hysterien, altså - og jeg synes at vi går vel langt i å pakke ungene våre inn i bomull for tiden.

Men kommentaren din om:

''Hvordan kan det bli overbefolket i slummen i u-landene hvis oppveksten er tilnærmet så farlig som det antydes her?''

...blir jo litt tullete. Når folk blir giftet bort i fjortenårsalderen og ikke har prevensjon, føder hver kvinne omlag sju barn (gjennomsnittlig fødselstall i mange u-land), og det er ikke uvanlig av halvparten av dem dør. Så visst er det farlig å vokse opp i slummen, barnedødeligheten er enorm.

Når det er sagt, er det vel ikke flaggdød særlig overrepresentert i u-landsstatistikken, heller. ;p

og tror ikke så mange barn har dødd av det,

men det har vel mer vært flaks. Det er også liten sjanse for at en unge skal kveles av en pølsebit, men det har skjedd...

så en må passe på uansett.

Flagg er ikke leketøy og bør behandles med respekt.

selv om det potensielt har skjedd i 1 av 100000 tilfeller så er sjansen der,

og alle sier det ikke hender deres unge, men en vet aldri. Vil bare folk skal passe på.

''og tror ikke så mange barn har dødd av det, men det har vel mer vært flaks.''

Jeg tror ikke det. Jeg tror heller at de få gangene det har skjedd dødsfall med flagg har det vært uflaks.

Mange har redsel for enkelte ting, men det er ikke nødvendig å prøve å overføre det på andre. Selv har jeg hatt tendens til skrekk for at barna skal sette pølse i halsen, men vi har da spist pølser likevel og jeg prøver ikke å moralisere overfor andre som spiser pølser.

Mine unger har alltid fått ha flagg. De får selvfølgelig ikke løpe rundt med flagget i munnen, på samme måte som de ikke får løpe rundt med andre pinner i munnen.

Gjest Nerda

Med fare for at noen har skrevet det før meg, vil jeg vel si at 17-mai flagg i barnestr stort sett er helt trygt. I alle fall så lenge det er en voksen tilstede med de aller mnste. Husker fra min egen barndom at foreldrene mine fortalte om hva som kunne skje om jeg puttet flagget i munnen eller peivet rundt med det så folk kunne få det i øyet. Så jeg tror mye av dette løses av at noen våkne voksne er i nærheten av de minste flaggbærere. Eldre barn bør lære hva de ikke skal gjøre med flagget, slik at de klarer seg greit i barnetoget. Er man veldig redd går det jo an å holde seg med en fin 17 mai sløyfe :-)

You've got to be fucking kidding me?

Dette er noe av det mest sinnsykt dumme dere kan greie å bekymre dere over!

Du er ikke bekymret over at tråden skal vikle seg rundt halsen din og kvele deg når du er trådstarter? Jeg har hørt om en det skjedde med! *grøsser av angst*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...