Gå til innhold

To tiåringer voldtok 8 åring

Anbefalte innlegg

Gjest sak i england
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10006139

Jeg er helt i mot voldtekt bare så det er sagt. Dersom disse guttene har tvunget en jente til noe hun ikke ville, så er det helt feil.

Men blir det riktig å ha dette i en rettsak? Hvor går grensen mellom å leke doktor og voldtekt? Sannynligvis når den ene ikke vil og sier ifra om det, men likevel blir tvunget.

Hva skjer i Norge når barn gjør noe kriminelt mot andre barn?

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

9

• Sør

7

• morsan

5

• Adriana

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I Norge er den kriminelle lavalderen 15 år, så hvis gjerningspersonen er under 15 år blir saken henlagt av politiet. Det vanlige er dog at Barnevernet foretar seg noe, alt etter hvor alvorlig det er.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dette høres ikke ut som vanlig doktorlek. Men det er uansett feil å ha en rettsak i og med at de ikke kommer til å få fengselsstraff. Vet ikke hva den kriminelle lavalder er i England, men den er ikke på 10 år.

Jeg tenker at det å behandle guttene som kriminelle vil føre til at de vil gjøre kriminelle handlinger senere i livet. De får et stempel på seg. Det viktigste er vel at de får hjelp til å ikke gjøre dette igjen. Dersom jenta en gang vil det så hadde det kanskje vært greit at de tre møtes og at guttene sier unnskyld og tar på seg skylden for det de har gjort. Det tror jeg både kan hjelpe jenta til å komme gjennom dette og guttene ved at de får lagt saken bak seg.

Skrevet

Dette høres ikke ut som vanlig doktorlek. Men det er uansett feil å ha en rettsak i og med at de ikke kommer til å få fengselsstraff. Vet ikke hva den kriminelle lavalder er i England, men den er ikke på 10 år.

Jeg tenker at det å behandle guttene som kriminelle vil føre til at de vil gjøre kriminelle handlinger senere i livet. De får et stempel på seg. Det viktigste er vel at de får hjelp til å ikke gjøre dette igjen. Dersom jenta en gang vil det så hadde det kanskje vært greit at de tre møtes og at guttene sier unnskyld og tar på seg skylden for det de har gjort. Det tror jeg både kan hjelpe jenta til å komme gjennom dette og guttene ved at de får lagt saken bak seg.

De to som drepte denne gutten var 10 år:

http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_James_Bulger

Med vennlig hilsen

Gjest Vet ikke hva som skjer i Norge
Skrevet

Barn er ikke nødvendigvis så uskyldige som vi forventer at de skal være, hjernene er lengre fremme i disse tider, det forekommer sjokkerende saker. Slik som denne.

Jeg er for en hard konsekvens i slike tilfeller. Hvis barn er såpass fremme mentalt sett at de kan drepe et annet barn, eller voldta - opptil flere ganger - som i dette tilfellet så bør det være konsekvenser så det holder.

At guttene skal si "undskyld" og så at foreldrene tar seg av hvert sitt barn blir for dumt. Dette krever mer enn et undskyld. Og det skal være en forskjell på konsekvensene fra å stjele en lekebil hos en kompis og å voldta og/eller drepe noen. Selvsakt.

Det bør være en rettsak, slik at de virkelig skjønner at dette er noe annet enn å sitte på rektors kontor.

Det bør bli en særs hard konsekvens. Å sette så små barn i fengsel lar seg jo ikke gjøre, men at de må være under streng bevokning fra barnevernet i mange år i allefall.

Jeg holder på at det er den labre oppdragelsen så mange foreldre har i dag som hjelper til å få en del av disse tilfellene. De unge skjærer ut når de ikke har faste regler og normer å forholde seg til.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Huff :-( Snakk om to begynnende psykopater... Selv om jeg ikke synes at 10-åringer bør straffes med fengsel så kan det nok hende at samfunnet måtte vernes mot disse to. Får bare håpe at de fikk mye terapi og hjelp til å lære empati mens de ble holdt innesperret. Ellers vil nok disse to kunne drepe igjen vil jeg tro.

Men denne saken er uansett mer alvorlig enn saken med seksuelt misbruk av denne 8-åringen. Men det er viktig at de også får hjelp slik at de ikke begår kriminelle handlinger i fremtiden.

Skrevet

Men hva har de gjort da? Det står at de har hatt sex med jenta. Har tiåringene hatt samleie med henne? Har de befølt henne? Har de sett på henne mens hun hadde buksene nede?

Jeg synes det er vanskelig å ha en formening om denne saken uten å vite mer.

Jeg har selv blitt tatt med av nabogutter (eldre) for at jeg og en jevngammel gutt skulle "vise rumpa til hverandre". For dette skulle vi få 5 kroner. Vi var vel rundt 6-7 år gamle da.

Jeg følte meg noe tvunget, men har aldri følt det som noe overgrep (noe noen sikkert vil kunne hevde at det var).

Når dette er sagt, så er jeg enig i at det bør slås hardt ned på voldtekter, og overgrep mot barn. Men på basis av den avisartikkelen så kan jeg, som sagt, ikke si at jeg kan danne meg noen formening om hva som er rett og galt.

Skrevet

Men hva har de gjort da? Det står at de har hatt sex med jenta. Har tiåringene hatt samleie med henne? Har de befølt henne? Har de sett på henne mens hun hadde buksene nede?

Jeg synes det er vanskelig å ha en formening om denne saken uten å vite mer.

Jeg har selv blitt tatt med av nabogutter (eldre) for at jeg og en jevngammel gutt skulle "vise rumpa til hverandre". For dette skulle vi få 5 kroner. Vi var vel rundt 6-7 år gamle da.

Jeg følte meg noe tvunget, men har aldri følt det som noe overgrep (noe noen sikkert vil kunne hevde at det var).

Når dette er sagt, så er jeg enig i at det bør slås hardt ned på voldtekter, og overgrep mot barn. Men på basis av den avisartikkelen så kan jeg, som sagt, ikke si at jeg kan danne meg noen formening om hva som er rett og galt.

Her er mer fra BBC.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/london/8680370.stm

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg forstaar ikke dette. Det kan se ut som en sak som handler om aa" dra ned buksa" har blitt til en voldtekt.

Er 10-aaringer i stand til aa faa reisning og gjennomfoere en voldtekt?

Da jeg var lita, var det to gutter som var ett aar eldre enn meg som stadig stoppet meg i gata naar jeg skulle besoeke enn venninne og ba meg dra av meg buksa. Venninna mi opplevde det samme.

Jeg var kjapp til beins, saa jeg kom meg alltid unna. Vi var vel omternt paa samme alder som de i England.

De samme guttene laget " sirkus" for oss. De tok av seg buksa, hoppet og spratt forran oss jentene, mens vi satt paa ei trapp og var "publikum"

Begge disse guttene har kone og barn i dag og har skikket seg bra.

Hadde vaert for jaevlig om det ble rettsak ut av det da vi smaaunger. Ikke godt aa si hvordan det hadde gaatt med dem da.

Naa vet jeg ikke eksakt hva som har skjedd i England men slik jeg leser dette, saa er det ei mor som har gaatt helt av skaftet.

Gjest sak i england
Skrevet

Barn er ikke nødvendigvis så uskyldige som vi forventer at de skal være, hjernene er lengre fremme i disse tider, det forekommer sjokkerende saker. Slik som denne.

Jeg er for en hard konsekvens i slike tilfeller. Hvis barn er såpass fremme mentalt sett at de kan drepe et annet barn, eller voldta - opptil flere ganger - som i dette tilfellet så bør det være konsekvenser så det holder.

At guttene skal si "undskyld" og så at foreldrene tar seg av hvert sitt barn blir for dumt. Dette krever mer enn et undskyld. Og det skal være en forskjell på konsekvensene fra å stjele en lekebil hos en kompis og å voldta og/eller drepe noen. Selvsakt.

Det bør være en rettsak, slik at de virkelig skjønner at dette er noe annet enn å sitte på rektors kontor.

Det bør bli en særs hard konsekvens. Å sette så små barn i fengsel lar seg jo ikke gjøre, men at de må være under streng bevokning fra barnevernet i mange år i allefall.

Jeg holder på at det er den labre oppdragelsen så mange foreldre har i dag som hjelper til å få en del av disse tilfellene. De unge skjærer ut når de ikke har faste regler og normer å forholde seg til.

''Barn er ikke nødvendigvis så uskyldige som vi forventer at de skal være, hjernene er lengre fremme i disse tider, det forekommer sjokkerende saker. Slik som denne.''

Jeg vet ikke om jeg er mest sjokkert over at den havner i retten. Jeg synes den minner mistenkelig om doktorlek. Men dersom jenta har blitt tvunget er det noe annet. Det forekommer også litt for info, til å si noe sikkert.

''Jeg er for en hard konsekvens i slike tilfeller. Hvis barn er såpass fremme mentalt sett at de kan drepe et annet barn, eller voldta - opptil flere ganger - som i dette tilfellet så bør det være konsekvenser så det holder.

Det bør bli en særs hard konsekvens. Å sette så små barn i fengsel lar seg jo ikke gjøre, men at de må være under streng bevokning fra barnevernet i mange år i allefall.''

Jeg er ikke så sikker på at å bure de inne hos barnevernet er den beste løsningen. Men at barnevernet er i jevnlig kontakt med familien. Og at disse ungene går til psykolog er viktig, hvis de virkelig har gjort noe som overgår vanlig barnelek.

''Jeg holder på at det er den labre oppdragelsen så mange foreldre har i dag som hjelper til å få en del av disse tilfellene. De unge skjærer ut når de ikke har faste regler og normer å forholde seg til.''

Den harde oppdragelsen man hadde tidligere kunne nok føre til litt av hvert den også. Jeg synes det er skremmende når barn gjør grusomme eller kriminelle ting, da tenker jeg at alle er barn til noen. Noen av disse gjør det kanskje uavhenging av god oppdragelse eller ikke. Barn kan ha sett noe på internett hjemme hos en venn. Man vet ikke. Å sette seg høyt oppe og tro at om man har god oppdragelse er man sikret, tror jeg er ganske skummelt det også.

Gjest sak i england
Skrevet

Med vennlig hilsen

Skremmende sak. Etter som jeg skjønner anså de det ene barnet som psykopat. Det er klart at det finnes barn som rett og slett er ondskapsfulle. Men man får jo håpe at de kan hjelpes om foreldrene innser det.

Var det ikke en sak i Trondheim hvor en femårig jente ble drept av jevnaldrende?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg forstaar ikke dette. Det kan se ut som en sak som handler om aa" dra ned buksa" har blitt til en voldtekt.

Er 10-aaringer i stand til aa faa reisning og gjennomfoere en voldtekt?

Da jeg var lita, var det to gutter som var ett aar eldre enn meg som stadig stoppet meg i gata naar jeg skulle besoeke enn venninne og ba meg dra av meg buksa. Venninna mi opplevde det samme.

Jeg var kjapp til beins, saa jeg kom meg alltid unna. Vi var vel omternt paa samme alder som de i England.

De samme guttene laget " sirkus" for oss. De tok av seg buksa, hoppet og spratt forran oss jentene, mens vi satt paa ei trapp og var "publikum"

Begge disse guttene har kone og barn i dag og har skikket seg bra.

Hadde vaert for jaevlig om det ble rettsak ut av det da vi smaaunger. Ikke godt aa si hvordan det hadde gaatt med dem da.

Naa vet jeg ikke eksakt hva som har skjedd i England men slik jeg leser dette, saa er det ei mor som har gaatt helt av skaftet.

Jeg vil anta en har rimelig godt grunnlag for å tro at det har skjedd mer enn det som fremkommer av hendelsesforløp i artiklene.

Skrevet

Huff, det er jo tragisk for guttene om dette stemmer! :-(

Men samtidig så skal man ikke se bort fra at jenta kan ha blitt tvunget til noe hun ikke ville, men at hun kan ha blitt påvirket av forsvareren til å si at det ikke skjedde. Barn i den alderen er veldig lett påvirkelige og svarer ofte det de tenker at er forventet av dem å svare. Hun kan også ha blitt påvirket av moren til å svare at det hadde skjedd noe fælt i og med at det virket som om moren forventet at noe hadde skjedd. Vi vet jo ikke om hun reagerte fordi hun hadde blitt utsatt for tvang eller om hun skammet seg over hva hun hadde gjort.

Men vi får håpe at det stemmer at hun ikke ble tvunget til noe, både for hennes egen del og guttenes del.

Caloni Makaroni
Skrevet

Skremmende sak. Etter som jeg skjønner anså de det ene barnet som psykopat. Det er klart at det finnes barn som rett og slett er ondskapsfulle. Men man får jo håpe at de kan hjelpes om foreldrene innser det.

Var det ikke en sak i Trondheim hvor en femårig jente ble drept av jevnaldrende?

''Var det ikke en sak i Trondheim hvor en femårig jente ble drept av jevnaldrende?''

Stemmer. I 1994 ble en 5 år gammel jente ble avkledt, mishandlet og etterlatt i snøen for å dø. Handlingen ble utført av jevnaldrende, to stk tror jeg de var.

Caloni Makaroni
Skrevet

http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=4169

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...