Gå til innhold

To tiåringer voldtok 8 åring

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Skjedde det på den måten er det helt klart et overgrep, men nå viser det seg jo at det trolig ikke var slik allikevel... Jenta har overdrevet guttenes rolle i frykt for mors sinne?

Nå må vi ikke dikte opp historier her.

''Jenta forklarte til retten i dag at hun fryktet at hun ikke lenger ville få søtsaker dersom moren fikk vite at de tre hadde kledd av seg og vist seg nakne for hverandre''

Ergo fortalte hun at hun var blitt voldtatt (evnt tvunget til noe hun ikke ville). Det er å lyve. Hun skjønte sikkert ikke konsekvensen nei, men det hun gjorde (utifra det som står i artikkelen), er likevel veldig grovt etter min mening.

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

9

• Sør

7

• morsan

5

• Adriana

5

Mest aktive i denne tråden

Caloni Makaroni
Skrevet

Kom det noe frem i media hvorfor guttene hadde gjort det? Var de spesielle tilfeller eller? Samt hvordan myndighetene grep fatt i saken?

Forhåpentligvis har de fleste en sperre i seg som gjør at de stopper når de har gått alt for langt.

Deltar spekulasjoner om guttene var påvirket av ninjaturtles, en av guttene hadde snakket om det. Det utløste store debatter i media angående voldelige tegneserier og deres virkning på barn. Guttene ble ikke straffet... det ble fjorten så mye som mulig for å integrere dem tilbake i samfunnet. Jeg hørte om saken da jeg studerte medievitenskap på ntnu.

Caloni Makaroni
Skrevet

Deltar spekulasjoner om guttene var påvirket av ninjaturtles, en av guttene hadde snakket om det. Det utløste store debatter i media angående voldelige tegneserier og deres virkning på barn. Guttene ble ikke straffet... det ble fjorten så mye som mulig for å integrere dem tilbake i samfunnet. Jeg hørte om saken da jeg studerte medievitenskap på ntnu.

.

Caloni Makaroni
Skrevet

Du verden - det der husker jeg slett ikke! Ble det slått stort opp i nyhetene den gang? Bulger-saken husker jeg, men ikke denne...

Kanskje jeg har fortrengt den, siden jeg hadde småunger på den tiden.

Jeg vet ikke jeg var bare 10-11 år da. Jeg hørte om saken da jeg studerte medievitenskap - det ble sett på som sannsynlig at guttene var påvirket av Ninja turtles som de så på hver morgen eller noe. Den ene gutten hadde iallfall forklart noe om "ninja-spark" til politiet.

Gjest togli
Skrevet

''Jenta forklarte til retten i dag at hun fryktet at hun ikke lenger ville få søtsaker dersom moren fikk vite at de tre hadde kledd av seg og vist seg nakne for hverandre''

Ergo fortalte hun at hun var blitt voldtatt (evnt tvunget til noe hun ikke ville). Det er å lyve. Hun skjønte sikkert ikke konsekvensen nei, men det hun gjorde (utifra det som står i artikkelen), er likevel veldig grovt etter min mening.

Jeg aner ingenting om hva som skjedde. Det eneste jeg prøvde å si var at en åtteåring ikke nødvendigvis er moden nok til å forstå konsekvensen av å lyve om en slik sak. Man kan ikke forvente at et lite barn skjønner at en slik sak vil bli slått stort opp...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men det å kle seg naken for hverandre, er da ikke det samme som å voldta.

Som jeg skrev i tråden et sted, så var det gutter i den alderen som kledde seg naken for meg også. De kalte det "sirkus".

Gjest Vet ikke hva som skjer i Norge
Skrevet

Og nå som det har komt fram at hun fant på hele greia fordi hun var redd mora ikke skulle gi henne godteri, hvilken straff bør hun få? Det bør være noe som setter en god støkk i henne slik at hun ikke lyver om slike ting igjen.

I min verden bør hun selvsakt få akkurat samme strenge "straff", eller konsekvens som det så elegant heter, som guttene var påtenkt før folk visste sannheten.

Å lyve så andre risikerer en enorm negativ forandring i livet sitt er noe som ikke skal tollereres eller behandles med silkehansker.

Skrevet

En 8 åring bør vite at man ikke skal lyve på seg en voldtekt. Det er jeg helt enig i.

Men likevel kan jeg ikke tenke med at en åring, kunne se for seg de alvorlige konsekvensene.

Min 8-åring vet nok ikke en gang hva er voldtekt er for noe og jeg lurer litt på moren til 8 åringen. Det er noe som ikke stemmer her.

''jeg lurer litt på moren til 8 åringen. Det er noe som ikke stemmer her.''

Det har jo vært nevnt i tidligere saker vedr mulige seksuelle overgrep av barn at foreldrene kan ødelegge mye for saken ved måten de stiller spørsmålene på.

Skrevet

''Fikk straks veldig lite sympati for denne 8 år gamle jenta jenner jeg..''

Jeg synes like synd i alle ungene her og som mor til en 8 årig jente, kan jeg aldri tenke meg at 8-åringen så for seg konsekvensene av sine utsagn.

Jeg har mindre sympati for alle voksne i saken her som ikke greide å finne ut av dette før det gikk så langt som til rettsak.

''Jeg har mindre sympati for alle voksne i saken her som ikke greide å finne ut av dette før det gikk så langt som til rettsak.''

Ja, for ikke å snakke om at man i landet i det hele tatt HAR et slikt system der slike saker kan ende opp i en rettsak. Her har guttene levd med denne mistanken over seg helt siden oktober.

Skrevet

''jeg lurer litt på moren til 8 åringen. Det er noe som ikke stemmer her.''

Det har jo vært nevnt i tidligere saker vedr mulige seksuelle overgrep av barn at foreldrene kan ødelegge mye for saken ved måten de stiller spørsmålene på.

Enig. Barn i den alderen er lette å påvirke og du kan få dem til å svare omtrent det du vil bare ved å stille de "rette" spørsmålene.

Jo mer jeg tenker på denne saken jo mer lurer jeg på om dette rett og slett dreier seg om en misforståelse og at ingen av barna ikke nødvendigvis er skyldige. Det kan være at dette begynte som en uskyldig "doktorlek", men at jenta synes det var litt ubehagelig og at hun kanskje skammet seg uten at hun viste dette til guttene. Dermed kan man ikke legge skylden på guttene.

Etterpå satt kanskje jenta igjen med en dårlig følelse rundt dette og en skam. Dette ble nok fanget opp av moren som fikk mast ut av henne hva som hadde skjedd. Dermed kan jenta ha fortalt hva som skjedde og at hun egentlig ikke ville, men kanskje hun ikke fortalte at hun ikke viste dette til guttene. Dermed tolket moren dette som at det dreide seg om overgrep og at seksuelle overgrep er det samme som voldtekt...

Aner ikke om dette stemmer, men kan jo håpe det slik at verken guttene eller jenta er skyldige i noe. Men det er jo umulig å bevise dette så jeg håper på at ingen blir straffet for noe.

Skrevet

Synes dette er en veldig intressant diskusjon fordi den virkelig belyser en kulturell forskjell mellom Norge og UK som de fleste ikke er klar over.

det som er "normalt" for barn her er slett ikke det samme som i Norge, - dessverre for ungene her.

Den kriminelle lavalder her er 10 år. :(

og vi har ungdomsfengsler.

Barns oppvekstvilkår er totalt forskjellige, kanskje middelklassen her er mer lik norske familier.

men den moralske utvikling er veldig forskjellig, noe det er forsket mye på. Norske barn - og derved også voksne - har en mer "indre moral"

Vi har 11-åringer som har fått barn. Jeg har selv behandlet 8-åringer som har vært avhangige av narkotika ( fått stoff i utgangspunktet av foreldrene)

barns oppvekstvilkår her engasjerer meg sterkt, men skal gi meg nå :)

Men samtidig så er de fleste ungene i Storbritannia skremmende avhengige. Det virker (og nå generaliserer jeg, selvsagt) som om veldig mange er blitt oppdratt til bare å lytte til foreldrene, men ikke "å tenke selv". Du har helt rett i at det er store forskjeller. I Norge så tenker vi nok mest på forskjellene mellom Norge og USA.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hun er 8 år, og har løyet om noe som for henne ikke er noen stor sak. Det er en stor sak for voksne. Hun må bli nesten dobbelt så gammel før hun engang er over minstealderen i Norge.

Selv for 10 åringer (om de hadde gjort det) så kan man diskutere hvor mye de virkelig "forstår" av det hele.

Gjest sak i england
Skrevet

''Fikk straks veldig lite sympati for denne 8 år gamle jenta jenner jeg..''

Jeg synes like synd i alle ungene her og som mor til en 8 årig jente, kan jeg aldri tenke meg at 8-åringen så for seg konsekvensene av sine utsagn.

Jeg har mindre sympati for alle voksne i saken her som ikke greide å finne ut av dette før det gikk så langt som til rettsak.

Godt poeng!

Gjest sak i england
Skrevet

Hun er 8 år, og har løyet om noe som for henne ikke er noen stor sak. Det er en stor sak for voksne. Hun må bli nesten dobbelt så gammel før hun engang er over minstealderen i Norge.

Selv for 10 åringer (om de hadde gjort det) så kan man diskutere hvor mye de virkelig "forstår" av det hele.

Enig!

Mary Poppins
Skrevet

Men det å kle seg naken for hverandre, er da ikke det samme som å voldta.

Som jeg skrev i tråden et sted, så var det gutter i den alderen som kledde seg naken for meg også. De kalte det "sirkus".

Jeg skjønner ikke hva du mener? Leste du innlegget mitt? Hvor skriver jeg noe om at å kle seg naken er det samme som å voldta?

Mary Poppins
Skrevet

Jeg skriver ikke noe om hva som er riktig straff eller ikke straff her. Jeg skriver at jeg synes saken er tragisk og at sympatien for denne jenta ble litt borte etter at jeg fikk vite det nye som har kommet frem.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg aner ingenting om hva som skjedde. Det eneste jeg prøvde å si var at en åtteåring ikke nødvendigvis er moden nok til å forstå konsekvensen av å lyve om en slik sak. Man kan ikke forvente at et lite barn skjønner at en slik sak vil bli slått stort opp...

Nei og det er jo greit, men denne voldtekten som jenta i utgangspunktet påstå hadde skjedd, skjedde vel ikke i for noen dager siden? Ergo er det jo rimelig å tro at denne jenta burde ha skjønt at dette ikke var en liten løgn som ingen brydde seg om, etter at hun sannsynligvis har blitt avhørt mange ganger , hatt uttalige samtaler med foreldre osv?

Men såklart, det kan jo hende at hun fortsatt ikke har skjønt noen verdens ting om hvor store og alvorlige hennes ankalgelser har vært før igår. Alt er jo mulig, men tanke på hvor lite informasjon vi egentlig sitter med.

Skrevet

Enig. Barn i den alderen er lette å påvirke og du kan få dem til å svare omtrent det du vil bare ved å stille de "rette" spørsmålene.

Jo mer jeg tenker på denne saken jo mer lurer jeg på om dette rett og slett dreier seg om en misforståelse og at ingen av barna ikke nødvendigvis er skyldige. Det kan være at dette begynte som en uskyldig "doktorlek", men at jenta synes det var litt ubehagelig og at hun kanskje skammet seg uten at hun viste dette til guttene. Dermed kan man ikke legge skylden på guttene.

Etterpå satt kanskje jenta igjen med en dårlig følelse rundt dette og en skam. Dette ble nok fanget opp av moren som fikk mast ut av henne hva som hadde skjedd. Dermed kan jenta ha fortalt hva som skjedde og at hun egentlig ikke ville, men kanskje hun ikke fortalte at hun ikke viste dette til guttene. Dermed tolket moren dette som at det dreide seg om overgrep og at seksuelle overgrep er det samme som voldtekt...

Aner ikke om dette stemmer, men kan jo håpe det slik at verken guttene eller jenta er skyldige i noe. Men det er jo umulig å bevise dette så jeg håper på at ingen blir straffet for noe.

Jeg tenker nok mye som deg.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener? Leste du innlegget mitt? Hvor skriver jeg noe om at å kle seg naken er det samme som å voldta?

Nei var nok jeg som misforst her:)

Skrevet

Men samtidig så er de fleste ungene i Storbritannia skremmende avhengige. Det virker (og nå generaliserer jeg, selvsagt) som om veldig mange er blitt oppdratt til bare å lytte til foreldrene, men ikke "å tenke selv". Du har helt rett i at det er store forskjeller. I Norge så tenker vi nok mest på forskjellene mellom Norge og USA.

Med vennlig hilsen

''Men samtidig så er de fleste ungene i Storbritannia skremmende avhengige. Det virker (og nå generaliserer jeg, selvsagt) som om veldig mange er blitt oppdratt til bare å lytte til foreldrene, men ikke "å tenke selv". ''

Aha!! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...