Gå til innhold

Psykiater eller psykolog

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Med den lille erfaringen jeg har føler jeg at psykologer ikke kan hjelpe meg. Jeg orker ikke mennesker som skal sitte å grave i en fortid jeg knapt husker, eller sitte av andre mystiske grunner, å være tause og fjerne. Jeg har 2 ganger forsøkt å gå til psykolog på en DPS, men etter at det gikk fullstendig rundt for meg etter en times taushet, besluttet både min mann og min fastlege, at jeg ikke skulle gå dit igjen. (jeg var heldig med deres observasjon og beslutning for jeg trengte hjelp og hadde ikke de satt foten ned som det heter så hadde jeg fortsatt) De søkte meg så inn på en voksenhabilitering og der møtte jeg 2 psykiatere jeg ikke hadde noen problemer med å snakke med. De var meget konkrete og enkle å snakke med. De sa etter ca 2 ganger at mitt problem het Asperger syndrom og etter dette ble jeg behandlet ca 2 ganger i mnd. av den ene av psykiateren. Helt uten medisiner, men med forklaringer på alt fra, Hva er en venn, til hva mente et menneske med å si og gjøre sånn eller sånn. Min mann kan når han vil sende mail til min psykiater å spørre om ting og jeg ser at de er ganke enige om mye. Allt fra hva som er overdrivelse eller løgn, til hvordan man skal spare strøm. Noe som gjør meg både lettet og glad, da blir det mer forutsigbart og enkelt å være meg. Men hvorfor er det så mye lettere å forstå hva psykiatere sier enn hva psykologer sier? Når jeg var barn forsøkte psykologer også å behandle meg, men jeg skjønte ingenting, men en eneste lege skulle til for å si, "umulig på nåværende tidspunkt å inngå en behandlingsallianse med barnet". Det var egentlig ganske riktig obesrvert og sagt. Jeg kunne jo ønsket meg at situasjonen var anderledes, men sånn var den faktisk. Nå lurer jeg på om forskjellen ligger der at psykiatere har en vitenskapelig utdanning, mens psykologi er pseudovitenskap? Er dette en riktig betraktning/observasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347153-psykiater-eller-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest for psykolog

Jeg har forsøkt tre ganger hos psykiater, men da var det bare snakk om medisiner og de satt omtrent med ryggen til meg og skrev på data'n - føltes mer som en dårlig time hos fastlegen enn terapi.

Har prøvd mange ulike psykologer, aller har ikke fungert like bra. Ulike psykologer har ulik tilnæring og mye passet ikke for meg. Må være en blanding av følelse og tanker, ikke enten eller som det var hos noen. Og kunst- og uttrykksterapi hvor oppgaven var "tegn hvilken farge du føler nå" - (jeg føler ingen farger) var lite hensiktsmessig, og ble enda verre da jeg prøvde å forklare at jeg ikke følte en farge - det gjorde nemlig alle! Eller at jeg syntes det ble vanskelig å tegne fritt for jeg ville jo hele tiden tenke på hvordan hun ville tolke alt. Men nå har jeg funnet en som passer perfekt for meg :) selv om det tok mange år.

Madelenemie

Dette har nok ikke med grunnutdanning å gjøre, men med tilfeldigheter.

Du finner tåkefyrster innen begge grupper, og du finner faglig oppdaterte og kompetente personer innen begge grupper.

Hei!

Ja jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener.

Jeg sa at leger har en vitenskapelig grunnutdanning, mens psykologer bedriver pseudovitenskap.

Det er ingen vitenskapelig forklaring på den praksisen de driver.

Jeg vil snakke med et menneske som kan regne enkle matematiske stykker og snakke konkret og fornuft.

Kanskje har du rett, det må jeg i så fall tenke lenge og vel på, men jeg tror fortsatt jeg har rett, selv om det ofte viser seg også at jeg har feil. Men ofte har jeg faktisk rett også fordi jeg tenker mye mer på enkelte ting enn de alle fleste mennesker jeg har møtt/møter gjør, men skal møte, vet jeg jo ikke.

Takk.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

Ja jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener.

Jeg sa at leger har en vitenskapelig grunnutdanning, mens psykologer bedriver pseudovitenskap.

Det er ingen vitenskapelig forklaring på den praksisen de driver.

Jeg vil snakke med et menneske som kan regne enkle matematiske stykker og snakke konkret og fornuft.

Kanskje har du rett, det må jeg i så fall tenke lenge og vel på, men jeg tror fortsatt jeg har rett, selv om det ofte viser seg også at jeg har feil. Men ofte har jeg faktisk rett også fordi jeg tenker mye mer på enkelte ting enn de alle fleste mennesker jeg har møtt/møter gjør, men skal møte, vet jeg jo ikke.

Takk.

Her vil jeg forsvare psykologien som fag. Det er svært meget god og seriøs foskning som ligger til grunn for psykologien slik den er i dag. Nyutdannede psykolger er meget godt skolerte innen forskning, og deres kunnskaper er forskningsbaserte.

Annonse

Her vil jeg forsvare psykologien som fag. Det er svært meget god og seriøs foskning som ligger til grunn for psykologien slik den er i dag. Nyutdannede psykolger er meget godt skolerte innen forskning, og deres kunnskaper er forskningsbaserte.

Kjære nhd.

All kunnskap kan ikke forskningsbaseres.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kjære nhd.

All kunnskap kan ikke forskningsbaseres.

Det er korrekt. Men dess mere dess bedre.

Spesielt når en skal foreta valg som har store konsekvenser for andre mennesker, er det viktig at kunnskapen er best mulig fundamentert i vitenskap og ikke bare er personlig synsing.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...