Gå til innhold

Adopsjon av stebarn

Gjest Ønsker at de får bo hos stefar

Anbefalte innlegg

Gjest Ønsker at de får bo hos stefar

Bio.far og jeg har delt foreldrerett på barna våre. Far har ikke særlig samvær med barna siden noen år tilbake.

Hvis noe skulle skje meg, kan da stefar (min samboer) adoptere barna med både biofar og mitt samtykke?

Altså, kan både biofar og stefar være "foreldre" til disse barna om jeg skulle dø eller vil stefar da måtte ta biofars plass (forde de begge er "fedre") og at de uansett bare vil ha "en forelder" hvis jeg dør?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347161-adopsjon-av-stebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du dør går foreldreansvaret over til biofar. Stefar har lite han skulle sagt om det. Selv om biofar ikke har vært inne i bildet i noen større grad.

Avhengig av situasjon vil antakelig barnevernet gå inn og se på hva som vil gavne barnet mest, og avhengig av alder på barnet. En på 16 år som har det bra med stefar vil neppe bli tvangsflyttet til biofar som barnet ikke kjenner. Skjønner?

Adopsjon er mulig om barnet ønsker det og biofar godkjenner det. (Barnet har litt å si avhengig av alder igjen) Og dere må bevise at stefar har hatt hovedomsorgen for barnet opp igjennom oppveksten. Men da frasier biofar seg ALT ansvar og har ingen krav på barnet etter det. Han får ikke engang treffe barnet om stefar ikke vil..

En adopsjon kan heller ikke omgjøres, jeg har akkurat fått svar fra myndighetene om dette selv. Da jeg gjerne skulle vært kvitt min adoptivfar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347161-adopsjon-av-stebarn/#findComment-2952255
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...