Gå til innhold

Jeg er kristen og tror ikke på jomfrufødsel.....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

48

• Sør

25

• AnonymBruker

6

• ShitDiddelyDo

5

Gjest segunda

''Jeg er sterkt kritisk til mange holdninger innenfor kirken, men jeg er ikke ateist og velger å kalle meg kristen.''

Jeg har også kritisk holdning til kirker, men jeg tror på det Bibelen sier om Jesus;) Maria var jomfru da Jesus ble født, men hun fikk jo flere barn med Josef, og er pr. definisjon ikke jomfru etter det.

For meg må du kalle deg hva du vil, men å se bort fra alle miraklene, er å slette nesten hele Bibelen.

Jeg har ikke sett bort fra et eneste mirakel, men jeg tror ikke på at Maria fikk barn som jomfru. En gravid kvinne eller en som har født barn er ikke jomfru.

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg har ikke sett bort fra et eneste mirakel, men jeg tror ikke på at Maria fikk barn som jomfru. En gravid kvinne eller en som har født barn er ikke jomfru.

Om du blir gravid via Den Hellige Ånd, så er du faktisk uberørt av en mann, og er ikke det definisjonen på en jomfru?

Gjest segunda

Om du blir gravid via Den Hellige Ånd, så er du faktisk uberørt av en mann, og er ikke det definisjonen på en jomfru?

Hva med Zarastrene som trodde lenge før kristendommen at en jomfru hadde blitt gravid da hun badet i en sjø hvor profeten hadde latt sitt sæd falle.

Ser du likhetene?

hidi, the scorpion

Hvor mange kristne tror du forstår latin, arameisk, hebraisk eller gresk?

Jeg forstår ikke mandarin heller, men stoler på at oversettere oversetter riktig.

Har satt meg inn i de fleste tilfeller hvor bibelske ord har blitt "feil" oversatt, men de forandrer ikke Bibelens hovedbudskap.

Gud kom som Jesus, for å frelse verden;)

Gjest segunda

Jeg forstår ikke mandarin heller, men stoler på at oversettere oversetter riktig.

Har satt meg inn i de fleste tilfeller hvor bibelske ord har blitt "feil" oversatt, men de forandrer ikke Bibelens hovedbudskap.

Gud kom som Jesus, for å frelse verden;)

Det handler ikke om å oversette riktig, men tolkninger.

hidi, the scorpion

Hva med Zarastrene som trodde lenge før kristendommen at en jomfru hadde blitt gravid da hun badet i en sjø hvor profeten hadde latt sitt sæd falle.

Ser du likhetene?

Ja, det finnes mange likheter mellom gammel mytologi og kristendom, men ingen har slått like hardt gjennom som kristendommen har gjort;)

Kjærlighetsbudene fra Jesus er helt unike i sin form. Det er lett å elske hele verden, men hvor vanskelig kan det ikke være å elske en vanskelig nabo eller et familiemedlem?

Annonse

hidi, the scorpion

Det handler ikke om å oversette riktig, men tolkninger.

Tolkning er ikke det samme som å oversette...Bibelen er oversatt, ikke tolket, men du kan lese tusenvis av bøker om hvordan de ulike tolker Bibelen.

Gjest segunda

Ja, det finnes mange likheter mellom gammel mytologi og kristendom, men ingen har slått like hardt gjennom som kristendommen har gjort;)

Kjærlighetsbudene fra Jesus er helt unike i sin form. Det er lett å elske hele verden, men hvor vanskelig kan det ikke være å elske en vanskelig nabo eller et familiemedlem?

Zarastrane har en meget interessant religion og det er en del likheter mellom den og kristendommen. Det tyder på en forbindelse, og det finnes teorier om at Jesus var i India f.eks.

Kristendommen har ikke samme form nå som i middelalderen. Tolkningen er annerledes.

hidi, the scorpion

Zarastrane har en meget interessant religion og det er en del likheter mellom den og kristendommen. Det tyder på en forbindelse, og det finnes teorier om at Jesus var i India f.eks.

Kristendommen har ikke samme form nå som i middelalderen. Tolkningen er annerledes.

''Kristendommen har ikke samme form nå som i middelalderen. Tolkningen er annerledes.''

I middelalderen så var det kun prester som hadde tilgang på å lese Bibelen, og de tolket den som de ville! Da var det skikkelig "ville tilstander"... Maktsyke mennesker misbrukte så til de grader Herrens Ord, for å beholde sin sinnsyke makt over menneskene:((

Bibelen selv advarer sterkt mot slike mennesker. Martin Luther, talte sterkt imot den katolske kirke, men gikk selv i fellen....

Så ble Bibelen oversatt til alle språk etterhvert, slik at fattig som rik kunne lese Herrens Ord selv. Og da vil det selvfølgelig oppstå mange ulike tolkninger.

Om jeg og du leste samme bok, så kan vi sitte igjen med ulike erfaringer av boka, men det er ikke boka som er feil, men våre ulike livserfaringer som taler i mot oss.

Bibelen sier klart at homofili er synd, men på samme linje står ekteskapsbrytere....Gjengifte med skilte er like syndig som mord, tyveri, homofili og drukkenskap.

Tåler man ikke det Jesus selv sier, så er mye gått tapt. Det ser vi på prester som gifter og skiller seg for så å gifte seg på nytt, homofile prester som lever i samboerskap etc.

Og det er ikke _jeg_ som skal dømme, heldigvis, men Gud. Så jeg fordømmer ingen, for jeg skal elske mine medmennesker;)

hidi, the scorpion

Da vet du forhåpentligvis at oversettelse er vanskelig og bygger alltid på tolkning.

Nei, korrekt oversettelse skal være prøvd av flere, når det gjelder seriøs forskning på gamle skrifter!

Eller tror du at forskere på egyptologi, baserer all sin forskning på èn oversetter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...