Gå til innhold

NHD D-vitaminmangel gir depresjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forskning viser at deprimerte mennesker har for lite D-vitaminer i kroppen. Jeg har støtt på denne påstanden flere ganger de siste dagene. Betyr dette at man har påvist at inntak av D-vitaminet kan hjelpe mot depresjoner dersom man har et for lavt nivå?

Vet du noe om dette?

Jeg sliter

Videoannonse
Annonse
Gjest reinkalv
Skrevet

I følge min lege og psykiater kan dette være tilfelle ja. Lett å sjekke med en blodprøve. Få sykehus kan analysere denne prøven så de sendes til Aker sykehus. Kan ta noe tid før du får svar.

Forøvrig selges tilskudd av vitamin D på apotek. Reseptfritt. :-)

Gjest Nerda
Skrevet

Det har jeg også lest, og umiddelbart sett en logikk i. Men da må det kun gjelde mennesker som bor langt nord i verden. D-vit får man jo naturlig av sola, men her oppe i nord får vi ikke dette i så høy grad. Når mørketida siger på og sollyset minsker blir det minder D-vit også. Bare en tanke som har slått meg.

Men uansett er det jo en kjent sag at mangel på vitaminer eller andre stoffer kan gi symptomer på depresjon. B12 f.eks. Jeg tar selv tran hele året.

ink1365380698
Skrevet

Det har jeg også lest, og umiddelbart sett en logikk i. Men da må det kun gjelde mennesker som bor langt nord i verden. D-vit får man jo naturlig av sola, men her oppe i nord får vi ikke dette i så høy grad. Når mørketida siger på og sollyset minsker blir det minder D-vit også. Bare en tanke som har slått meg.

Men uansett er det jo en kjent sag at mangel på vitaminer eller andre stoffer kan gi symptomer på depresjon. B12 f.eks. Jeg tar selv tran hele året.

Hørte en gang at det var lite psykisk sykdom i Afrika folketallet tatt i betraktning. De får jo overflod av D vitamin.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Betyr dette at man har påvist at inntak av D-vitaminet kan hjelpe mot depresjoner dersom man har et for lavt nivå?''

Vitaminer er noe en skal ha nok av. Det betyr ikke at det er bedre med mer enn nok.

Jeg har så langt ikke funnet noen artikler som tar for seg behandling av deprimerte som har for lavt vitamin D. Uansett vil jeg anbefale at personer som har for lite vitamin D tar et tilskudd inntil mangelen er korrigert.

Skrevet

Hørte en gang at det var lite psykisk sykdom i Afrika folketallet tatt i betraktning. De får jo overflod av D vitamin.

Det kan ha andre forklaringer. Blant annet sterkere familiebånd/storfamilien og større tolkningsområde rundt hva som regnes som "normalt"

Skrevet

Ja, jeg har lest dette, at man anbefaler folk å ta ekstra d-vitamin i mørketiden. Mange får mørketidsdepresjon kanskje grunnet lite sollys og d-vitamin. Det er jo verdt et forsøk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...