Gå til innhold

Sex hjelpei ikke mot depresjon!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei! Jeg registrerte med stor forskrekkelse at du mener sex hjelper mot depresjon. Det syns jeg høres tøysete ut og selv om jeg aldri bringer emne sex opp med min psykiater fordi jeg tror min psykiater vil finne det pinlig har jeg nå for første gang lyst til å gjøre det, jeg lurer nemmelig på om du mente det du skrev, eller om du i et øyeblikk formulerte deg utenksomt og frekt? Jeg syns ikke mennesker som kanskje lider av deperasjon skal få slike svar, det er en ting som hjelper SSRI og samtaleterapi. Uansett reagerer jeg noen ganger på dine svar, og jeg syns det er merkelig å bruke ord som nummer for sex. Det tok tid for meg å forstå hva du mente, jeg trodde først du på en merksnodig måte ville si noe om nummer på behandling. Men så fant jeg formuleringen så rar at jeg leste andre menneskers svar og da oppdaget jeg at du nok skrev nummer istedet for sex. Jeg tror ikke det er veldig vanlig å si, "vil du ha et nummer?", jeg sier til min mann, "Vil du ha sex", men jeg tror jeg har hørt det sagt på film, men da i forbindelse med kjøp av seksuelle tjenester fra prostituerte. Siden jeg foretrekker sex kun 2-3 ganger i uken da jeg blir veldig sliten etter på vil jeg ikke spørre min mann om hva han mener om ditt svar. Han vil da smile og få et påskudd for hvorfor vi bør ha sex hver dag. Jeg tror han har langt mere energi enn meg forstår du, men av og til er fint, men jeg blir altså ikke mindre lei meg etter at vi har hatt sex. Men jeg er ikke deprimert, jeg er forvirret av og til, mest fordi jeg misforstår mye av det mennesker sier. Da forklarer han eller min psykiater meg hva menneskene mente med det de sa. Sex blir omtrent som et godt glass vin, det er godt i øyeblikket, men etterpå blir man så trøtt at man vil sove og slett ikke lese. Siden jeg er glad i å lese og oppmuntrer min mann til å lese når han flere ganger om dagen i 7 dager i uken tenker på sex, ønsker jeg å begrense dette til et nivå som gjør at man får gjort andre ting i livet. Men det er mulig menn har mere energi, men jeg blir så trøtt etterpå at jeg ikke trenger å ta circadin for å få sove og jeg sover hele natten nesten som en stein. Jeg håper du svarer meg så jeg slipper å spørre min psykiater om dette pinlige emnet, i vertfall er det pinlig når man kjenner noen så godt som jeg kjenner min psykiater. (Jeg er også forskrekket over at kvinner snakker slik på ditt kontor, spesielt når de har en mannlig psykiater.)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

11

• cathlin

7

• Mary Poppins

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg oppfatter ikke at forfatteren av "ubeskrivelig deppa" har/hadde en depresjon. Det som ble beskrevet var mer en kortvarig nedstemthet av den typen som enkelte han ha relativt ofte.

For en depressiv lidelse hjelper det ikke på depresjonen med sex selv om enkelte har fortalt meg at det er det eneste som kan gi en kortvarig lindring. Det er helt korrekt det du skriver.

Madelenemie
Skrevet

Jeg oppfatter ikke at forfatteren av "ubeskrivelig deppa" har/hadde en depresjon. Det som ble beskrevet var mer en kortvarig nedstemthet av den typen som enkelte han ha relativt ofte.

For en depressiv lidelse hjelper det ikke på depresjonen med sex selv om enkelte har fortalt meg at det er det eneste som kan gi en kortvarig lindring. Det er helt korrekt det du skriver.

Hei!

Fint.

Men hvorfor kaller du sex for nummer?

Er du enig med meg at det ikke er vanlig med slike formuleringer?

Jeg syns likevel det er rart og upresist av vedkommende å beskrive seg selv som "deppa", når man ikke er det.

Jeg prøver alltid å gi et så korrekt bilde av den sinnetilstand jeg er i, for selv om jeg grubler og kan virke alvorlig og tankefull er jeg ikke deprimert, og man bør ikke heller si man er det hvis man ikke mener det.

Dessuten vil jeg si det er mye bedre å lese en bok hvis man er nedstemt, da blir man oppstemt og får tankene beslkjeftiget i alng tid også når man ikke leser.

Det var jo ikke sikkert denne personen du anbefalte et nummer var i et forhold heller, slik at da er det jo ikke mulig å bare ha sex heller hvis det var det du mente.

Det er dessuten mennesker som savner sex og som ikke blir gift eller finner noen å dele livet med på andre måter.

Men takk for svar.

Madelenemie
Skrevet

Hei! Nå har jeg tenkt mer på dette og jeg syns det blir rarere og rarere. Hvis jeg sa til min mann, "Vil du ha et nummer?" Da ville han garantert svart, "Jeg har ikke bedt om noe", dette ville han svart fordi han ville tenke jeg mente et telefinnummer.

Hvis du er i tvil kan jeg prøve det når han kommer fra jobb.

Jeg har aldri hørt vanlige mennesker bruke nummer når de mener sex, jeg nekter å tro at det er vanlig!

Skrevet

Hei! Nå har jeg tenkt mer på dette og jeg syns det blir rarere og rarere. Hvis jeg sa til min mann, "Vil du ha et nummer?" Da ville han garantert svart, "Jeg har ikke bedt om noe", dette ville han svart fordi han ville tenke jeg mente et telefinnummer.

Jeg har aldri hørt vanlige mennesker bruke nummer når de mener sex, jeg nekter å tro at det er vanlig!

Det er en litt gammeldags betegnelse, og NHD er en noe eldre psykiater. (Det kan altså betyr både telefonnummer eller andre nummer og det kan bety sex, ut fra hvilken sammenheng det sies i).

Jeg ville heller ikke sagt "vil du ha et nummer" i forhold til sex.

Skrevet

Ja, det er en meget klok tanke at når en spekulerer på noe, er det smart å teste det ut i praksis.

Du får fortelle oss hvorden det går.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Når det snakkes om å "få seg et nummer", så skjønner jeg at det er sex det er snakk om. Men det er ikke akkurat en ordbruk man bruker som oppvarming... Mannen min kan godt si til meg: "ska det værra et nummer", men da vet vi begge at det bare er en fleip og at han da ikke mener det alvorlig.

Madelenemie
Skrevet

Det er en litt gammeldags betegnelse, og NHD er en noe eldre psykiater. (Det kan altså betyr både telefonnummer eller andre nummer og det kan bety sex, ut fra hvilken sammenheng det sies i).

Jeg ville heller ikke sagt "vil du ha et nummer" i forhold til sex.

Hei!

Takk for svar, det var oppklarende, jeg viste ikke at eldre mennesker snakker sånn. Tror han er på alder med mine foreldre og psykiater slik at da tilhører han foreldregenerasjonen. Det gjør vel da hans pasienter som sier dette også.

Kan du fortelle meg er dette også blir brukt om kjøp av seksuelle tjenester? Jeg tror jeg har hørt det på film?

Er det ikke rart at man som kvinne snakker om sånne temaer med sin mannlige psykiater?

Jeg gjør det ikke en gang med min egen psykiater, mest fordi det er for flaut for min del, men også fordi jeg ikke vil gjøre henne pinlig berørt som det heter.

Jeg vet aldri hvor grensene går derfor er det tryggest ofte å ikke snakke om alt.

Det er slike ting min psykiater hjelper meg med, hun er en slags tolk for meg, for jeg går til psykiater for å få forklart norsk språk/formuleringer og rare situasjoner som oppstår rundt meg.

Gjest jadajadajadadu
Skrevet

Hei!

Takk for svar, det var oppklarende, jeg viste ikke at eldre mennesker snakker sånn. Tror han er på alder med mine foreldre og psykiater slik at da tilhører han foreldregenerasjonen. Det gjør vel da hans pasienter som sier dette også.

Kan du fortelle meg er dette også blir brukt om kjøp av seksuelle tjenester? Jeg tror jeg har hørt det på film?

Er det ikke rart at man som kvinne snakker om sånne temaer med sin mannlige psykiater?

Jeg gjør det ikke en gang med min egen psykiater, mest fordi det er for flaut for min del, men også fordi jeg ikke vil gjøre henne pinlig berørt som det heter.

Jeg vet aldri hvor grensene går derfor er det tryggest ofte å ikke snakke om alt.

Det er slike ting min psykiater hjelper meg med, hun er en slags tolk for meg, for jeg går til psykiater for å få forklart norsk språk/formuleringer og rare situasjoner som oppstår rundt meg.

alt det er jo vanlig da....psykologer er vant til skittent språk,hva for en har du da???

Madelenemie
Skrevet

Ja, det er en meget klok tanke at når en spekulerer på noe, er det smart å teste det ut i praksis.

Du får fortelle oss hvorden det går.

Hei!

Ja det vet jeg allerede som jeg sa, men jeg skal fortelle deg det senere ca etter kl 17.00 Det er deg jeg skal fortelle det til for det er deg jeg skriver med!

Men du glemte å svare på mye annet jeg skrev til deg, men det kanskje denne cathlin svarer meg på nå, og da tenker jeg du er enig.

Du aner ikke hvor mye jeg sliter med å forstå det andre forstår helt av seg selv, hadde du vist det hadde du nok svart på alt.

Jeg må ha ALT inn med teskje (du vet nok hva det betyr) Jeg har lært en god del slike metaforer av min mann og psykiater.

Madelenemie
Skrevet

Når det snakkes om å "få seg et nummer", så skjønner jeg at det er sex det er snakk om. Men det er ikke akkurat en ordbruk man bruker som oppvarming... Mannen min kan godt si til meg: "ska det værra et nummer", men da vet vi begge at det bare er en fleip og at han da ikke mener det alvorlig.

Hei!

Jeg antar at du tilhører den eldre generasjonen hvis dere snakker sånn til hverandre.

Madelenemie
Skrevet

alt det er jo vanlig da....psykologer er vant til skittent språk,hva for en har du da???

Hei!

Ja hvis det er sånne mennesker som går til psykologer og psykiatere så skal jeg spørre min psykiater om det for nå blir jeg veldig sjokkert. Jeg kan skrive mail til min psykiater og min psykiater svarer meg alltid, så jeg elsker min psykiater over alt på denne jord! Min psykiater har lovet å si alt hun tenker på til meg for hun har ingenting som trengs skjules.(hennes ord)

Kanskje sinnsforvirrede mennesker snakker stygt, slike som er psykotiske, personlighetsforstyrrede osv... men normale mennesker formulerer seg ikke-støtende og høflig av respekt for seg selv og ikke minst sin psykiater.

Spesielt pinlige temaer kan man skrive på mail slik at man unngår å se direkte hverandre.

Skrevet

Hei!

Ja hvis det er sånne mennesker som går til psykologer og psykiatere så skal jeg spørre min psykiater om det for nå blir jeg veldig sjokkert. Jeg kan skrive mail til min psykiater og min psykiater svarer meg alltid, så jeg elsker min psykiater over alt på denne jord! Min psykiater har lovet å si alt hun tenker på til meg for hun har ingenting som trengs skjules.(hennes ord)

Kanskje sinnsforvirrede mennesker snakker stygt, slike som er psykotiske, personlighetsforstyrrede osv... men normale mennesker formulerer seg ikke-støtende og høflig av respekt for seg selv og ikke minst sin psykiater.

Spesielt pinlige temaer kan man skrive på mail slik at man unngår å se direkte hverandre.

En snakker med behandleren sin om alt som er viktig i livet. Sex er verken skittent eller stygt - ikke en gang om en ikke er gift.

Behandlere tåler til og med å snakke om det som er skittent og stygt fra baksnakking, sladder og misunnelse til vold, incest og voldtekt.

Skrevet

Hei!

Hei. Jeg vet ikke om det også blir brukt i forhold til kjøp av seksuelle tjenester.

Det er litt rart at man snakker om det med en mannlig psykiater siden det er et personlig og intimt tema, men jeg tror det kommer an på hvilke problemstillinger man har i forhold til hvorfor man går i behandling. Hvis man for eksempel har problemer med seksuelle ting er det nok vanlig å snakke om det med psykiateren.

Gjest jadajadajadadu
Skrevet

Hei. Jeg vet ikke om det også blir brukt i forhold til kjøp av seksuelle tjenester.

Det er litt rart at man snakker om det med en mannlig psykiater siden det er et personlig og intimt tema, men jeg tror det kommer an på hvilke problemstillinger man har i forhold til hvorfor man går i behandling. Hvis man for eksempel har problemer med seksuelle ting er det nok vanlig å snakke om det med psykiateren.

jeg og mange syns det er lettere å snakke med motsatt kjønn om det

Skrevet

Hei!

Du skal kunne få snakke med din behandler om alt. Det er derfor de er der. Det tok meg også mange år å snakke om det som virkelig plaget meg, snakke personlig om ting, ikke bare generelt.

Madelenemie
Skrevet

En snakker med behandleren sin om alt som er viktig i livet. Sex er verken skittent eller stygt - ikke en gang om en ikke er gift.

Behandlere tåler til og med å snakke om det som er skittent og stygt fra baksnakking, sladder og misunnelse til vold, incest og voldtekt.

Hei!

Ja jeg skulle egentlig ut nå, men så kom jeg til å tenke på det at hva mente jadajadajadu med "prate skittent", jeg tenkte på det at jadajadajadu mener noe annet enn at det renner skitt ut av munnen på en, jadajadajadu mente noe man sier er skittent. Men hva kan dette være?

For sex er pinlig å snakke om i visse situasjoner ikke skittent.

Ja og selv om jeg til og med har hatt behov av å forklare noen ting for min psykiater så har jeg latt være fordi det gjør meg flau.

Jeg har villet forklare for min psykiater at selv om jeg har eget rom så betyr ikke det at jeg ikke har sex med min mann, det er noen mennesker som tror det, for det sa noen. ved å hinte, men så sa min mann hva andre mener med å si sånn.

Er det visse typer sex som kanskje kommer i denne kategorien og hva er det for typer?

Nå må jeg forte meg.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hei!

Jeg antar at du tilhører den eldre generasjonen hvis dere snakker sånn til hverandre.

Du fikk med deg at vi ikke "snakker sånn" til hverandre? At det bare var en fleip? Ønsker vi sex, så er det helt andre ord vi bruker.

Nå vet jeg ikke hvilken definisjon du har på "eldre generasjon", men du høres så ung ut at du sikkert mener at alle som er over 30-40 er gamle.

Skrevet

''Jeg har aldri hørt vanlige mennesker bruke nummer når de mener sex, jeg nekter å tro at det er vanlig!''

Det er høyst vanlig å si "vil du ha et nummer" når man spør om noen vil ha sex. Dvs. jeg skal innrømme at jeg ikke hører mange si det, men det er da underforstått hva som menes med det og noe ukjent begrep er det slettes ikke.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Jeg har aldri hørt vanlige mennesker bruke nummer når de mener sex, jeg nekter å tro at det er vanlig!''

Det er høyst vanlig å si "vil du ha et nummer" når man spør om noen vil ha sex. Dvs. jeg skal innrømme at jeg ikke hører mange si det, men det er da underforstått hva som menes med det og noe ukjent begrep er det slettes ikke.

Bare pass deg, nå får snart du også høre at du tilhører den eldre generasjon, Lillemus ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...