Gå til innhold

paranoia og selvbilde

Anbefalte innlegg

Gjest mennesker glor

Lurer bare på om paranoia kan komme av at en synes dårlig om seg selv? Så dårlig at en mener/tror alle andre også synes det?

Eller hva kommer det av?

Hva ville dr. Dahl ha anbefalt en pasient å ta av medisin mot det? Har aldri tatt antipsykotisk medisin før. Lurer bare på hvilket merke, dose, etc.

Det gjelder mest tanker og følelser om at alle synes en er idiot, stygg, osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347336-paranoia-og-selvbilde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noen betraktninger

Jeg tror vel det først og fremst er omvendt. Paranoiaen gjør at du ikke synes godt om deg selv. Jeg ville heller angrepet paranoiaen, og så sett om ikke selvbildet ditt fikk seg et oppsving. Jeg er ikke slik selv,men har til tider svært lav selvfølese. Det er nok knyttet til andre ting, og jeg blir ikke paranoid av det. Jeg har imidlertid gått i gruppeterapi med folk som er i mitt syn paranoide, men som har jobbet med selvfølelsen. Jeg har ofte tenkt at de jobber hardt i motvind, og undret meg på om en liten dose antipsykotika kanskje kunne fått rev i seilene.

Mitt inntrykk her på nettet er at mange har et noe dramatisk syn på hva det innebærer å være paranoid og det å velge løsningen med å prøve et antipsykotika. Det finnes mange grader av dette, og jeg er sikker på at mange kunne fått et mye bedre liv om de fikk forståelse av at de faktisk har mønstre som glir mot paranoia. Jeg tenker på alle de som går på en liten dose antipsykotika, og har det bra. Og alle de som ikke gjør det, eller forstår og vet at det finnes en slik mulighet. Selvfølgelig kan det være bivirkninger av disse medisinene, men på lave doser er det ikke nødvendigvis slik at det blir et problem. Og å være paranoid må være skikkelig guffent. Det må rett og slett ta vannvittig med energi.

Jeg kan ikke gi noe godt råd om medisin. Er ikke seroquel for eksempel en medisin som blir brukt mye til dette? Lurer på det.

Nils Håvard Dahl, psykiater

For selve paranoiaen er det ikke så nøye hvilket AP du tar. Dette må avgjøres av hvilke tilleggsvirknger en ønsker og hvilke bivirkninger en absolutt må unngå.

Seroquel, Risperdal eller Zyprexa kan være et godt utgangspunkt.

Jeg kjenner meg igjen i det. Jeg bruker ikke medisin, men prøver å skape meg et positivt liv gjennom positiv tenkning, ved at jeg snakker positivt om meg selv og forsøker å se det positive i andre. Tren regelmessig, bare det gir bedre selvbilde. Spis sunt, det gir også godt selvbilde. Finn en hobby eller noe du er god på, det gir også godt selvbilde. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...