Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på mat og husholdning?

Anbefalte innlegg

Gjest 1 pluss 2

Vi er en familie med 1 voksen og 2 barn (derav 1 bleiebarn).

Jeg har regnet ut at til mat pluss husholdning (vaskemidler, dopapir osv) så har vi et forbruk på ca 7045 pr mnd.

Matpengene går også til spesialmat (glutenfritt, melkefritt) fordi vi har allergi i familien, uten av vi får noe ekstra tilskudd pga det).

Er dette altfor høyt?

Fortsetter under...

Det høres mye ut. Jeg kjøper mesteparten på et kredittkort, og ser at jeg har brukt 3500 og 4500 i februar og mars. I tillegg handler jeg litt i andre butikker, men jeg vil anta at det er snakk om ca. 1000,- pr. mnd.

Vi er to voksne og et barn.

Jeg sparer nok en del på at jeg handler en del i Sverige. I tillegg kjøper jeg en del produkter når det er på tilbud.

Jeg handler mye "skikkelig mat" som lages fra bunnen av. Mye grønnsaker og rent kjøtt.

Gjest 1 pluss 2

Det høres mye ut. Jeg kjøper mesteparten på et kredittkort, og ser at jeg har brukt 3500 og 4500 i februar og mars. I tillegg handler jeg litt i andre butikker, men jeg vil anta at det er snakk om ca. 1000,- pr. mnd.

Vi er to voksne og et barn.

Jeg sparer nok en del på at jeg handler en del i Sverige. I tillegg kjøper jeg en del produkter når det er på tilbud.

Jeg handler mye "skikkelig mat" som lages fra bunnen av. Mye grønnsaker og rent kjøtt.

Jeg sjekket nå Sifos standardbudsjett, og ser av vi ligger 2000 pr mnd høyere i matutgifter enn de de foreslår....

JNå har jeg finregnet, og ser at 1000 kroner av matbudsjettet er ekstrautgifter knyttet til matallergier i familien (glutenfritt, soyaprodukter osv). Neste år skal jeg søke om skattefridrag, håper det holder med en uttalelse fra fastlege.

Videre er 1000 kr av matbudsjettet brukt til ferske grønnsaker/frukt/bær. Vet ikke om det er mye eller lite? Dette er også knyttet til spesialdietter (prøver unngå tilsetningsstoffer), men det får vi neppe trukket fra.

Vet sannelig ikke hva mer vi kan knipe inn på....

Jeg sjekket nå Sifos standardbudsjett, og ser av vi ligger 2000 pr mnd høyere i matutgifter enn de de foreslår....

JNå har jeg finregnet, og ser at 1000 kroner av matbudsjettet er ekstrautgifter knyttet til matallergier i familien (glutenfritt, soyaprodukter osv). Neste år skal jeg søke om skattefridrag, håper det holder med en uttalelse fra fastlege.

Videre er 1000 kr av matbudsjettet brukt til ferske grønnsaker/frukt/bær. Vet ikke om det er mye eller lite? Dette er også knyttet til spesialdietter (prøver unngå tilsetningsstoffer), men det får vi neppe trukket fra.

Jeg kjøper også noe spesialprodukter da jeg har laktoseintoleranse. Men dette er også mye rimeligere i Sverige.

Jeg passer nok også på å kjøpe billig. Dvs. at jeg ikke tar hva som helst av grønnsaker, men ser hva som er rimelig akkurat i dag.

Jeg bruker også noe first-price der jeg synes disse produktene holder mål.

For noen år siden analyserte jeg litt, og da fant jeg ut at jeg brukte veldig mye penger på unødvendig kosemat. (Godterier, snacks, brus, kaker osv.) Det trenger vi strengt tatt ikke i det hele tatt.

Annonse

Syns umiddelbart at dett høres litt ye ut.

Selv er vi to voksne og ett(to) bar, samt innimellom borteboende barn på middag.

Vi bruker mellom 5 og 6000 kr på mat hver mnd. og vi ser vanligvis ikke så mye på prisog handler egentlig nokså uøkonomisk, egentlig.

Gjest 1 pluss 2

Tror du har krav på (grunn?)stønad fra NAV hvis det er påvist cøliaki.

Dessverre det får vi ikke. Det finnes fortsatt leger i dag som tror at man tåler gluten helt fint, dersom det ikke slår ut på gluten-allergitest. Slik er dessverre virkeligheten ikke.

Men jeg tror skatteetaten har lavere krav.

Gjest Dolores77

Dette syns jeg var veldig høyt, men med tanke på glutenfritt kosthold kan det kanskje stemme? Håper dere har søkt om å få dekket litt av slike kostnader som dere har rett på.

Vi er to voksne og et barn, vi bruker 4000 i mnd i slike utgifter :)

Gjest Dolores77

Sjekker dere tilbudsaviser? Kan være lurt å hamstre basismatvarer som holder seg lenge og ha på lager.

F.eks. kjøttdeig, koteletter og andre kjøttvarer, fisk osv.... ting som kan fryses :)

og handle kun en gang i uka, skriv handleliste og handle kun det som står der.

Det kan være en ide å bake selv om dere har glutenallergi, mulig dere sparer litt på det. Bak mye og frys ned.

Coop Obs har 40 % på grønt og frukt denne uka, benytt dere av slike tilbud.

Poteter og gulrøtter f.eks. holder seg lenge, greit å hamstre slike ting.

Basisvarene kan dere hamstre en gang i uka,

da blir det litt mer på kassalappen, men til gjengjeld slipper dere å handle så mye

de andre gangene i mnd :)

Drikker dere mye brus kan det være penger og kalorier ikke minst å spare på å kutte ned på det. Samme gjelder f.eks. ukeblader.

Ino1365381263

Syens ikke 7500 pr mnd er så mye jeg da, men det er nok mulig å gjøre det billigere...

7500 er 250.- pr dag i snitt.

Bare middag kommer fort opp i 150-200.- hos oss, vi er foreldre + gutt 17 + gutt12. (noe mindre på vanlig uke dag, og fort mer i helgene).

Gjest mye å spare på sånt

Jeg tror ikke det er veldig mye, men her i huset vi bruker nok en del mindre faktisk. Vi er to voksne og tre barn.

Men jeg lagrer alltid tilbudsvarer som f.eks vaskepulver, skyllemiddel, tannkrem, tannkoster, deodorant, sjampo etc etc (sånt holder seg i evigheter) Har nok ikke kjøpt slike ting til full pris på år og dag og sparer store summer på det i løpet av et år.

Jeg kjøper også ekstra mye når kjøttvarer og tørrvarer er på tilbud.

I tillegg tar jeg ofte det billigste alternativet når jeg skal kjøpe til full pris.

Annonse

I vår husholdning er vi 2 voksne + 1 ungdom (18 år) + 2 barn (6 og 8 år) - og vi bruker +/- 6000,- pr. mnd. i husholdningsutgifter .... altså ikke bare til mat, men inkludert toalettpapir, shampo, vaskemidler, m.v.

Som andre sier, så er det mye å hente på å benytte seg av tilbud. Vi har vel knapt kjøpt toalettpapir/tørkepapir, shampo eller vaskepulver til full pris det siste året.

I tillegg er det MASSE å hente på å ikke måtte kaste mat - bruke opp det man kjøper - og å passe på å spise opp rester.

Når det er sagt, så må jeg legge til at vi fisker mye selv og lager en god del fiskemat, samt at vi i flere år har fått kjøtt (lam) fra mine foreldre som har gårdsbruk. I tillegg kjøper vi 60-70 kg poteter hver høst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...