kie Skrevet 7. september 2001 Del Skrevet 7. september 2001 Hei :-) Jeg har en 7 år gammel sønn som har infeksjonsutløst astma. Han var i ferd med å bli veldig bra (symptomfrihet i lange perioder av gangen) da legen i fjor mente at spray (serevent+flutide) på volumatic skulle byttes med diskus (seretide). Siden dette har astmaen hans blitt betydelig verre. -Nattehoste -høres ut som en "gammel røyker" hver morgen -hosteanfall ved latter, gråt og fysiske anstrengelser, ofte helt til han brekker seg -orker lite. MYE mindre aktiv både fysisk og sosialt enn før. Virker konstant sliten liksom... Dette var typisk for ham under sykdom, men nå er han sånn omtrent hele tiden. Da jeg tok det opp med barnelegen, gikk h*n med på å bytte tilbake til spray under forvarselsbehandlingen og anfallsbehandlingen. MEN de faste, forebyggende medisinene skal han fortsatt bruke diskus til. Med det resultat at han stadig blir dårlig, og har behov for opptrappende behandling. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med dette. Det er tydelig at han foreløpig ikke klarer å få god nok effekt med diskus uansett hvor mye tid og energi vi legger i å lære ham opp til dette. Jeg er bekymret for skolefravær også. I tillegg ser det ut til at han mister hjelpestønad og vi får redusert omsorgslønnen fordi man mener at gutten nå bør være selvhjulpen... For oss ser det ut til at gutten mangler både teknikk og lungekapasitet for å klare å bruke diskus. I tillegg er han ikke alltid like inneforstått med behovet for medisiner i de periodene han ikke føler seg "syk". Vi synes derfor at det ikke er forsvarlig å overlate dette ansvaret til ham enda. Nå er også lillebroren hans på 6 år blitt satt på diskus, og han har i utgangspunktet en mye verre astma enn storebror. Er det bare mine barn som er "treige" med å mestre denne bruken? Evt. hva bør jeg gjøre? Den forebyggende behandlingen er jo liksom "grunnsteinen". Og bør man (som saksbehandler ang. stønad hevder) forvente at en 7-åring er selvhjulpen med medisiner? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34739-diskus-vs-spray/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 9. september 2001 Del Skrevet 9. september 2001 I mitt arbeid treffer jeg pasienter som er langt mer enn 7 år som ikke mestrer å ta sine medisiner riktig. Astmamedisiner er sikkert verdens vanskeligste medisin å ta i og med at den ikke skal tas som tablett, men føres med luftstrømmen til den er på plass i lungene. Siden barnet ditt klarer seg best med spray, skal han absolutt ha dette, er min mening. Flutide på spray er meget bra med volumatic til, så jeg forstår egentlig ikke hvorfor han ikke kan få dette når det hjelper ham best til å føre medikamentet dit det skal? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34739-diskus-vs-spray/#findComment-134247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.