Gå til innhold

psykopat

Anbefalte innlegg

Gjest lyspunkt
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med å si hva som kjennetegner en ung psykopat og hva en skal gjøre dersom en mistenker at en i vennegjengen er det. Er det noen der ute som har opplevd dette som ung. Det er jo egentlig synd på alle parter og alle trenger hjelp. Hjelp noen som har det fryktelig vanskelig nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som kjennetegner en psykopat er at h*n utnytter andre til egen fordel. F.eks. skaffer seg venner som h*n kan vokse på og kvitter seg med dem når de ikke lenger er nyttige. H*n kan smigre seg innpå folk til å begynne med, men når de ikke er viktige for h*n lenger viser h*n ofte sitt sanne jeg. Det kan bli en overraskelse for mange. De verste kan ty til vold og kriminalitet. Råd som gis er å bryte kontakt eller ta opp kampen hvis man er sterk nok. Noen mener at det ikke er verdt å ta opp kampen fordi psykopater er veldig sterke sosialt.

Gjest lyspunkt
Skrevet

Det som kjennetegner en psykopat er at h*n utnytter andre til egen fordel. F.eks. skaffer seg venner som h*n kan vokse på og kvitter seg med dem når de ikke lenger er nyttige. H*n kan smigre seg innpå folk til å begynne med, men når de ikke er viktige for h*n lenger viser h*n ofte sitt sanne jeg. Det kan bli en overraskelse for mange. De verste kan ty til vold og kriminalitet. Råd som gis er å bryte kontakt eller ta opp kampen hvis man er sterk nok. Noen mener at det ikke er verdt å ta opp kampen fordi psykopater er veldig sterke sosialt.

Mye tyder på at en i en vennegjeng kan være noe i den retning. En vi står nær har lidd mye under en venninne, men har nå innsett at hun måtte bryte med denne venninnen. Men nå er det mye kaos rundt dette bruddet, noe som skaper splid med andre i gjengen. Egentlig skulle denne venninnen hatt hjelp, for hun ødelegger for seg selv og andre. Er det noen andre som har opplevd dette både på den ene eller andre måten. Har ikke sett at det er fokusert så mye på dette når unge kommer opp i en slik situasjon.

Skrevet

Mye tyder på at en i en vennegjeng kan være noe i den retning. En vi står nær har lidd mye under en venninne, men har nå innsett at hun måtte bryte med denne venninnen. Men nå er det mye kaos rundt dette bruddet, noe som skaper splid med andre i gjengen. Egentlig skulle denne venninnen hatt hjelp, for hun ødelegger for seg selv og andre. Er det noen andre som har opplevd dette både på den ene eller andre måten. Har ikke sett at det er fokusert så mye på dette når unge kommer opp i en slik situasjon.

Jeg lurte på om venninnen min var psykopat. Hun ga aldri komplimenter, måtte alltid være midtpukt/få oppmerksomhet hvis ikke ble hun sur. Snakket stygt om mennesker jeg kom i kontakt med og var interessert i. Jeg konfronterte henne, men da sa hun bare at hun var sjalu. Hun ga ingen signaler om at hun ville prøve å forandre seg. Hun ble såret og fornærmet hvis jeg ga uttrykk for hva jeg mente om henne når hun snakket stygt om venner som ga mye til henne. Det var turbulent til tider og jeg kom frem til at hun ikke var bra for meg. Hun var for selvopptatt og for opptatt av å overgå andre. Hun sa til og med at hun synes at hun lignet på en psykopat.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg lurte på om venninnen min var psykopat. Hun ga aldri komplimenter, måtte alltid være midtpukt/få oppmerksomhet hvis ikke ble hun sur. Snakket stygt om mennesker jeg kom i kontakt med og var interessert i. Jeg konfronterte henne, men da sa hun bare at hun var sjalu. Hun ga ingen signaler om at hun ville prøve å forandre seg. Hun ble såret og fornærmet hvis jeg ga uttrykk for hva jeg mente om henne når hun snakket stygt om venner som ga mye til henne. Det var turbulent til tider og jeg kom frem til at hun ikke var bra for meg. Hun var for selvopptatt og for opptatt av å overgå andre. Hun sa til og med at hun synes at hun lignet på en psykopat.

''Hun ble såret og fornærmet hvis jeg ga uttrykk for hva jeg mente om henne når hun snakket stygt om venner som ga mye til henne.''

En ekte psykopat. blir _aldri_ såret eller fornærmet! De snur alltid på flisa, slik at du blir sittende igjen som den "skyldige"!

Skrevet

''Hun ble såret og fornærmet hvis jeg ga uttrykk for hva jeg mente om henne når hun snakket stygt om venner som ga mye til henne.''

En ekte psykopat. blir _aldri_ såret eller fornærmet! De snur alltid på flisa, slik at du blir sittende igjen som den "skyldige"!

Om den personen jeg skrev om er psykopat eller ikke vet jeg ikke, men hun har ødelagt mange år for vår venn. Mye mer enn vi var klar over har kommet fram etter at hun har funnet ut at det er ikke noe galt med henne men at det venninnen som har hele tiden har kommet med usannheter.

Gjest lyspunkt
Skrevet

Om den personen jeg skrev om er psykopat eller ikke vet jeg ikke, men hun har ødelagt mange år for vår venn. Mye mer enn vi var klar over har kommet fram etter at hun har funnet ut at det er ikke noe galt med henne men at det venninnen som har hele tiden har kommet med usannheter.

videre fra forrige innlegg. Mye er likt med hva tjohei har opplevd, men om denne "venninne" ble fornærmet eller ikke vet jeg ikke helt. Forstår det heller slik at hun vridde og snudde på det hun haddde sagt og at det var vår venn som hadde oppfattet det anderledes. Løgnene ble bare værre og værre og hadde ikke dette blitt tatt opp med henne kunne det endt ganske ille for noen i gjengen. Nå har disse to gjort et oppgjør og vil ikke ha noe mer med hverandre å gjøre. Vår venn har også sagt fra til resten av gjengen at de ikke vil ha noe mer med hverandre å gjøre og på en ganske redelig måte hvorfor.

Det vi har funne ut er at det viktig å være ærlig og redelig i en slik prosess og å få den hjelp og støtte en kan få for å bryte ut.

Det er ganske tøft dette, men som sagt det er viktig å komme vekk fra slikt forhold. Jo før jo bedre. I denne prossen ble vennene satt opp mot hverandre, men etterhvert så noen hva som var sant og ikke sant.

Det som er så vondt er at disse ikke ser sine feil og klarer ikke å forandre seg.

Grunnen til at jeg skrev om dette er å sette fokus på dette problemet. I begynnelsen trodde vi at det bare var sånn jenteting med baksnakking, ikke være venn og så venn igjen. Du må ikke være venn med det og den for da vil ikke jeg våre venn med deg. Du må ikke se slik og slik ut.

Når ser vi at en blir herset med eller ikke når vi ikke selv er der? Tenker da på hjelp for pårørende til å se og å hjelpe.

Jeg tror at vi sammen så "tegnene" og kunne hjelpe da vedkommende trengte det. Nå håper vi på ro og kan leve livet videre.

Skrevet

Ja, hun ga meg skyldfølelse ved å si at hun skulle hjem til moren sin og søke trøst hos henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...