Gå til innhold

Bunad eller kjole i bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest ensaga

Jeg skal i et bryllup i sommer og sliter med å finne ut hva jeg skal gå med- bunad eller kjole?

Visst jeg skal gå i kjole må jeg kjøpe, men jeg har faktisk aldri eid en gallakjole, og jeg har sett en nydelig en i silke som er på tilbud.

Samtidig er jeg veldig glad i bunaden min, og føler meg alltid fin når jeg har den på, men dessverre er den litt for stor og sitter ikke helt fint på (min familie mente jeg ville gå opp i vekt, derfor laget de den litt romslig;)...

Jeg har heller ikke noen bunadssmykker, eller noen jakke til å ha uten på dersom det blir kalt. Det er mye lettere å finne tilbehør til kjole syns jeg.

Et "underspørsmål": Bruker dere bunadssmykker intil bunad? Jeg synes det nesten blir for mye dersom smykkene er for "folklore", men syns det er vanskelig å finne noe som passer...tips?

Jeg er ung, høy og slank, og jeg har så lyst til å gå i fiiin kjole, samtidig så er det også¨staselig med bunad...hm...

Har vest- telemark bunad by the way, jeg vet noen av de andre gjestene skal ha bunad, men bruden er i hvitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347495-bunad-eller-kjole-i-bryllup/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bunad er stas å gå i

Jeg hadde nok ikke gått for bunad om den var for stor og jeg ikke følte meg helt vel i den, men om den var passelig hadde jeg ikke vært i tvil - selv ikke om det var 30 grader den dagen :)

et lite ps.

''Et "underspørsmål": Bruker dere bunadssmykker intil bunad?''

Denne delen av innlegget ditt skjønte jeg ikke noe av...... Gidder du forklare for oss treige?

Gjest ensaga

Jeg hadde nok ikke gått for bunad om den var for stor og jeg ikke følte meg helt vel i den, men om den var passelig hadde jeg ikke vært i tvil - selv ikke om det var 30 grader den dagen :)

et lite ps.

''Et "underspørsmål": Bruker dere bunadssmykker intil bunad?''

Denne delen av innlegget ditt skjønte jeg ikke noe av...... Gidder du forklare for oss treige?

Åh...det var sikkert dårlig formulert.

Jeg mente, bruker dere smykker når dere har bunad på? Tenker på ørepynt ;)

Syns det er vanskelig å finne smykker som passer til bunaden skjønner du...syns fort det kan bli for mye..

Gjest ensaga

Hei. Jeg tror det er vanlig å ha på seg bunad i kirka og bytte til kjole på kvelden. Jeg er aldri i bryllup, men søsteren min er det ofte og jeg tror det er vanlig å gjøre det slik for de som har bunad.

Okei. Jeg har overveid det ja, virker bare som en masse styr;)

Men jeg pleier noen ganger å gjøre det i konfirmasjoner. Er litt redd for å søle rødvin på bunaden også...

Annonse

Gjest Tatjana

Bunad er jo flott, selvsagt, men jeg ville nok heller bekymret meg for om det alt for varmt enn for å fryse. Det år jo an å bruke bunad i kirka og så skifte etterpå.

Når det gjelder øredobber ville jeg bare brukt det dersom det er slike som er laget for å matche søljene, slike bunadsøredobber. Annen ørepynt ville jeg syns blir helt stilbrudd og da er det bedre å gå uten.

Gjest ensaga

Bunaden du har, er det ikke mulig å få sydd den inn?

Jo, men problemet er også at det er litt for lang, dette fordi jeg ikke fyller så mye som de trodde jeg ville gjøre rundt hoftene.

Det er visst nok vanskelig/komplisert å legge den opp, og jeg vet ikke om jeg har penger til det, eller om vi har tid. Har bunaden min hos mine foreldre, får prøve den neste gang jeg er hjemme, så kan vi jo se på det...

Gjest trist jente

Bunad er veldig flott når du har det. Men dersom den er så mye for stor at det ikke blir pent ville jeg gått for noe annet. Når jeg har vært i bryllup har jeg hatt bunaden på dagen og skiftet ti middagen.

Jeg måtte sy om og legge opp min da jeg arvet. Måtte dra dit den kom fra for å få det gjort. Flinke, men dyrt.

Tror dette er første gangen jeg har hørt at bunaden er for storm :)

Vanligvis presser man seg inn i den, og trekker et lettelses sukk når den er tatt av.

Til bunad brukes bunadsølvet som hører til, ikke andre smykker. Jeg har både ørepynt og ring, og eller de vanlige søljene og mansjettknapper. Ingen jakke utenpå bunad, er det kaldt brukes cape som hører til. Vanligvis er en ikke mye ute i et bryllup, så kan ikke forstå du trenger noe utenpå.

De gangene jeg har brukt bunad, har jeg skiftet til kjole etter middagen. Andre har brukt bunad hele kvelden, men det liker ikke jeg hvis det er dans og en fest utover kvelden.

Gjest togli

Syns det er vanskelig å finne smykker som passer til bunaden skjønner du...syns fort det kan bli for mye..

Jeg ville brukt bare bunadsølvet som hører til bunaden, noe annet blir harry og rart ;)

Det eneste jeg kan tenke meg er ok er bittesmå, blanke øredobber om du ikke har bunadørepynt.

Gjest hos oss

Jeg ville bestilt tilpasning av bunaden (eller ønsket meg det i gave hvis du ikke har råd). Det er ikke vanskelig, men koster litt. Husfliden der du bor vet hvem som kan gjøre det.

Til neste store bursdag eller anledning ville jeg ønsket meg capen / jakken som hører til. Men i et bryllup trenger du ikke denne for å kunne bruke bunad).

Mangler du noe av sølvet til bunaden, er det også fine ting å ønske seg.

Og evt bunadøredobber hvis du savner det (jeg synes det ofte er penest uten noe i ørene til bunaden). Av disse tingene er buandøredobber nesten gratis i forhold til cape og omsøm..

Bestill omsøm med en gang, det er synd å ikke ha en buand som passer når du er så heldig å eie en bunad.

Kjøp kjolen du ønsker deg, nå som denne er på tilbud! Blir bunaden ferdig, kan du ha bunad i kirken og kjole på festen, det er mange som skifter underveis. Hvis ikke, har du kjolen hele tiden (med et sjal i kirken hvis den er bar over skuldrene / utringet).

Gjest kjerringemnet

Jeg har hørt om flere som har hatt bunad i bryllup og angret.

Det ble for tungt, slitsomt og varmt....

Løsningen ble å ha bunad i kirka, og så skifte over til noe mer komfortabelt til selskapet etterpå med en fin selskapskjole.

Syns bunader er fine jeg, men når alle går i gallakjole og du kommer i bunad blir det litt kjerring....

Annonse

Gjest kjerringemnet

www.krappe.no

der finner du billige og flotte selskapskjoler i alle størrelser!

De er kjappe med leveringen også.

Tror de har stengt frem til 25. mai eller noe mener jeg å huske pga private ting,

men etter det leverer de kjapt. Har selv bestilt der et par ganger og vært storfornøyd. Grunnen til at det er så billig der er pga kjolene blir sydd i utlandet.

Fordelen med å bestille på en norsk nettbutikk er at du slipper å tenke på toll osv.

Gjest kjerringemnet

Jeg har både bunadsring og bunadsøredobber, dvs i samme stil :) Fikk de i konfirmasjonsgave :)

Men helt greit med noen enkle øredobber,

f.eks. perler....

men ikke helt kræsj lissom... om du skjønner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...