Gå til innhold

Sunn livsstil - hva nå?

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Forrige uke gikk jeg på en skikkelig smell, men klarte heldigvis å hente meg ganske bra inn igjen. Denne uka har også vært vanskelig, av mange grunner. Jeg har hatt en ganske ustabil periode, små ting har "kjørt meg i grøfta", det skal ikke så mye til før ting virker håpløst og umulig å få til. Overspisingen forrige uke gjorde det ikke noe bedre, heller verre (og derfor er jeg enda mer bestemt på å unngå det i fremtiden). Det har hatt "varige konsekvenser" både ved at vekta gikk opp, og ved at jeg ble mer vant til mye mat/ble fortere sulten en stund etterpå. (Det har jeg heldigvis klart å justere litt.)

Resultatet er i alle fall at vekta også denne uke har vist en halv kilo opp. Det er mange ting som har spilt inn, vekta er alltid litt høyere når jeg snart for mensen, jeg har vært plaget av treg mage (og har nok derfor mer "tarmfyll", fysiske problemer har hindret meg i å trene like intenst som vanlig, og det har vært 17. mai med alt det innebærer av ekstra mat og drikke, folk rundt meg er blitt "lei"så jeg blir utsatt for flere og sterkere oppfordringer til å "unne meg noe". Men uansett hvor mange grunner til å "frikjenne" meg selv jeg klarer å finne, det som har mest å si er summen av hva jeg har spist og hvor mye jeg har trent. Treningen har jeg ikke kunnet styre 100%, men hva og hvor mye jeg har puttet i munnen har vært helt opp til meg. Og når jeg tenker tilbake har jeg spist mer/mer feil den siste uka enn jeg har pleid å gjøre i det siste.

Overspisingen forrige uke har fått meg til å tvile på om jeg klarer å gjennomføre dette. Jeg har vært nødt til å gå noen runder med meg selv. Dette er ikke noe jeg kan gjøre halvhjertet, jeg må gå 100% inn for det, noe jeg ikke har gjort den siste uka. Spørsmålet jeg stilte meg selv var: skal jeg si at dette var nok, at jeg har vært flink og slakke litt av på den sunne livsstilen? Eller skal jeg skjerpe meg, stramme inn igjen og fortsette? Det har ikke vært noen lett avgjørelse, det krever mye å komme på rett spor igjen. Samtidig husker jeg tilbake til hvordan det var da jeg startet, det var tøft i starten, men ganske raskt ble det naturlig å leve sunt. Og jeg håper selvfølgelig at det blir enklere å stramme inn igjen, nå som jeg vet at det faktisk ikke er en umulig oppgave. Men det krever stor besluttsomhet, det nytter ikke hvis jeg bare går 95% inn for det. Tvert imot kan det lett gjøre det verre, for det vil lett gi en følelse av å mislykkes. Men jeg har bestemt meg, jeg fortsetter med 100% innsats.

Videoannonse
Annonse
Gjest inspirert av deg
Skrevet

''Overspisingen forrige uke har fått meg til å tvile på om jeg klarer å gjennomføre dette.''

Én uke med overspising kontro flere uker med sunt kosthold og vektnedgang. Hva velger du å stole på? Jeg er sikker på at du klarer å komme tilbake på riktig spor og fortsette med trening, godt kosthold og vektnedgang. IKKE gi deg!

Hilsen en som ble inspirert av deg og har gått ned 5 kg på 1mnd. :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Meget inspirerende å lese innleggene dine. Det er meget nyttig å se hvordan du mestrer vanskelige perioder :-)

Lykke til videre :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Meget inspirerende å lese innleggene dine. Det er meget nyttig å se hvordan du mestrer vanskelige perioder :-)

Flott oppmuntring fra deg;)

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg tror ikke jeg helt har forstått hva "mestring" betyr. Jeg føler i alle fall ikke at jeg mestrer noe som helst nå, tvert i mot har jeg følelsen av å ha mislyktes totalt de siste par ukene.

Mestring er kanskje ikke at ting går helt greit, uten at jeg trenger å gjøre noe for det? Mestringen kommer kanskje når jeg møter motgang, og prøver å takle det på en konstruktiv måte i stedet for å gi opp? Eller noe sånt?

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

''Overspisingen forrige uke har fått meg til å tvile på om jeg klarer å gjennomføre dette.''

Én uke med overspising kontro flere uker med sunt kosthold og vektnedgang. Hva velger du å stole på? Jeg er sikker på at du klarer å komme tilbake på riktig spor og fortsette med trening, godt kosthold og vektnedgang. IKKE gi deg!

Hilsen en som ble inspirert av deg og har gått ned 5 kg på 1mnd. :-)

Jeg kan jo snu litt på spørsmålet ditt, et helt liv med overspising kontra noen måneder med sunt kosthold, hva velger du å tro på? Det er jo det som er realiteten, jeg har hatt mange år med et håpløst "alt eller ingenting"-forhold til mat. Det tar tydeligvis tid å endre det, selv om jeg synes jeg er godt på vei. Det krever fortsatt mye innsats og bevissthet å gjennomføre min nye, sunne livsstil.

Gjest inspirert av deg
Skrevet

Jeg kan jo snu litt på spørsmålet ditt, et helt liv med overspising kontra noen måneder med sunt kosthold, hva velger du å tro på? Det er jo det som er realiteten, jeg har hatt mange år med et håpløst "alt eller ingenting"-forhold til mat. Det tar tydeligvis tid å endre det, selv om jeg synes jeg er godt på vei. Det krever fortsatt mye innsats og bevissthet å gjennomføre min nye, sunne livsstil.

''Jeg kan jo snu litt på spørsmålet ditt, et helt liv med overspising kontra noen måneder med sunt kosthold, hva velger du å tro på? ''

Vet du, det jeg merker hos deg nå er at du virker generelt deprimert, og da er det ganske selvfølgelig at du 'snur på spørsmålet mitt' og tenker negativt. Det virker som du gir opp fordi det "bare" varte i x antall uker, og så var det tilbake til start. Du velger selv hva du vil tenke, og hvilket perspektiv du vil ha på prosjekt sunnlivsstil. Alt starter med tankens kraft. Jeg heier på deg og tror ting vil snu seg.

Skrevet

Du er kjempeflink! Og den avgjørelsen du har tatt om å satse 100% viser at du mestrer, selv om du ikke føler det slik akkurat nå! Se på utskeielsene som en liten "bump" på veien mot en varig kostholdsendring og stå på!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg tror ikke jeg helt har forstått hva "mestring" betyr. Jeg føler i alle fall ikke at jeg mestrer noe som helst nå, tvert i mot har jeg følelsen av å ha mislyktes totalt de siste par ukene.

Mestring er kanskje ikke at ting går helt greit, uten at jeg trenger å gjøre noe for det? Mestringen kommer kanskje når jeg møter motgang, og prøver å takle det på en konstruktiv måte i stedet for å gi opp? Eller noe sånt?

Synes du forklarer fint selv her, hvordan du mestrer.

Jeg synes du er flink. Du har møtt motstand, falt, og reist deg opp igjen. Du skriver i innlegget ditt at du ikke har tenkt å gi deg. Det virker som om du har bestemt deg for å ha en sunn livsstil. :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fant et par artikler som sier noe om mestring. Etter min mening er egostyrke og mestringsevne (som sikkert hører sammen) de viktigste faktorer som avgjør hvordan det går med oss i livet:

http://www.familienettet.no/om-oss/begrepet-mestring

http://www.forskning.no/artikler/2004/september/1094562156.6

http://no.wikipedia.org/wiki/Mestringsresponser

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...