Bebbita Skrevet 7. september 2001 Del Skrevet 7. september 2001 Jeg hadde barneleddgikt da jeg var 2-3 år gammel, men det ga seg innen jeg var fylt 4. Nå er jeg 23 og opererte høyre kne da jeg var 12 fordi det høyre benet var lengere enn det venstre. Noe som ikke hjalp... Men til saken: jeg har så utrolig dårlig syn (+6 og skjeve hornhinner) og har hørt at barneleddgikt kan gi øyeproblemer. Siden det er ingen andre i familien min som har så dårlig syn (ok, pappa har -6, men det er jo i den andre enden av skalaen...), lurer jeg på om leddgikten jeg hadde er grunnen til dette. Og hva vet Dere om evt rettigheter jeg har når jeg ønsker å operere øynene mine og med betalig av en slike operasjon. Har hørt jeg kan få den gratis ett eller annet sted pga den høye styrken bare jeg får en lege til å skrive henvisning eller søknad for meg. Håper jeg kan få svar på dette da jeg ikke har fått noe tilfredsstillende svar fra leger tidligere. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34756-barneleddgikt-og-d%C3%A5rlig-syn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 11. september 2001 Del Skrevet 11. september 2001 Du har rett i at barneleddgikt kan påvirke synet. Jeg tror det først og fremst er såkalt regnbuehinnebetennelse og ikke endringer i hornhinnen eller øyestørrelse som påvirker brytningsevnen. Jeg er ikke kjent med at laseroperasjon (hvis det var denne operasjonstypen du hadde i tankene) utføres ved private klinikker med støtte fra det offentlige. I første omgang kan du eventuelt framlegge spørsmålet for en øyelege som driver slik virksomhet f.eks. Norsk synskirurgi. Der er man trolig oppdatert på gjeldende regelverk. T: 22 46 78 88 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34756-barneleddgikt-og-d%C3%A5rlig-syn/#findComment-134476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.