Gå til innhold

drypp

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål på vegne av moren min. Hun hadde et drypp for snart to år siden. For et par dager siden klaget hun over sterke strømninger eller brenninger i hodet, særlig ved øret. Hun var småkvalm, uvell og trøtt. Hun ringte legen som mente at dette ikke var noe å bekymre seg over. Jeg er redd dette var et nytt drypp. Jeg har selv brukt samme lege før og syns hun var svært rotete og useriøs og jeg er redd hun ikke blir tatt på alvor. Hun er i bedre form nå, men jeg er som sagt bekymret for at dette kan ha vært et nytt drypp. Kan du fortelle meg om flere symptomer på dette?

Hun går også på blodfortynnende medisiner. For en tid tilbake skjærte hun seg ganske dypt, men det blødde nesten ikke. Dette syns jeg var rart og lurer på om medisinene ikke har ønsket virkning. Legen mente det skulle holde, men testet det ikke på noe vis.

Har du noen formening om dette?

Ville satt stor pris på svar da jeg er bekymret på hennes vegne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34759-drypp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Tantekari.

De symptomer din mor fikk forleden representerer neppe noe nytt insult (slag, drypp), selv om det selvsagt ikke kan utelukkes uten etter en undersøkelse.

Blodfortynnende medisin i egentlig forstand er i Norge så godt som utelukkende basert på Marevan-tabletter. Effekten av disse må jevnlig kontrolleres ved hjelp av en blodprøve, som angis blodets størkningsevne.

Mange pasienter bruker acetyl-salicyl-syre (Albyl, Novid, Dispril, etc.) for å noen grad å forebygge blodproppdannelse. Dette stoffet hemmer blodplatene våre i å klebe seg så lett sammen, og betegnes av mange også som "blodfortynnende".

"Blodfortynnende" er egentlig et noe misvisende ord, idet blodet slett ikke blir fortynnet . Det som skjer, er at blodets evne til å størkne (koagulere) blir redusert til 7-12 % av normal størkningsevne. Dosen av Marevan som må til for den enkelte varierer sterkt. Noen trenger en ukedose på 5-7 tabletter, mens andre må ta 30-40 tabletter pr. uke for å oppnå samme effekt.

For salicyl-syre er imidlertid dosen ganske ens for alle.

At din mor ikke blødde særlig etter å ha skåret seg kan være en tilfeldighet, men i noen grad avhengig av hvilket middel hun bruker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34759-drypp/#findComment-134133
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...