Gå til innhold

Nedtrapping antidepressiva

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter vellykket behandling skal AD trappes ned med 25% per måned. Dvs over tre måneder.

Nedtrapping er ikke nødvendig når en etter kort tids bruk seponerer pga manglende virkning for å gå over på annen AD.

Nedtrapping skal ikke bare gjøres for å unngå seponeringsbivirkninger, men også for å forhindre en ren biokjemisk utløst ny depresjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest efexorja
Skrevet

Tror du ikke at enkelte med fordel også kan bruke lengre tid enn tre måneder, i forhold til å prøve ut om det fungerer for dem uten AD? Jeg kjenner en del som har hatt en vellykket bruk av AD, men som velger å slutte over en ganske lang periode, fortrinnsvis for ikke å utløse en ny depresjon. Noen bruker rundt et halvt år. Da får de god tid til å kjenne om det kjennes rett ut eller ei.

Gjest segunda
Skrevet

Hvordan gjøres dette i praksis? Hvordan seponeres 25% i måneden for noen som går på minste dose og har gjort i åresvis. Da mener jeg det praktiske med å dele pillene opp i kvart biter.

Gjest efexorja
Skrevet

Hvordan gjøres dette i praksis? Hvordan seponeres 25% i måneden for noen som går på minste dose og har gjort i åresvis. Da mener jeg det praktiske med å dele pillene opp i kvart biter.

Det finnes pilledelere en kan bruke, kjøpes på apoteket. Du kan dele små tabletter i fire ganske lett, selv om nøyaktigheten blir så som så. Det er verre om det er kapsler, men noen deler dem opp og teller kornene.

Gjest pillowy
Skrevet

deler tablett i 4

Skrevet

For noen AD kan en bruke dråper.

For Efexor som er blant de mest potente og som samtidig har kortest halveringstid, kan en mot slutten gå over til et rent SSRI som Fontex som er lettere å seponere.

Skrevet

Tror du ikke at enkelte med fordel også kan bruke lengre tid enn tre måneder, i forhold til å prøve ut om det fungerer for dem uten AD? Jeg kjenner en del som har hatt en vellykket bruk av AD, men som velger å slutte over en ganske lang periode, fortrinnsvis for ikke å utløse en ny depresjon. Noen bruker rundt et halvt år. Da får de god tid til å kjenne om det kjennes rett ut eller ei.

Helt sikkert en fordel :-)

Gjest en som har prøvd ssri abstinerser
Skrevet

Men avhengighetsdannende er de ikke?????? !!!!

Skrevet

Men avhengighetsdannende er de ikke?????? !!!!

Det kommer an på hvordan du definerer avhengighet.

Noen mener at insulin er avhengighetsskapende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...