Gå til innhold

Iq igjen

Gjest standardavvik

Anbefalte innlegg

Gjest standardavvik
Skrevet

Hva er egentlig høy iq? Med et standardavvik på 15, kan man da si man har høy iq dersom man har over 115? Eller må man over 130 (altså Mensa-nivå) før man kan si man har høy iq?

Finnes det noen sånn psykologiske iq-grenser? 50-70 er vel letter PU men finnes dete flere slike betegnelser alt etter hvor høy iq man har? Heter det noe om man har mellom 70-85?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

11

• Sør

8

• rose23

4

• Axcia

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest standardavvik
Skrevet

Høy iq er 131 og over.

Har du noen kilde til dette? Altså, at det er definisjonen av høy iq? Det er altså bare de som også kvalifiserer til medlemsskap i Mensa som kan si de har høy iq? Finnes det en betegnelse på de med iq fra 116-130?

Gjest iq-greier
Skrevet

Jeg vet ikke dette, men jeg synes at det høres rart ut om det bare er de som kommer inn i Mensa som kan si at de har høy IQ. Da er det bare 2 % av befolkningen som har høy IQ. Jeg vil tro at de over 115 kan si at de har høy IQ, uten at jeg vet dette med sikkerhet. Er ikke sikkert at det er noen fast grense heller.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

IQ 70-85 heter marginal intellektuell fungering.

Det er selvsagt ingen global anerkjent definisjon av hva "høy" er i denne sammenheng. Hvorfor må en ha et ord, som alltid er diffust, når en allerede har et tall som er langt mer presist?

Gjest standardavvik
Skrevet

Det er selvsagt ingen global anerkjent definisjon av hva "høy" er i denne sammenheng. Hvorfor må en ha et ord, som alltid er diffust, når en allerede har et tall som er langt mer presist?

Takk for svar.

''Det er selvsagt ingen global anerkjent definisjon av hva "høy" er i denne sammenheng. Hvorfor må en ha et ord, som alltid er diffust, når en allerede har et tall som er langt mer presist?''

Tja, på vekt deler man jo inn i normalvekt, overvekt og undervekt selv om man også der allerede har et tall som er lang mer presist. Så da kan jeg jo stille samme spørsmål tilbake.

Skrevet

Jeg skåret 100-115 på mensatesten. Lurer på om jeg er middels elller kan skryte på meg å være ekstra smart".

Men denne testen sier ingenting om evnet til å løse praktiske problemstillinger, sosial intligens... Det er nå det som er viktigst for å greie seg i samfunnet. Ikke kunne tall, eller se hvilken figurer som passer inn i et spesielt mønster.

Skrevet

Jeg skåret 100-115 på mensatesten. Lurer på om jeg er middels elller kan skryte på meg å være ekstra smart".

Men denne testen sier ingenting om evnet til å løse praktiske problemstillinger, sosial intligens... Det er nå det som er viktigst for å greie seg i samfunnet. Ikke kunne tall, eller se hvilken figurer som passer inn i et spesielt mønster.

Jeg trodde at 100 var normalen. Men altså, det er en dum test, den viser bare hvor logisk du tenker og sier ikke noe om sosial intelligens eller hvor flink du er til å skrive eller strikke eller om du vet hovedstaden på Madagaskar.

Skrevet

Testen måler det ikke direkte, men folk med høy IQ er i gjennomsnitt flinkere til å løse problemstillinger, har god sosial intelligens, osv.

Altså, ikke alle, men har man høy IQ så er man *vanligvis* bedre til alt det andre også.

Med vennlig hilsen

Gjest iq-greier
Skrevet

Da kan du skryte av å være over gjennomsnittlig intelligent ;-) (100 er gjennomsnittet)

Skrevet

Jeg trodde at 100 var normalen. Men altså, det er en dum test, den viser bare hvor logisk du tenker og sier ikke noe om sosial intelligens eller hvor flink du er til å skrive eller strikke eller om du vet hovedstaden på Madagaskar.

Jeg husker jeg har latt meg fortelle at "sosial intelligens (EQ) er kun en trøstepremie for de som ikke har høy IQ" av en eller annen.

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Da kan du skryte av å være over gjennomsnittlig intelligent ;-) (100 er gjennomsnittet)

WOW. Yes, vet ikke hvordan jeg skal smøre det utover.

En psykolog som skulle vurdere meg på oppdrag fra NAV, skrev at jeg hadde "svært sterke intelektuelle ressurser". Da ble jeg litt høy på pæra.

Men så tok jeg nylig en geograftitest med hovedstader og greide bare 10 av 20 rette. Ha ha. Det er mer flaut.

Mary Poppins
Skrevet

Hmm, jeg er selv medlem av Mensa og definerer IQ over 115 som høy. Men hvor jeg har fått det tallet fra vet jeg egentlig ikke. Det er kanskje bare MPs definisjon :-)

Skrevet

Hmm, jeg er selv medlem av Mensa og definerer IQ over 115 som høy. Men hvor jeg har fått det tallet fra vet jeg egentlig ikke. Det er kanskje bare MPs definisjon :-)

Så 114 er lav og 115 høy?

Mary Poppins
Skrevet

Så 114 er lav og 115 høy?

Trådstarer ber om en grense. Under lav er jo middels evnt gjennomsnitt.

Skrevet

Jeg husker jeg har latt meg fortelle at "sosial intelligens (EQ) er kun en trøstepremie for de som ikke har høy IQ" av en eller annen.

;-)

Med vennlig hilsen

Hehe, det kan nok hende. Men heller en venn med høy sosial intelligens enn en med høy IQ ;o)

Skrevet

Hehe, det kan nok hende. Men heller en venn med høy sosial intelligens enn en med høy IQ ;o)

Joda, men de to går faktisk ofte sammen. Det er i hvert fall ingen motsetning mellom dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Joda, men de to går faktisk ofte sammen. Det er i hvert fall ingen motsetning mellom dem.

Med vennlig hilsen

Jeg får trøste meg med EQ jeg da ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...