Gjest standardavvik Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Hva er egentlig høy iq? Med et standardavvik på 15, kan man da si man har høy iq dersom man har over 115? Eller må man over 130 (altså Mensa-nivå) før man kan si man har høy iq? Finnes det noen sånn psykologiske iq-grenser? 50-70 er vel letter PU men finnes dete flere slike betegnelser alt etter hvor høy iq man har? Heter det noe om man har mellom 70-85? 0 Siter
Gjest standardavvik Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Høy iq er 131 og over. Har du noen kilde til dette? Altså, at det er definisjonen av høy iq? Det er altså bare de som også kvalifiserer til medlemsskap i Mensa som kan si de har høy iq? Finnes det en betegnelse på de med iq fra 116-130? 0 Siter
Axcia Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Har du noen kilde til dette? Altså, at det er definisjonen av høy iq? Det er altså bare de som også kvalifiserer til medlemsskap i Mensa som kan si de har høy iq? Finnes det en betegnelse på de med iq fra 116-130? http://no.wikipedia.org/wiki/IQ Test: http://app.bt.no/quiz/Hvor-hoey-IQ-har-du-529381.html 0 Siter
Gjest iq-greier Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Jeg vet ikke dette, men jeg synes at det høres rart ut om det bare er de som kommer inn i Mensa som kan si at de har høy IQ. Da er det bare 2 % av befolkningen som har høy IQ. Jeg vil tro at de over 115 kan si at de har høy IQ, uten at jeg vet dette med sikkerhet. Er ikke sikkert at det er noen fast grense heller. 0 Siter
Gjest standardavvik Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/IQ Test: http://app.bt.no/quiz/Hvor-hoey-IQ-har-du-529381.html ingen av de kildene du kommer med gir svar på spørsmålet mitt. http://no.wikipedia.org/wiki/Intelligens sier at iq over 115 regnes som høyt, men jeg er noe kritisk til wikipedia som kilde. Enn så lenge går jeg da imidlertid ut ifra at at over 115 kan omtales som høy iq. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 IQ 70-85 heter marginal intellektuell fungering. Det er selvsagt ingen global anerkjent definisjon av hva "høy" er i denne sammenheng. Hvorfor må en ha et ord, som alltid er diffust, når en allerede har et tall som er langt mer presist? 0 Siter
Gjest standardavvik Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 IQ 70-85 heter marginal intellektuell fungering. Det er selvsagt ingen global anerkjent definisjon av hva "høy" er i denne sammenheng. Hvorfor må en ha et ord, som alltid er diffust, når en allerede har et tall som er langt mer presist? Takk for svar. ''Det er selvsagt ingen global anerkjent definisjon av hva "høy" er i denne sammenheng. Hvorfor må en ha et ord, som alltid er diffust, når en allerede har et tall som er langt mer presist?'' Tja, på vekt deler man jo inn i normalvekt, overvekt og undervekt selv om man også der allerede har et tall som er lang mer presist. Så da kan jeg jo stille samme spørsmål tilbake. 0 Siter
rose23 Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 IQ 70-85 heter marginal intellektuell fungering. Det er selvsagt ingen global anerkjent definisjon av hva "høy" er i denne sammenheng. Hvorfor må en ha et ord, som alltid er diffust, når en allerede har et tall som er langt mer presist? Jeg skåret 100-115 på mensatesten. Lurer på om jeg er middels elller kan skryte på meg å være ekstra smart". Men denne testen sier ingenting om evnet til å løse praktiske problemstillinger, sosial intligens... Det er nå det som er viktigst for å greie seg i samfunnet. Ikke kunne tall, eller se hvilken figurer som passer inn i et spesielt mønster. 0 Siter
Dorthe Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Jeg skåret 100-115 på mensatesten. Lurer på om jeg er middels elller kan skryte på meg å være ekstra smart". Men denne testen sier ingenting om evnet til å løse praktiske problemstillinger, sosial intligens... Det er nå det som er viktigst for å greie seg i samfunnet. Ikke kunne tall, eller se hvilken figurer som passer inn i et spesielt mønster. Jeg trodde at 100 var normalen. Men altså, det er en dum test, den viser bare hvor logisk du tenker og sier ikke noe om sosial intelligens eller hvor flink du er til å skrive eller strikke eller om du vet hovedstaden på Madagaskar. 0 Siter
Sør Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Jeg skåret 100-115 på mensatesten. Lurer på om jeg er middels elller kan skryte på meg å være ekstra smart". Men denne testen sier ingenting om evnet til å løse praktiske problemstillinger, sosial intligens... Det er nå det som er viktigst for å greie seg i samfunnet. Ikke kunne tall, eller se hvilken figurer som passer inn i et spesielt mønster. Testen måler det ikke direkte, men folk med høy IQ er i gjennomsnitt flinkere til å løse problemstillinger, har god sosial intelligens, osv. Altså, ikke alle, men har man høy IQ så er man *vanligvis* bedre til alt det andre også. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest iq-greier Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Jeg skåret 100-115 på mensatesten. Lurer på om jeg er middels elller kan skryte på meg å være ekstra smart". Men denne testen sier ingenting om evnet til å løse praktiske problemstillinger, sosial intligens... Det er nå det som er viktigst for å greie seg i samfunnet. Ikke kunne tall, eller se hvilken figurer som passer inn i et spesielt mønster. Da kan du skryte av å være over gjennomsnittlig intelligent ;-) (100 er gjennomsnittet) 0 Siter
Sør Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Jeg trodde at 100 var normalen. Men altså, det er en dum test, den viser bare hvor logisk du tenker og sier ikke noe om sosial intelligens eller hvor flink du er til å skrive eller strikke eller om du vet hovedstaden på Madagaskar. Jeg husker jeg har latt meg fortelle at "sosial intelligens (EQ) er kun en trøstepremie for de som ikke har høy IQ" av en eller annen. ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
rose23 Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Da kan du skryte av å være over gjennomsnittlig intelligent ;-) (100 er gjennomsnittet) WOW. Yes, vet ikke hvordan jeg skal smøre det utover. En psykolog som skulle vurdere meg på oppdrag fra NAV, skrev at jeg hadde "svært sterke intelektuelle ressurser". Da ble jeg litt høy på pæra. Men så tok jeg nylig en geograftitest med hovedstader og greide bare 10 av 20 rette. Ha ha. Det er mer flaut. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Hmm, jeg er selv medlem av Mensa og definerer IQ over 115 som høy. Men hvor jeg har fått det tallet fra vet jeg egentlig ikke. Det er kanskje bare MPs definisjon :-) 0 Siter
rose23 Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Hmm, jeg er selv medlem av Mensa og definerer IQ over 115 som høy. Men hvor jeg har fått det tallet fra vet jeg egentlig ikke. Det er kanskje bare MPs definisjon :-) Så 114 er lav og 115 høy? 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Så 114 er lav og 115 høy? Trådstarer ber om en grense. Under lav er jo middels evnt gjennomsnitt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Jeg husker jeg har latt meg fortelle at "sosial intelligens (EQ) er kun en trøstepremie for de som ikke har høy IQ" av en eller annen. ;-) Med vennlig hilsen Hehe, det kan nok hende. Men heller en venn med høy sosial intelligens enn en med høy IQ ;o) 0 Siter
Sør Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Hehe, det kan nok hende. Men heller en venn med høy sosial intelligens enn en med høy IQ ;o) Joda, men de to går faktisk ofte sammen. Det er i hvert fall ingen motsetning mellom dem. Med vennlig hilsen 0 Siter
Dorthe Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Joda, men de to går faktisk ofte sammen. Det er i hvert fall ingen motsetning mellom dem. Med vennlig hilsen Jeg får trøste meg med EQ jeg da ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.