Gå til innhold

Iq igjen

Gjest standardavvik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, det kan nok hende. Men heller en venn med høy sosial intelligens enn en med høy IQ ;o)

En gang jeg var innlagt på akuttpsykiatrisk leket jeg meg med slike IQ-leker "Få fange løs" "Ringen løs" o.s.v...

Tok alle ganske kjapt... så kom en turnuslege, som ble sittendes iallefall i 10 minutter å fikle.

Da jeg sa "Der ser du. Jeg har mer IQ enn deg".

Svarte legen "Det finnes mange typer innteligens"

Ha ha.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

11

• Sør

8

• rose23

4

• Axcia

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hmm, jeg er selv medlem av Mensa og definerer IQ over 115 som høy. Men hvor jeg har fått det tallet fra vet jeg egentlig ikke. Det er kanskje bare MPs definisjon :-)

Hva er grensa for å bli mensamedlem da? Har ei datter som hadde 133 da hun var 16 år.

Selv tør jeg ikke ta testen :-)

Mary Poppins
Skrevet

Hva er grensa for å bli mensamedlem da? Har ei datter som hadde 133 da hun var 16 år.

Selv tør jeg ikke ta testen :-)

Da tar man Mensa testen og dersom man måler en IQ innenfor den øverste 2% av befolkningen (noe som tilsvarer IQ på 131 eller høyere i en IQ-skala med standardavvik 15) så tilfredstiller man kravet :)

Datteren din burde jo søke!:)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Da tar man Mensa testen og dersom man måler en IQ innenfor den øverste 2% av befolkningen (noe som tilsvarer IQ på 131 eller høyere i en IQ-skala med standardavvik 15) så tilfredstiller man kravet :)

Datteren din burde jo søke!:)

Jeg tror ikke hun har ofret det en tanke :-) 3 år siden hun testet.

Hva er hensikten/fordelen med å være medlem?

Mary Poppins
Skrevet

Jeg tror ikke hun har ofret det en tanke :-) 3 år siden hun testet.

Hva er hensikten/fordelen med å være medlem?

Helt ærlig så ser jeg ikke helt hensikten eller fordelen med å være med i Mensa selv;-) Jeg tok testen som et veddemål med min far for noen år tilbake:)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Helt ærlig så ser jeg ikke helt hensikten eller fordelen med å være med i Mensa selv;-) Jeg tok testen som et veddemål med min far for noen år tilbake:)

Ok :-)

Kan jeg spørre om du var flink i matte, fysikk og kjemi?

Lurer på om det har en sammenheng om testen er en fordel for disse?

Hun er det. Slike fag som var de verste for meg, liker hun best. Hun er forresten flink i språk også.

Går testen på tid?

Mary Poppins
Skrevet

Ok :-)

Kan jeg spørre om du var flink i matte, fysikk og kjemi?

Lurer på om det har en sammenheng om testen er en fordel for disse?

Hun er det. Slike fag som var de verste for meg, liker hun best. Hun er forresten flink i språk også.

Går testen på tid?

Testen går på tid ja - 20 min har man til rådighet.

Jeg hadde ikke kjemi på skolen, men jeg hadde fysikk og matte. Hadde 6 i begge fag. Har studert økonomi så jeg er meget glad i matte og tall :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg hadde ikke kjemi på skolen, men jeg hadde fysikk og matte. Hadde 6 i begge fag. Har studert økonomi så jeg er meget glad i matte og tall :-)

Der ser du:-) Det samme med henne og hun har garantert ikke arvet det fra mora ;o) Det er nok fra faren og sikkert også fra morfaren. :-)

Skrevet

Hva som er "høyt" vil alltid være relativt. Men du kan jo bruke normalfordelingskurven, og ut i fra denne vet vi at ca 68 % av befolkningen vil ha iq mellom 85 og 115. Ca 16% har høyere enn 115, og av disse har ca 2 % en IQ over 130.

Hvor man da vil sette grensen for hva som er høy iq og hva som er svært høy vil variere.

Dette forusetter at testen som benyttes er pålitelig.

Skrevet

Jeg skåret 100-115 på mensatesten. Lurer på om jeg er middels elller kan skryte på meg å være ekstra smart".

Men denne testen sier ingenting om evnet til å løse praktiske problemstillinger, sosial intligens... Det er nå det som er viktigst for å greie seg i samfunnet. Ikke kunne tall, eller se hvilken figurer som passer inn i et spesielt mønster.

Du har sannsynligvis litt over middels IQ, såfremt testen du har tatt er pålitelig :-)

Skrevet

Er det lov å ha penn og papir ved siden av seg når man tar denne testen eller er det et juks?

Vet ikke hva som er offisielle regler, jeg.

Jeg har testet en gang, og fikk 136 - med papir.

Skrevet

''Helt ærlig så ser jeg ikke helt hensikten eller fordelen med å være med i Mensa selv;-) ''

Du er tydeligvis ikke smart nok! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nå har jeg tatt den. Det står bra, men du må kunne bedre for å klare medlemskravet til mensa :-)

Jeg fikk 100-115 men her det jo bare å øve seg ser jeg, så kan jeg oppnå høyere resultat etterhvert.

Mary Poppins
Skrevet

Nå har jeg tatt den. Det står bra, men du må kunne bedre for å klare medlemskravet til mensa :-)

Jeg fikk 100-115 men her det jo bare å øve seg ser jeg, så kan jeg oppnå høyere resultat etterhvert.

Tar du den på nytt så kan du nok ganske sikkert få enda bedre resultat ja:)

Men på den ordentlige Mensa testen kan man ikke ta samme testen flere ganger.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ok, får vel bare si meg fornøyd med å være normal :-)

Gjest vil ikke nå
Skrevet

Jeg fikk 131 på hjemmetesten og 128 (eller mer sto det, men det er vel 128 da antar jeg. Jeg har bare fått forhåndssvar fra testansvarlig ut ifra antall rette) på ordentlig test. Jeg bet jeg kan ta testen igjen om over seks måneder, og kunne være litt fristet til det bare for å sjekke om man virkelig kan bli bedre, men tror du jeg vil ha noen sjanse til å komme opp i 131 på ordentlig test? Vet du forresten om det er mange som prøver igjen bare sånn for morroskyld, for å se om det går an å øke?

candyqueen_83
Skrevet

Jøss, jeg tok den jeg også og resultatet ble:

Din IQ: 115-130

Du har åpenbart et talent for slike oppgaver. Kanskje du bør prøve deg på en av Mensas opptaksprøver?

Jemini altså, det hadde jeg ikke trodd. Haha

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jøss, jeg tok den jeg også og resultatet ble:

Din IQ: 115-130

Du har åpenbart et talent for slike oppgaver. Kanskje du bør prøve deg på en av Mensas opptaksprøver?

Jemini altså, det hadde jeg ikke trodd. Haha

Du er definitivt glupere enn meg :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg fikk 131 på hjemmetesten og 128 (eller mer sto det, men det er vel 128 da antar jeg. Jeg har bare fått forhåndssvar fra testansvarlig ut ifra antall rette) på ordentlig test. Jeg bet jeg kan ta testen igjen om over seks måneder, og kunne være litt fristet til det bare for å sjekke om man virkelig kan bli bedre, men tror du jeg vil ha noen sjanse til å komme opp i 131 på ordentlig test? Vet du forresten om det er mange som prøver igjen bare sånn for morroskyld, for å se om det går an å øke?

Jeg tror absolutt at man kan øke poengsum på slike tester.

Om dette hadde betydd noe for meg, så ville jeg ha brukt det neste år til å jobbe mye med hodet. Øvd på abstrakt tenkning i alle varianter, samt kryssord, sudoku (var det det det het?) og få med meg ordspill på radio/TV. Øv dpå ulike "hjerne-trimmer" her og der.

Men det der betyr ingenting for meg. Så jeg sitter heller her og DOL'er. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...