Gå til innhold

Tvangsmedisinering

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker pårørende
Skrevet

Hei Nils Håvard Dahl Jeg lurer på om det er lov i følge pasientrettighetsloven § 4A å tvangsmedisinere en beboer på sykehjem? Hun har afasi etter hjerneslag, og nekter å innta antihistaminer for sin allergi. Jeg har sett at noen av pleierne gir det sammen med syltetøy. Gjelder dette med 72 enda? Håper på svar :) takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke lov å lure i pasienter medisiner på den måten!

Å om hun har afsi etter hjerneslag er det heller ikke snakk om sinnsykdom.

Trenger hun virkelig allergipillene da? Jeg skal ta hver dag mot husstøvmiddallergi ++, men tar bare når jeg begynner å klø.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Ved all bruk av tvang skal det fattes et vedtak. Foreligger dette?

Caloni Makaroni
Skrevet

Tvangsvedtak og ikke, medisiner skal aldri lures i en pasient. Selv de psykeste og de som nekter aller aller mest, og som det er bestemt at skal medisineres med tvang, skal alltid vite når de får legemidler.

Jeg ville gått bort til pleieren og sagt at hun er modig som risikerer jobben sin for å få i en pasient noen antihistaminer.

Gjest helst bringebær
Skrevet

Pleierne må jo informere dama skikkelig om konsekvensene dette vil gi henne om hun velger å ikke ta medisinen sin. Sier hun nei og er ved sine fulle fem så bør jo ingen tvinge henne. Skjønner hun derimot ikke hva det dreier seg om så stiller det seg jo litt annerledes. Vet ikke hva lovverket sier her.

Jeg håper at noen er så snille å gi meg litiumen min, i litt godt syltetøy, den dagen jeg evt blir senil og havner på gamlehjem.

Gjest sykehjem
Skrevet

Har selv jobbet på flere sykehjem og syltetøytrikset er veldig utbredt uten at tvangsvedtak foreligger. Dersom de ikke vil ta medisinen sin og det er viktig at de får den må det fattes vedtak for at tvang skal være lovlig.

By the way - ser en underskriver med "helst bringebær". Bringerbær er et vanskelig syltetøy siden det er så "kornete", Jordbærsyltetøy helt uten klumper glir mye lettere ned.

Gjest helst bringebær
Skrevet

Har selv jobbet på flere sykehjem og syltetøytrikset er veldig utbredt uten at tvangsvedtak foreligger. Dersom de ikke vil ta medisinen sin og det er viktig at de får den må det fattes vedtak for at tvang skal være lovlig.

By the way - ser en underskriver med "helst bringebær". Bringerbær er et vanskelig syltetøy siden det er så "kornete", Jordbærsyltetøy helt uten klumper glir mye lettere ned.

Jeg skrev bringebær fordi det er det jeg vil ha :-).

Gjest runa i ulla
Skrevet

Pleierne må jo informere dama skikkelig om konsekvensene dette vil gi henne om hun velger å ikke ta medisinen sin. Sier hun nei og er ved sine fulle fem så bør jo ingen tvinge henne. Skjønner hun derimot ikke hva det dreier seg om så stiller det seg jo litt annerledes. Vet ikke hva lovverket sier her.

Jeg håper at noen er så snille å gi meg litiumen min, i litt godt syltetøy, den dagen jeg evt blir senil og havner på gamlehjem.

Samme her, et liv uten litium = et liv i enorm smerte.

Så jeg tror jeg må få skrevet et slags "testamente" som sikrer at jeg får litium om så med tvang om jeg skulle bli dement og nekte en vakker dag!

Gjest sykehjem
Skrevet

Jeg skrev bringebær fordi det er det jeg vil ha :-).

Informer dine pårørende i god tid :o)

Gjest helst bringebær
Skrevet

Samme her, et liv uten litium = et liv i enorm smerte.

Så jeg tror jeg må få skrevet et slags "testamente" som sikrer at jeg får litium om så med tvang om jeg skulle bli dement og nekte en vakker dag!

Har tenkt på det samme. Nåde den som ikke gir meg medisinen min når jeg ikke greier å ta den selv. Kommer til å gå igjen i søvne hos dem i mange år etter min død (

Gjest helst bringebær
Skrevet

Informer dine pårørende i god tid :o)

Det skal jeg gjøre. Forresten har jeg bestemt meg for å være en veldig slem sykehjemspasient. Så da spytter jeg bare ut det jeg ikke liker :-). Jobber på sykehjem jeg også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...